تماشای فیلم ۴k به کامپیوتر آسیب می رساند

تماشای فیلم ۴k به کامپیوتر آسیب می رساند

فیلم‌های با کیفیت ۴K در نهایت امسال وارد سینماهای خانگی می‌شوند، اما اگر بخواهید آن‌ها را با کامپیوتر تماشا کنید، می‌تواند برای بیشتر آن‌ها آسیب‌رسان باشد.

 به گزارش راسخون به نقل از کلیک، حتی اگر کامپیوتر قدرتمندی هم داشته باشید سروکار داشتن با چنین فیلم‌های شفاف و باکیفیتی راه مطمئنی برای فشار آوردن به CPU و کاهش عمر باتری است. در نتیجه این غافلگیری کوچکی بود که اینتل عملکرد ۴K را محور پردازشگر مرکزی نسل هفتم‌اش قرار داد که رسما امروز معرفی می‌شود و بسیار منتظرش بودیم. هم چنین می‌توانید هنگام افزودن تراشه‌های جدید به لپ‌تاپ در ماه سپتامبر منتظر ارتقا شاخصه‌های دیگری هم باشید.

 

حالا، این پردازشگرهای هسته‌ای تا چه میزان کارایی دارند؟ میزان کاربرد ۵ درصدی CPU و استعمال نیرو ۰٫۵ وات هسته جدید i7-7500U در حال اجرای فیلم ۴K چطور است؟ این با کاربرد ۴۰ تا ۷۰ درصدی CPU و نیرو ۱۰٫۲ وات پردازشگر i7-6500U، مقایسه می‌شود. نسل هفتم جدید i7، زمانی‌ که فیلم ۴K کد گذاری‌ شده VP9 را در یوتوب پخش می‌کند، کاربرد CPUاش ۱۰ تا ۲۰ درصد و دریافت ۰٫۸ وات نیرو دارد. از طرف دیگر، تراشه قبلی ۷۰ تا ۸۰ درصد CPU و ۵٫۸ وات نیرو مصرف می‌کرد.

 

حتی به عنوان طرفدار پروپاقرص کامپیوتر هم در طی چند سال اخیر نمی‌توانید بابت پردازشگرهای جدید خیلی هیجان‌زده شوید. اینتل، اکثرا بر تقویت تدریجی تنظیمات‌ و کارایی محصولاتش تمرکز کرده تا تغییرات عملکردی بزرگ. (تراشه نسل چهارم دسکتاپ با هسته چهارگانه هم چنان می‌تواند پا به‌ پا تراشه های نسل ششم پیش رود.) اما وقتی ۴K به میان می آید، اینتل ارتقا تکامل‌ یافته‌ای را ارائه می‌دهد و اگر چه ممکن است هنوز چندان مهم به نظر نرسد اما زمینه را برای لپ‌تاپ و دسکتاپ‌هایی که نیاز به اجرای فیلم استاندارد جدید دارند فراهم می‌کند.

 

اینتل، به خصوص، سخت‌افزار رمزگذاری و بازکردن رمز را برای فیلم ۴K 10-bit HEVC و فیلم ۸-۱۰ bit VP9 اضافه کرد. هم چنین پشتیبان HDR و طیف رنگ گسترده وجود دارد اما اینتل می‌گوید به تولیدکنندگان بستگی دارد که دو استاندارد رقابتی HDR، دالبی ویژن و HDR10، را اعمال کنند. ورای فراهم کردن شرایطی برای مشاهده بیشتر فیلم ۴K، تراشه جدید رمزگذاری نمایش‌ها می‌تواند برای هر تدوین‌گر رسانه‌ای مسئله مهمی باشد، با سرعتی بین ۱X و ۳X واقعی برای ۳۰FPS 4K.

 

اساسا پردازشگرهای چند هسته‌ای نسل هفتم اینتل نسخه تصحیح‌ شده‌ای از طراحی اسکای‌لیک سال گذشته این شرکت است. این پردازشگرها فرآیندهای ۱۴ نانومتری می‌سازند و بر شاخص افزایش سرعت اینتل تکیه‌ می‌کنند که تراشه‌ها را به حداکثر سرعت خود نسبت به نسل قبلی می‌رسانند. متاسفانه شرکت در رابطه با تنظیمات دسکتاپ نسل هفتم‌اش چیز زیادی نگفته اما امیدواریم بزودی و در سال بعد جزییات بیشتری از آن بشنویم. مطمئنا علاوه بر ما، کمپانی های بزرگ دیگر هم مشتاقانع منتظر شنیدن اطلاعات جدید هستند.

 

تراشه های جدید لپ‌تاپ به دو گروه تقسیم می‌شوند: “سری Y” برای طراحی‌های باریک که تا ۴٫۵ وات نیرو مصرف می‌کند، و سری “U” برای نمایش‌های سریع‌تر (یا برای هر مدل لپ‌تاپ دیگری). و اگر چه هم چنان پردازشگر M3 هسته‌ای در تنظیمات جدید وجود دارد،اما اینتل مدل‌های M5 و M7 را برای کارایی بیشتر نیرو سری Y قرار داد. محدوده سرعت بنیادی برای تراشه های سری U بین ۲٫۴GHz و ۲٫۷ GHz، با افزایش سرعت تا ۳٫۱GHz در هسته i5 و ۳٫۵GHz در هسته i7، است. و برای کارایی بیشتر سری Y، سرعت پایه بین ۱GHz و ۱٫۳GHz، با شاخص‌های تقویتی بیشتر بین ۲٫۶GHz و ۳٫۶GHz، اجرا می‌شود.

 

وقتی بحث مرورگر شبکه به میان می‌آید، اینتل ادعا می‌کند که i7-7500U جدید ۱۹ درصد سریع‌تر از i7-6500U است، در حالی که تراشه i7-7Y75، همان طور که توسط WebXPRT 2015 ارزیابی شد، ۱۸ درصد سریع‌تر از M7-6Y75 است. و وقتی‌ بحث بازدهی مطرح می‌شود شرکت می‌گوید که CPUs جدید، بر مبنای شاخص‌های علامت SYS 2014، حدود ۱۲ درصد سریع‌تر از پردازشگرهایشان هستند. مطمئنا اگر لپ تاپ نسبتا جدیدی داشته باشید ارتقا خاص و محصوصی را حس نخواهید نکرد، اما اگر قدیمی‌تر باشد تفاوت‌ها را احساس خواهید کرد. و اگر چه من شاخص خاصی در باتری ندیدم اما شما می‌توانید منتظر بهبودهای نسبی باشید (به خصوص وقتی فیلم تماشا می کنید).

 

خب این تراشه‌های جدید برای شما به چه معناست؟ اگر برای لپ‌تاپ جدیدی به بازار می‌روید بهتر است کمی صبر کنید تا مدل‌های جدید CPU نسل هفتم در ماه سپتامبر از راه برسند. و اگر قصد خرید یا ساخت دسکتاپ جدیدی دارید تا ژانویه دست‌ بکار نشوید. مطمئنا این میزان صبر کردن ارزش آن را دارد و اگر از خوره های فیلم و سریال هستید شک نکنید که پشیمان نمی شوید.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر