برررسی TP-Link Neffos C5

برررسی  TP-Link Neffos C5

اگر می‌خواهید گوشی هوشمند بخرید اما نمی‌خواهید هزینه زیادی متحمل شوید TP-Link این گوشی را برای شما ساخته است. Neffos C5 گوشی‌ای با جنس بدنه خوب است که از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند

Neffos نامی است که اگر دنبال خرید گوشی با قیمت مناسب باشید باید با آن آشنا شوید. این نامی است که کمپانی مشهور TP-Link برای گوشی های هوشمند خودش انتخاب کرده است. گوشی های این برند که تحت نام Neffos تولید می شوند در کنار سخت افزار مناسب با قیمتی بسیار رقابتی عرضه می شوند. مدتی قبل یکی از گوشی های این برند را با نام Neffos C5 Max برای شما بررسی کردیم. امروز نسخه ای ضعیف تر و بالطبع ارزان قیمت تر را بررسی می کنیم که Neffos C5 نام دارد. چنانچه به دنبال گوشی هوشمندی با قیمت حدود 400 هزار تومان هستید، این بررسی را از دست ندهید.


طراحی

طراحی گوشی شباهت زیادی به نسخه قوی‌ترش دارد. در این نسخه هم شباهت به گوشی LG G4 دیده می شود. اندازه شاسی گوشی 144×72×8.8 میلی‌متر است  و وزنی برابر 141 گرم دارد. همان‌طور که از روی اعداد برداشت می شود، با گوشی بزرگی سر و کار نداریم؛ دستگاه به خوبی در دست جای می گیرد و با یک دست به راحتی می توانید با آن کار کنید.

جلو گوشی صفحه نمایش 5 اینچی قرار گرفته که حاشیه هایش زیاد است. بالای این صفحه سنسور نور را در کنار خروجی صدای مخاطب و دوربین دوم مشاهده می کنید. کلید های کنترلی، کلید پاور و ولوم در لبه کناری سمت راست قرار دارند. با طراحی شیارداری که برای آن ها در نظر گرفته شده به راحتی می توانید در لبه کناری پیدایشان کنید، اما بهتر بود فقط یکی از این کلیدها شیاردار ساخته می شد تا تشخیصش از بقیه کلیدها آسان تر شود. همانند گوشی Nexus 6P، این نوع قرار گرفتن کلیدها در کنار هم باعث می شود در پیدا کردنشان مشکل داشته باشید و هنگام استفاده آن ها را حتما با هم اشتباه بگیرید. در لبه سمت چپ هیچ گزینه ای دیده نمی شود.

بالای گوشی سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به همراه میکروفون دوم قرار دارد، در حالی که پایین گوشی می توانید درگاه ارتباطی گوشی را، که MicroUSB است، در کنار میکروفون اصلی مشاهده کنید.

در قاب پشتی دوربین اصلی به همراه فلاش دوتایی و اسپیکر قرار گرفته اند. با فشاری کوچک به‌راحتی قاب پشتی از جایش خارج می شود و امکان دسترسی کاربر به باتری و درگاه های سیم کارت و کارت حافظه خارجی را فراهم می کند. یکی از نکات منفی در این بخش قرار گرفتن کلیدهای کنترلی روی در قاب پشتی است؛ زمانی که در قاب را از جایش خارج کنید، کلیدهای کنترلی نیز خارج می شوند و تا زمانی که آن را سر جایش قرار ندهید امکان روشن کردن صفحه نمایش یا کم و زیاد کردن صدا را نخواهید داشت. قاب پشتی، که از پلاستیک ساخته شده، چربی را جذب می کند اما اثرانگشت روی آن نمی ماند.

در مجموع C5 گوشی ای است که به خوبی در دست قرار می گیرد و با یک دست به راحتی هر کاری که بخواهید می توانید با آن انجام دهید. با توجه به قیمت پایین دستگاه شاید تصور این باشد که هنگام دست گرفتنش حس خوبی نخواهید داشت، اما این تصور کاملا اشتباه است و دست گرفتن گوشی حس بسیار خوبی به همراه دارد.


سخت افزار

پردازنده دستگاه ساخت مدیاتک است. این پردازنده 4 هسته ای فرکانس 1.3 گیگاهرتزی دارد. انتظار زیادی از این پردازنده نداشته باشید، اما چندان بی توقع هم نباشید. در اجرای بازی آسفالت 8، البته با کیفیت متوسط بازی، هیچ مشکلی مانند افت فریم یا لگ زدن مشاهده نمی شود. علاوه بر این نیز برای انجام دادن کارهای روزمره هیچ مشکلی وجود ندارد و گوشی تا حد توان تمام فرامین را، که البته نباید زیاد باشند، اجرا می کند.

حافظه داخلی گوشی 16 گیگابایت است که تنها 9.7 گیگابایت از این حافظه در دسترس کاربر قرار گرفته و مابقی را فایل های سیستمی اشغال کرده است. حافظه رم گوشی نیز 2 گیگابایت است که هنگام بسته بودن تمام برنامه ها 1.2 گیگابایت از این حافظه درگیر است. امکان استفاده از کارت حافظه خارجی تا ظرفیت 32 گیگابایت در گوشی وجود دارد. با برداشتن در قاب پشتی و برداشتن باتری دسترسی به درگاه کارت حافظه خارجی امکان پذیر می شود.

اسپیکر در قاب پشتی قرار دارد. این محل برای قرار گرفتن اسپیکر نامناسب‌ترین محل است و با قرار دادن گوشی روی میز یا در جیب یا هنگام بازی کردن به طور کامل روی آن پوشیده می شود. با وجود این کیفیت صدای اسپیکر قابل قبول است و در بلندترین حالت صدای در حال پخش تیز نمی شود.


صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش 5 اینچ است. این اندازه صفحه نمایش در حال حاضر یکی از مناسب ترین اندازه های صفحه نمایش است، زیرا در کنار فضای زیاد برای مشاهده محتوا، شاسی گوشی چندان بزرگ نمی شود و در همین راستا حمل و نقل گوشی هم سخت نمی شود.

TP-LINK از کیفیت HD برای این صفحه نمایش بهره برده و تراکم پیکسلی آن نیز 293 پیکسل در اینچ است. با مشاهده این اعداد نباید انتظار زیادی از صفحه نمایش داشته باشید. پیکسل ها در این صفحه با چشم غیرمسلح نیز دیده می شوند، اما نور صفحه بسیار خوب است و از نور صفحه گوشی های ال‌جی بهتر است. به لطف استفاده از جنس IPS در ساخت صفحه نمایش، رنگ ها حالت زنده دارند و فوق اشباع نیستند. با وجود IPS بودن صفحه نمایش، زاویه دید کمی مشکل دارد: زمانی که از کنار به صفحه نگاه کنید، به هم ریختگی در رنگ ها مشاهده نمی شود و هیچ افت کیفیتی دیده نمی شود، اما به علت بازتاب زیاد نور مشاهده محتوا روی آن مشکل می شود.

خوانایی صفحه نمایش در نور خورشید چندان خوب نیست. این موضوع به علت بازتاب زیادی است که از صفحه صورت می گیرد و نور مناسب آن را برای خواندن محتوا زیر نور خورشید خنثی می کند.

در هنگام پخش فیلم Full HD روی دستگاه هیچ مشکلی با کیفیت HD نمایشگر نخواهید داشت و همه چیز در بهترین حالتش به نمایش درمی آید و از دیدن فیلم با کیفیت خوب لذت خواهید برد.
 
سیستم عامل و نرم افزار

اندرویدی که روی گوشی نصب شده نسخه 5.1 است. این اندروید با رابط کاربری مخصوص TP-LINK تزئین شده است. استفاده از این رابط کاربری باعث شده ظاهر نرم افزاری گوشی از اندروید خالص فاصله بگیرد. خبری از صفحه مخصوص اپلیکیشن ها نیست و همه چیز در همان صفحات اصلی قرار دارد. در صفحه قفل چیزهایی که برای اطلاع از وضعیت گوشی نیاز دارید، از جمله تاریخ، ساعت، درصد شارژ باتری، وضعیت شبکه، نوتیفیکیشن‌ها و میان‌بر به دوربین قرار دارد. با کشیدن انگشت به سمت بالا روی صفحه قفل، دستگاه باز می شود و به صفحه اصلی می روید. در این صفحه علاوه بر مشاهده اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی امکان مشاهده و شخصی سازی ویجت‌ها را هم دارید.

تم از بخش های بسیار کاربردی و دوست داشتنی این رابط کاربری است. دو تم به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب است و برای استفاده از تم های بیشتر و متنوع تر می توانید به فروشگاه آنلاینی بروید که برای این قسمت در نظر گرفته شده. تعداد تم های این بازار زیاد نیست و به خوبی می توان پی برد هنوز اول راه است. اما بخشی متفاوت در این بازار به چشم می خورد که Font نام دارد. زمانی که وارد این بخش می شوید تعداد زیادی فونت می بینید که می توانید با انتخاب هر کدام از آن ها خط نوشته های گوشی را تغییر دهید. این بخش را بسیار دوست داشتیم و امیدواریم کمپانی های دیگر نیز این ویژگی را در گوشی های خودشان قرار دهند.

علاوه بر تغییر فونت و تغییر ظاهر دستگاه می توانید به صورت اختصاصی بخش لاک اسکرین گوشی را نیز در این بخش تغییر دهید و از چندین حالتی که برایش در نظر گرفته شده استفاده کنید.

به طور کلی هرچند فروشگاه آنلاین تم TP-LINK، به علت نوپا بودن، تنوع زیادی ندارد، بسیار کاربردی است و امکان شخصی‌سازی بالایی دارد.

Hidden Apps بخشی کاربردی است که با کشیدن دو انگشت روی صفحه اصلی به سمت بالا یا پایین نمایش داده می شود. در این بخش می توانید برنامه هایی را قرار دهید که دوست ندارید در معرض نمایش باشند.

Magnification Gesture ویژگی کاربردی دیگری است که با فعال کردنش می توانید با سه بار ضربه زدن روی صفحه نمایش هر بخشی را که دوست دارید، بزرگ کنید و به‌اصطلاح روی آن بخش زوم کنید.

Advance Screenshot مورد بعدی است کلید فعال کردن آن در نوتیفیکیشن‌بار قرار دارد. با انتخاب این گزینه می توانید بخشی از صفحه نمایش را برای اسکرین شات گرفتن انتخاب کنید یا اینکه در صفحه های وب با اسکرول کردن اسکرین شات بگیرید.

در مجموع TP-Link رابط کاربری خوبی توسعه داده است که علاوه بر سبک بودن کارکرد روانی دارد و در کنار شیک بودن قابلیت شخصی‌سازی گسترده ای هم دارد.


دوربین

برای دوربین اصلی از سنسور 8 مگاپیکسلی استفاده شده است که در کنارش فلاشی دوتایی می بینید. دوربین دوم دستگاه نیز کیفیت 5 مگاپیکسلی دارد.

رابط کاربری دوربین بسیار ساده و کاربردی است. تنها گزینه هایی که روی صفحه نمایش تصویر مشاهده می کنید سوییچ کردن به دوربین دوم، حالت های عکاسی و در نهایت تنظیم فلاش دستگاه است. کلیدهای دیگر که در بخش پایینی قرار دارند برای سوییچ کردن به حالت فیلم برداری، فعال کردن فیلتر و نمایش آخرین عکس گرفته‌شده است. با کشیدن انگشت از سمت چپ به راست صفحه نمایش، در منوی دوربین می توانید به تنظیمات دسترسی پیدا کنید. تنظیمات در منوی دوربین اصلا پیچیده نیست و، برخلاف آنچه در گوشی های سامسونگ و ال جی می بینیم، تنظیمات زیادی در اینجا وجود ندارد.

بهترین و جذاب ترین بخش منوی دوربین حالت های عکاسی است که شامل عکاسی هوشمندانه، نرمال، منظره، غذا، روتوش کردن، HDR و پانوراما می شود.

در کل منوی دوربین بسیار ساده است و این مقدار ساده بودن چندان مزیت حساب نمی شود و این روزها که دوربین های موبایلی پر از امکانات مختلف‌اند شاید حتی به نوعی عیب هم محسوب می شود.

از منوی دوربین که عبور کنیم، به کیفیتش می رسیم. از نور کافی در محیط باز شروع می کنیم: در این شرایط دوربین 8 مگاپیکسلی عملکرد قابل قبولی دارد، نویز تصاویر در حد متوسط است و جزئیات نیز تقریبا خوب ثبت می شود.

در نور روز و محیط بسته عملکرد دوربین ضعیف تر می شود و نویز عکس ها زیادتر از حد انتظار از دوربینی 8 مگاپیکسلی می شود، اما با وجود این هنوز می توان به عنوان دوربین دم دستی روی آن حساب کرد.

عملکرد دوربین در نور شب به مراتب ضعیف تر می شود. نویز عکس ها بسیار زیاد می شود و به علت سرعت پایین شاتر تاری در عکس ها مشاهده می شود که در نمونه عکس ها می توانید این تاری در نور شب را مشاهده کنید.

یک نکته در مورد دوربین وجود دارد: به علت پایین بودن سرعت شاتر بعد از اینکه کلید شاتر را فشار دادید باید چند ثانیه صبر کنید و دوربین را از روی سوژه حرکت ندهید؛ اگر بلافاصله بعد از لمس کلید شاتر گوشی را حرکت دهید، به طور حتم عکس تار می شود.

در مجموع کیفیت دوربین متناسب با قیمتی است که برای گوشی در نظر گرفته شده؛ شاید کیفیت دوربین در حد و اندازه دوربین های 8 مگاپیکسلی نباشد، اما با توجه به قیمت ارزان گوشی انتظار بیشتری نمی توان از آن داشت.
باتری

TP-Link از باتری 2200 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است که برای گوشی ای با اندازه 5 اینچ مناسب به نظر می رسد. با وجود پشتیبانی از دو سیم کارت همزمان، 1 روز کامل کاری می توانید از گوشی بدون نگرانی استفاده کنید و نیازی به شارژ آن نداشته باشید. البته این دوام باتری در حالتی است که کارکرد با دستگاه در حد متوسط باشد. اگر بخواهید با گوشی کار سنگین انجام دهید، مانند تماشای زیاد فیلم یا بازی به مدت طولانی، به طور حتم در اواسط روز به شارژ نیاز پیدا خواهید کرد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر