آیفون 7 ضد آب نیست ، مراقب باشید !

آیفون 7 ضد آب نیست ، مراقب باشید !

اطمینان بیش از حد به توانایی آیفون 7 در مقاومت کردن این گوشی هوشمند در برابر آب می تواند عواقب دردناکی را برای کاربران این محصول به دنبال داشته باشد ؛ این گوشی هوشمند ضد آب نیست بلکه می تواند تنها تا حدی در برابر نفوذ آب مقاومت کند .

گاهی می توان کمی از ویژگی های یک وسیله خاص بیشتر تعریف کرد اما باید دانست که این ویژگی و آنچه که در مورد آن می گوییم چه ماهیتی دارد به همین دلیل بهتر است که در مورد ضد آب بودن یک وسیله و مقاوم بودن آن در برابر آب کمی بیشتر تعمل کنیم زیرا این دو مفهوم تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند .

برای بهتر درک کردن این دو مفهوم یک مثال ساده تر می زنیم ؛ یک کت بارانی را در نظر بگیرید . شما می توانید انتظار داشته باشید که با پوشیدن این لباس در یک روز بارانی ، سایر لباس هایتان را خشک نگه دارید . حال اگر که شخصی با یک لوله آب آتش نشانی در برابر شما قرار بگیرد ، بدون شک جریان آب لوله به کت بارانی شما نفوذ می کند ؛ بنابراین می توان گفت که کت بارانی شما تنها در برابر بارش باران ضد آب محسوب می شود . 

همه مشکلاتی که در مورد عبارت " ضد آب " وجود دارد به همین موضوع بر می گردد به این ترتیب که این عبارت یک ماهیت تعریف شده دقیق ندارد . همین امر باعث شده است که سازندگان عبارت " مقاوم در برابر آب " را برای محصولات خود ، آن هم بر مبنای شرایطی تعریف شده ، به کار ببرند .

از این رو بهتر است که در هنگام قضاوت کردن در مورد یک محصول ، به یادداشت های کوچکی که شرکت سازنده آن محصول بر روی بسته بندی کالا درج کرده است ، توجه کنیم . اپل هم مطلب زیر را بر روی جعبه ای که آیفون 7 را در آن قرار داده ، چاپ کرده است :

" آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم هستند و در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی بر مبنای رده بندی IP67 ، تحت استاندارد IEC 60529 تست شده اند . این مقاومت پذیری دائمی نیست و می تواند به دلیل مستهلک شدن عادی این دو محصول کاهش یابد . از شارژ کردن آیفون در هنگام خیس بودن این دستگاه خودداری کنید . برای آگاهی یافتن نسبت به دستور العمل های خشک سازی و تمیز سازی گوشی به مطالب درج شده در دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نمایید . آسیب های ایجاد شده در اثر نفوذ مایعات ، تحت پوشش وارانتی قرار نمی گیرند . "

در پاراگراف فوق چند نکته مهم وجود دارد :

-     آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم هستند ...

  این گوشی ها ضد غبار یا ضد آب نیستند .

-    آن ها در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی تست شده اند ...

و نه در شرایط عادی و یا شرایطی که توسط یک کاربر عادی ایجاد شده است . 

-    ... بر مبنای رده بندی IP67 ، تحت استاندارد IEC 60529 ...

مطالب زیادی در مورد این رده بندی و مفهوم آن وجود دارد . IP مخفف عبارت " Ingress Protection " به معنی مقاومت در برابر نفوذ پذیری می باشد . این مفهوم بر مبنای استاندارد بین المللی IEC 60529 تعریف شده است و دو شاخص عددی دارد : عدد اول که مقاومت یک دستگاه را در برابر ذرات جامد نشان می دهد و عدد دوم که مقاومت یک دستگاه را در برابر ذرات مایع نشان می دهد . IP67 یعنی آیفون 7 کاملا در برابر گرد و غبار مقاوم است و تنها در عمق 1 متری آب به مدت 30 دقیقه می تواند در برابر آب خالص مقاوم است . 

این رده بندی برای گوشی سامسونگ گلکسی S7 معادل IP68 تعریف شده است به این معنی که این گوشی هوشمند در برابر گرد و غبار کاملا مقاوم است اما در برابر آب تنها در عمق 5 فوتی و آن هم به مدت 30 دقیقه می تواند مقاومت کند . از نظر فنی می توان گفت که IP68 یعنی این که یک دستگاه برای غوطه وری های مداوم طراحی شده است هرچند که ظاهرا سازنده کره ای ترجیح داده است که در این مورد کمی محتاطانه تر عمل کند . 

گوشی گلکسی S7 آزمون های MIL-STD-810G را نیز در 20 وضعیت محیطی خاص با موفقیت پشت سر گذاشته است . 

-    ... این مقاومت پذیری دائمی نیست و می تواند به دلیل مستهلک شدن عادی این دو محصول کاهش یابد .

-    ... از شارژ کردن آیفون در هنگام خیس بودن این دستگاه خودداری کنید . برای آگاهی یافتن نسبت به دستور العمل های خشک سازی و تمیز سازی گوشی به مطالب درج شده در دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نمایید .

اگر که آیفون شما خیس شده است برای خشک کردن آن طبق دستورالعمل داده شده عمل کنید .

-    ... آسیب های ایجاد شده در اثر نفوذ مایعات ، تحت پوشش وارانتی قرار نمی گیرند .

به همین دلیل می توان گفت که آیفون 7 ضد آب نیست بلکه در برابر آب مقاوم است و تفاوت های زیادی بین این دو مفهوم وجود دارد . 

منبع خبر: zdnet

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر