سریع ترین استانداردهای شارژ تلفن همراه

سریع ترین استانداردهای شارژ تلفن همراه

سریع ترین شارژرهای تلفن همراه

در طول چند سال گذشته، تعدادی از شرکت ها یک سری فن آوری های نوینی را معرفی کرده اند که سرعت فرآیند شارژ شدن را افزایش می دهد و در ادامه به برخی از این فن آوری ها اشاره خواهد شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش هایی برای افزایش سرعت شارژ شدن تلفن همراه می توان به منابع زیر مراجعه نمود:

 

  •  Camera Shootout: Samsung Galaxy Note 4 v Apple iPhone 6 Plus
  •   Smartwatch Shootout: The battle for your wrist

 

در ابتدا توجه داشته باشید که هر شارژر بطور کلی چگونه کار می کند و سرعت شارژ شدن هر باتری با توجه به میزان نیرویی که از منبع ( که بطور معمول همان پریز است ) دریافت می نماید، ارزیابی شده است. البته تلفن های همراه مجهز به تنظیم کننده ( Regulator )  هم می باشند و وظیفه ی این تنظیم کننده ها، جلوگیری از دریافت بیش از حد نیرو به داخل تلفن و در نهایت پیشگیری از تخریب آن می باشد. مقدار واقعی نیروی خروجی یک شارژر توسط ولتاژ ( با واحد اندازه گیری ولت ) و جریان ( با واحد اندازه گیری آمپر) برای یک استفاده ی ایمن برآورد می شود.
ولتاژ و آمپر خروجی همه ی شارژرها به یک اندازه نیست. خروجی یک شارژر استاندارد با توان 5W، برابر با جریان 1A و 5V  می باشد. اگر تلفن کاربر به درگاه USB 2.0 متصل شود، جریانی برابر با0.5A  و 5V برای توان 2.5W دارد و اگر تلفن کاربر به درگاه USB 3.0 متصل شود جریانی برابر با 0.9A و 5V برای توان 4.5W دارد و به این معنی می باشد که اگر تلفن همراه بتواند جریان بالای 0.9A را بپذیرد ( که بطور معمول میتواند )، درگاه USB  خیلی آهسته تر از دستگاه شارژر، تلفن را شارژ می نماید.
در ادامه به ذکر چندین شارژر سریع و استاندارد و قابل دسترس پرداخته خواهد شد.


Qualcomm Quick Charge
شایع ترین تکنولوژی شارژر سریع که امروزه در دسترس می باشد تکنولوژی Qualcomm Quick Charge است که از حدود سال 2012 منتشر شده است .کوالکام (  Qualcomm) با ارائه تکنولوژی Quick Charge 1.0  اولین شرکتی بود که این گام را برداشت و بعد از آن تولید کنندگان دیگر که در ادامه به آنها اشاره می شود، تصمیم گرفتند تا از این ایده در محصولات خود استفاده نمایند . لازم به ذکر می باشد که تنها تلفن های مجهز به تنظیم کننده های داخلی برتر قادر به استفاده از Quick Charge 1.0   می باشند که این مشخصه در تلفن های  Samsung Galaxy S3و  LG Nenxus4و  Optimus Gو Xiaomi Redmi2  و چند گوشی دیگر موجود می باشد.
در سال 2013 گام بعدی در این حوزه را باز هم کوالکام برداشت. تکنولوژی Quick Charge 2.0   برای پردازنده ی Snapdragon800  عرضه شد و بدین شکل موبایل های بسیاری توانستند از این قابلیت برخوردار گردند. هدف افزایش سرعت شارژ است و این فن آوری اجازه ی تبادل و انتقال نیرو را در سطح بالا بین دستگاه شارژ و تلفن همراه می دهد و در واقع شارژر Quick Charge 2.0  دارای سه مشخصه ی متفاوت می باشد:  3A/5Vو  1.67A/9V و 1.25A/12V که هر سه مشخصه با توان 15W  به دست می آیند. بسیاری از جدیدترین تلفن های هوشمند توسط تکنولوژی Quick Charge 2.0  پشتیبانی می شوند. از جمله:  LG G4  و G Flex 2و  HTC One M9و Samsung Galaxy Note 4  Galaxy Note Edge و  Sony Xperia Z3 و  Z3 Compact  و Xiaomi Mi 4i. اگر چه تمامی این تلفن ها در لیست تلفن های مجهز به Quick Charge 2.0 آورده شده اند اما فقط تلفن های Samsung  و Xiaomi   در جعبه ی خود دارای Quick Charge 2.0 هستند. مابقی تلفن ها همه دارای شارژر معمولی هستند و کاربر نیاز به خرید یک Quick Charge 2.0 سازگار، بطور جداگانه دارد. اگر موفق به خرید یک شارژر Quick Charge 2.0 شدید، توجه داشته باشید که تمامی دستگاه های سازگار با این فن آوری خیلی راحت می توانند از این شارژر استفاده کنند زیرا تکنولوژی داخل دستگاه ها در صورت سازگار بودن، همسان می باشد. هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید که مارک گرانی را بخرید که مطابق با نام تجاری تلفن شما باشد زیرا تاثیری در سرعت بخشیدن به فرآیند شارژ کردن ندارد.


Oppo VOOC Flash Charge
با اینکه تلفن های Oppo  از  چیپس های کوالکام استفاده میکنند اما این تلفن ها ، خود مجهز به شارژری سریع و منحصر به فرد هستند که VOOC Flash Charge نام دارد و به معنی شارژ کردن جریان ثابت چند مرحله ای با ولتاژ حلقه ی باز می باشد (Voltage Open Loop Multi-Step Constant-Current Charging ).
از آنجاییکه شارژرهای Vooc  بار الکتریکی بالاتری را نسبت به دیگر شارژرهای استاندارد ارائه می دهند، جریان نسل دوم شارژرهای کوچک Vooc  حدود 5A/5V  با توان بالای 25W  می باشد. Oppo  ساختار و چهارچوب متفاوتی برای باتری های تلفن خود در نظر گرفته است. در تلفن های مجهز به Vooc ، باتری آنها شامل چندین سلول (Cell ) جداگانه می باشد و جریان بالای 5A در بین این سلول ها  تقسیم می شود. در نتیجه این باتری در مقایسه با یک باتری معمولی تعداد اتصالهای بیشتری دارد که در آن، سلولها همزمان با هم شارژ می شوند. بیشتر تلفن های اخیر Oppo  از جمله Oppo N3  و R5  وMirror 3  سازگار با Vooc  هستند. تمام تلفن های Oppo  که مجهز به Vooc  هستند یک شارژر سازگار با خود را به همراه دارند.


Samsung Adaptive Fast Charge
شرکت سامسونگ چندی پیش با استفاده از تکنولوژی منحصر به فرد خود توانست شارژر سریعی را روانه ی بازار نماید که این فن آوری Samsung's Fast Charge نام دارد. فن آوری Samsung's Fast Charge در تلفن های Galaxy S6  و S6 Edge  موجود می باشد. شارژری که قابل استفاده برای هر دو تلفن Galaxy S6  و S6 Edge باشد دارای مشخصه ی یکسان 1.67A/9V  است که دقیقا مشابه با شارژرهای Qualcomm Quick Charge 2.0 است. همچنین شارژری که برای تلفن Galaxy Note Edge  استفاده می شود را برای تلفن S6  هم آزمایش کردند و دریافتند که تلفن S6 با این شارژر هم به خوبی کار می کند. در نهایت شرکت سامسونگ می تواند براحتی فرآیند کوالکام  را اصلاح نماید و آن را طوری وفق دهد که با چیپس های Exynos  به خوبی کار کند.


ASUS BoostMaster Technology
فرآیند  ASUS BoostMaster در تلفن های سری ZenFone 2   موجود می باشد که این فرآیند هم ، کارکردی مشابه با تکنولوژی Qualcomm Quick Charge 2.0 دارد. این شارژر،  جریان حدود 2A/9V به همراه توانی با حداکثر توان 18W را فراهم می نماید. اگرچه در این فرآیند از پردازشگر Intel Atom استفاده می شود، اما با این وجود تلفن  ZenFone2  با استفاده از شارژر Qualcomm Quick Charge 2.0 یا حتی شارژر Samsung Adaptive Fast هم بسیار سریع شارژ می شود.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر