نظر وزیرارشاد درباره نماینده ایران در اسکار

نظر وزیرارشاد درباره نماینده ایران در اسکار

وزیر ارشاد با بیان اینکه آثار سینمایی ارزشی برای حضور در جشنواره‌های سینمایی موجه‌تر هستند، خواستار ثبت شکایت از سوی سینماگرانی شد که آثارشان در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تولید محتوای مجازی و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ تعدادی از سایت های خبری در روز گذشته عنوان کرد: اتفاقی که روز گذشته رخ داد، از سوی مقام قضایی انجام شده و چرایی آن نیز باید از آن مقام پرسیده شود. اینکه این اتفاق سیاسی بوده یا نه را مقام قضایی باید پاسخ بدهد.

وی افزود: ما در زمینه فیلترینگ دو بحث داریم، نخست کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که ۶ وزیر و تعدادی دیگر از افراد حقیقی و حقوقی در آن عضو هستند و عموما در آنجا در زمینه فیلترینگ تصمیم‌گیری می شود. از سوی دیگر، مقام قضایی هم این حق را دارد تا درباره موارد مغایر قانون برخورد کند. مورد روز گذشته، در زمینه مصوبات کمیته نبوده است.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره نماینده ایران در جشنواره فیلم اسکار در سال جاری تصریح کرد: نگاه ما این است که آثار ارزشی‌تر در این جشنواره و سایر جوایز بین المللی حضور پیدا کند، اما انتخاب نماینده برای حضور در اسکار ساز و کاری دارد و برای انتخاب آن عناصری تعیین می شوند، داورانی هم هستند که باید بررسی کنند و از نظر فنی و محتوایی این مسئله را تایید کنند. وزارت ارشاد در این مورد دخالت مستقیمی ندارد، با این حال اگر فیلم هایی مانند «ایستاده در غبار» به اسکار بروند، هم از نظر فنی و هم از نظر محتوایی اتفاق باارزشی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد ماجرای پخش تیزر تبلیغاتی آثار سینمایی در شبکه های ماهواره ای نیز افزود: ما با مقامات قضایی در همه رده ها، از رئیس تا سایر مقامات این قوه به تفصیل در این زمینه صحبت کرده ایم، به‌طور مشخص معلوم است که برخی تیزر فیلم خود را برای پخش در شبکه های ماهواره ای ارائه نکرده اند، اما موارد متعددی هم هست که مشخص شده سازندگان اثر از پخش تیزر اطلاع داشته اند که البته برخی از آنها به صورت رایگان و برخی با صرف هزینه بوده است که هر دو خلاف قانون است.

وی ادامه داد: افرادی که در این زمینه ذی‌نفع هستند، اگر مدعی هستند که اثر خود را برای تبلیغ به شبکه های ماهواره ای نداده‌اند، در دستگاه قضایی نسبت به این مسئله شکایتی ثبت کنند. درست است که مجرم در خارج از ایران است، اما شکایت ها در سطح جهانی قابل بررسی است. اگر آن افراد مدعی هستند که خلافی صورت گرفته و ضرری کرده اند، شکایت کنند.

جنتی در عین حال افزود: ما با صدا و سیما مذاکره کرده ایم و به آنها اعلام کرده ایم تمام آثاری که مجوز پخش از وزارت ارشاد می‌گیرند، به معنای آن است که اجازه پخش عمومی دارند و لازم است حداقل زمان کف ۲۰ تا ۳۰ ثانیه ای برای پخش تیزر آنها در صدا و سیما اختصاص داده شود تا دیگر بهانه ای برای نبودن امکان تبلیغ باقی نماند. این مسئله تا حدی عملیاتی شده که اگر به‌صورت کامل اجرایی شود، دیگر بهانه ای باقی نخواهد ماند.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر