مقاله مهم فیزیک که یک گربه نوشت!

مقاله مهم فیزیک که یک گربه نوشت!

نوشتن مقاله‌های علمی و منتشر ساختن آن در نشریه‌های معتبر کار چندان ساده‌ای نیست، اما به نظر می‌آید فردی در سال ۱۹۷۵ دشواری‌های این فرایند را با کمک گربه‌اش به راحتی پشت سر گذاشته‌است.

براساس گزارش ساينس الرت، در سال 1975 نام گربه‌اي مشهور به اف.دي.سي ويلارد در كنار نام ديگر نويسندگان مقاله‌ فيزيكي ارزيابي با عنوان اثر تبادل دو، سه و چهار اتم در bcc 3He، چاپ شده‌است. اين مقاله كه در نشريه Physical Review Letters منتشر شده‌است، نتايج آزمايشي را توضيح مي‌دهد كه به بررسي رفتار ايزوتوپ هليوم 3 در درجه‌هاي حرارتي مختلف پرداخته‌است.

اين آزمايش كه توسط دانشمندي به نام جك هترينگتون در دانشگاه ميشيگان انجام گرفته‌بود،‌ دستاورد‌هايي كليدي به همراه داشت كه امروزه نيز مورد استفاده دانشمندان قرار مي‌گيرند، اما مشكل از زماني آغاز شد كه هترينگتون تلاش كرد مقاله خود را براي انتشار در مجله‌اي علمي ارسال كند.

به گفته هترينگتون، زماني كه وي قصد ارسال مقاله را داشته به عنوان يك مقاله علمي ارزشمند به آن افتخار مي‌كرده‌است،‌و علاوه بر اين، پيش ار ارسال مقاله، همكارش نيز آن را خوانده و از نظر علمي تاييد كرده‌‌است، اما به هترينگتون هشدار داده كه نشريه مقاله را بلافاصله پس خواهد فرستاد. دليل اين بود كه هترينگتون در زمان نگارش مقاله‌اش به اشتباه به جاي ضمير من، از ضمير ما استفاده كرده‌بود و نشريه Physical Review Letters نيز قوانين سرسختانه‌اي در محدود‌سازي استفاده از ضمير ما داشت، البته در صورتي كه مقاله توسط يك نويسنده نگاشته شده‌بود.

تصحيح يك مقاله علمي حتي امروزه نيز كار دشواري به شمار مي‌رود، حال اينكه مقاله هترينگتون ابتدا دست‌نويس و سپس با كمك ماشين تايپ ثبت شده‌بود. از اين رو هترينگتون پس از چند ساعت تفكر به منشي خود گفت كه تنها صفحه عنوان‌ها را تغيير دهد و نام گربه خانوادگي‌شان كه يك گربه از نژاد سيامي به نام چستر بود را به آن بيافزايد.

چستر كه فرزند گربه‌اي به نام ويلارد بود، با نام مستعار اف.دي.سي ويلارد،‌مخفف گربه خانگي چستر ويلارد (Felis Domesticus Chester Willard) در اين مقاله علمي معرفي شده‌است. پس از آن بود كه مقاله پذيرفته شد و اف.دي.سي ويلارد از دانشگاه ميشيگان رسما به يك گربه مولف تبديل شد.

دليل اينكه هترينگتون نام يكي از همكارانش را به جاي نام گربه در اين مقاله منتشر نكرد اين بود كه وي علاقه چنداني نداشت كه حاصل مطالعات علمي خود را با فردي كه در اين تحقيقات مشاركتي نداشته،‌ تقسيم كند. هترينگتون مي‌گويد نسبت به اين موضوع كه شهرت و درآمد دانشمندان براساس خروجي علمي آنها تعيين مي‌شود آگاهي داشته‌است و قصد نداشته با تقسيم كردن موفقيتش آن را با ديگري شريك شود.

پس از انتشار، 10 نفر از دوستان هترينگتون نسخه امضا شده اين مقاله را دريافت كردند و چستر نيز اين شانس را داشت كه اثر پنجه خود را در كنار نامش به يادگار ثبت كند. با اين همه هويت اين گربه تا زماني كه در يك نشست علمي يك متقاضي درخواست كرده‌بود با وي صحبت كند براي افراد خارج از دانشگاه افشا نشد.

اف.دي.سي ويلارد يك بار ديگر مقاله‌اي در يك نشريه فرانسوي به نام La Recherche منتشر كرد، اين‌بار به عنوان تنها نويسنده مقاله و پس از آن بود كه به دست فراموشي سپرده شد. اما در اول آوريل سال 2014 انجمن فيزيك آمريكا اعلام كرد تمامي مقالاتي كه نام يك گربه در آنها به عنوان نويسنده ذكر شده‌است،‌در معرض استفاده عموم قرار خواهند گرفت.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر