ویروس جدید مک از فعالیت‌های کاربران عکس‌برداری می‌کند

ویروس جدید مک از فعالیت‌های کاربران عکس‌برداری می‌کند

گونه جدیدی از یک نرم‌افزار مخرب که قادر به سرقت اطلاعات از کامپیوترهای مک است، توسط پژوهش‌گران حوزه امنیت شناسایی شده است.

استفان اورتلاف پژوهش‌گر آزمایش کسپرسکی در ارتباط با ویروس جدید این چنین گفته است: «بدافزار جدید که Mokes.A نام دارد، این قابلیت را دارد تا هر 30 ثانیه یکبار از فعالیت‌های کاربری عکس‌برداری کرده و به تصاویر، ویدیوها و اسنادی که درون کامپیوتر ذخیره شده‌اند، دست پیدا کند.»

نسخه دیگری از این بدافزار در اوایل سال جاری میلادی ویژه کامپیوترهای شخصی شناسایی شده است. به نظر می‌رسد، فعالیت‌های مخرب این ویروس چندگانه باشند، به دلیل این‌که قادر است در نقش یک کی‌لاگر نیز عمل کرده و هرگونه کلیدی که کاربر روی صفحه‌ کلید خود آن‌را تایپ می‌کند، رصد کند. این قابلیت به هکرها اجازه می‌دهد تا به اطلاعات بانکی، گذرواژه‌ها و هرگونه داده حساس دسترسی داشته باشند. به این شکل یک هکر این توانایی را پیدا خواهد کرد که از راه دور به کنترل کامپیوترهای آسیب‌پذیر مبادرت ورزد.

 

کشف گونه نادری از یک قطعه بدافزاری که به راحتی بتواند به کامپیوترهای مک که سیستم‌عامل OS X را اجرا می‌کنند، نفوذ پیدا کند، آن‌ هم تنها دو هفته پس از انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی ویژه کامپیوترهای دسکتاپ و همراه در نوع خود جالب توجه به شمار می‌رود. پژوهش‌گران امنیتی موفق به شناسایی حفره‌ای شده‌اند که به هکرها اجازه می‌دهد با کلیک کردن روی یک لینک کنترل کامل یک دستگاه را به دست آورند.

این اولین باری نیست که پژوهش‌گران موفق شدند نرم‌افزارهای مخربی را شناسایی کنند که کامپیوترهای مک را هدف قرار داده‌اند. علیرغم این‌که کامپیوترهای مک در مقایسه با کامپیوترهای شخصی کمتر در معرض تهدیدات امنیتی قرار گرفته‌اند، اما باز هم بدافزارهای شناسایی شده روی این پلتفرم خطرناک بوده‌اند. اوایل سال جاری میلادی، مشتریان اپل قربانی یک کمپین باج‌افزاری شدند که به‌طور خاص پلتفرم مک را هدف قرار داده بود. این باج‌افزار به منظور قفل کردن دستگاه قربانی و آزاد کردن آن در قبال پرداخت باج مربوطه طراحی شده بود. اورتلاف اولین بار موفق شده بود در ماه ژانویه نسخه‌ای از Mokes.A که برای ساخت یک درب پشتی مورد استفاده قرار می‌گرفت را در کامپیوترهای شخصی شناسایی کند. این نسخه به منظور حمله به کامپیوترهای ویندوزی و لینوکسی طراحی شده بود. حال همان قطعه نرم‌افزاری این قابلیت را پیدا کرده است تا حملات متنوعی را بر مبنای ماشین‌های مخرب سازمان‌دهی کرده و تعداد قابل توجهی از کاربران را قربانی خود سازد.

چگونه در برابر این تهدید از خودمان محافظت کنیم؟

هنوز به درستی مشخص نیست، اولین بار این بدافزار چگونه موفق شد روی کامپیوترهای شخصی نصب شود. ممکن است از طریق لینک‌های آنلاین، تبلیغات مخرب یا حملات فیشینگ کار خود را آغاز کرده باشد. کار مشکلی است که از سیستم خود در برابر نرم‌افزارهایی که روی آن نصب شده‌اند محافظت کنیم. اما یک آنتی‌ویروس تولید شده از سوی شرکت‌هایی همچون کسپرسکی، سیمانتک یا سوفوس این قابلیت را دارند تا به شما کمک کنند تا بدافزارها را نابود سازید. اورتلاف در همین ارتباط گفته است: «علیرغم این حقیقت که مخاطراتی که از سوی بدافزارها کاربران مک را تهدید می‌کند در مقایسه با کاربران ویندوز خیلی کمتر است، اما باز هم توصیه می‌کنیم، نرم‌افزارهای دریافت شده از سوی منابع غیر مطمئن را نصب نکنید و همواره سیستم‌عامل و برنامه‌های کاربردی خود را به‌روز نگه دارید.»

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر