گوگل با تکنولوژی Eddystone iBeacon به جمع جاسوس های بلوتوثی می پیوندد.

گوگل با تکنولوژی  Eddystone iBeacon به جمع جاسوس های بلوتوثی می پیوندد.

گوگل با تکنولوژی Eddystone iBeacon به جمع جاسوس های بلوتوثی می پیوندد.


گوگل کابردهایِ بسیار زیادی را برای این تکنولوژی مبتنی بر بلوتوث در نظر گرفته است , و برای رسیدن به این هدف یک فرمتِ جدید از BLE Beaconرا توسعه داده است که کراس پلَت فُرم بوده (Cross-Platform)  و تحت گواهیِ متن بازِ Apache2.0برای عموم قابل استفاده میباشد.
این ایده به منظور ایجاد یک فرمت رایج که قابلیت پشتیبانی انواع نسخه ها را داشته باشد و همچنین دارا بودن قابلیت توسعه ای که بتواند پا به پای فروشندگان حرکت بکند، ایجاد شده است. در هر حال گوگل برای جلوگیری از سردرگمی فروشندگان قصد دارد در آینده نزدیک یک برنامه تضمینی Eddystoneارائه بکند.

تا اینجا خوب بود اما مساله امنیت آن چه؟ تحقیقات امنیتی تعداد زیادی از پرچم های قرمز را در مورد امنیت Beacon BLEدر گذشته مطرح کرده است. به طور خاص، آنها می گویند بیشتر فروشندگان در این جهت تلاش می کنند که به نحوی ویژگی های قابل شناسایی تلفن های هوشمندی که مثل آدرس های MACبی اثر هستند و به عبارت دیگر برای پیگیری افراد توسط جاسوسان در درازمدت آسان هستند را پنهان کنند.

کارخانه Chocolateادعا می کند که به وسیله ویژگی های امنیتی که به شناسه های موقت(EIDها) معروف هستند، این مساله را حل کرده است. در حالی که این ادعا درست مثل ترتیب تصادفی آدرس MACکه توسط سیستم های دیگر به کار گرفته شد مضحک به نظر می رسد. گوگل می گوید تنها مشتریان آن مجاز به رمزگشایی EIDها خواهند بود.

تیم توسعه گوگل در یک پست اینترنتی عنوان کرد: "EIDها به شما این امکان را می دهند که کارهای خود را با امنیت انجام دهید مانند انجام کارهایی که شما به هنگام پیاده شدن از هواپیما در یافتن توشه خود و یا پیدا کردن کلید گم شده خود انجام می دهید". "مشخصات فنی این طرح به زودی منتشر خواهد شد."
Eddystoneهمچنین یک نشانگر APIمجاورجدید را نیز ارائه داده است که این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می کند که ارتباطBeaconبا منابع موجود در فضای ابری را برقرار کنند.
فرمت Beaconجدید تنها یک بخشی از آنچه که گوگل در ذهن دارد می باشد. Beaconها بدون چت با دستگاه های دیگر زیاد مفید نیستند، و بنابراین برنامه نویسان در Mountain Viewبا یک APIجدید کنار آمده اند تا بتوان برنامه های کاربردی طراحی کرد که بتوانند دستگاه های نزدیک را بیابند و با آنها ارتباط برقرار نمایند.

معمولا ، آن را به نام APIمجاورت می خوانند، و سبب می شود تا دستگاه های آندروید و iOSهر چه بیشتر به همدیگر نزدیک شوند، بتوانند همدیگر را اکتشاف نمایند ، وبا Beacon BLEپیام ها را مبادله بکنند.

فن آوری برای تلفن های موبایل سطحی شبیه به برنامه Wi-Fiهای گروهی هوشمند دارد که با استفاده از سخت افزار Wi-Fiرا برای ایجاد نزدیکی و ارسال پیام کوتاه بین دستگاه ها به کار می گیرد، هر چند که  طریقه استفاده آن کمی متفاوت است.
مدیر محصول گوگل Akshay Kannnanدر یک پست وبلاگ توضیح می دهد :
"Nearbyبه منظور برقراری مجاورت , از ترکیبی از بلوتوث، Wi-Fiو صدای نامفهوم (با استفاده از بلندگوی دستگاه و میکروفون) استفاده می کند،"
علاوه بر اینکه برای حفظ حریم خصوصی، کاربر باید اجازه صریح به برنامه ها برای دسترسی به APIهای اطراف را بدهد، گوگل هم هر گونه اطلاعات هویتی و شخصی را ذخیره نمی کند.

Kannanگفت: "Nearbyنیازمند حسابِ کاربریِ گوگل (Google Acounts) یا استفاده از آن نمیباشد. اولین بار که برنامه خواستار جستجوی دستگاه های مجاور است، کاربران برای دسترسی دادن به دستگاه های دیگر پیام هشدار دریافت می کنند.

غول آنلاینِ آگهی می گوید که Nearbyرا هم اکنون به تعدادی از محصولات نظیر Chromecastو بازی ها اضافه نموده است و با عرضه ی نسخه ی 7.8از برنامه ی Google Play Services , این APIبه صورت عمومی برای توسعه دهندگان اندروید و IOSدر دسترس خواهد بود.(آن چیزی که  هم اکنون مهم است این است که Moto Xشما که با اندروید 5.1کار میکند در حال حاضر از نسخه ی 7.5گوگل پلی بهره می برد)
یک نکته ی کوچک دیگر , آن هم اینکه نسخه ی 7.8از سرویس گوگل پلی (Google Play Services) تنها برای اندروید 2.3و بالاتر قابل دسترسی خواهد بود و این بدان معناست که تقریبا 0.3درصد از دستگاههای اندرویدی که از نسخه های پایین تر اندروید استفاده می کنند , این آپدیت را دریافت نخواهند کرد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر