بومی‌سازی سامانه راکت هوشمند اطفای حریق

بومی‌سازی سامانه راکت هوشمند اطفای حریق

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس موفق به طراحی و ساخت نسل دوم و سوم سامانه راکت هوشمند اطفای حریق شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پارک علم‌وفناوری فارس، امید داوودی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان و مجری طرح در این باره اظهار کرد: سامانه راکت هوشمند اطفای حریق که برای نخستین‌بار در شیراز ساخته شده است، بر روی بالگرد و هواپیما نصب می‌شود و عملیات خاموش کردن آتش را در ارتفاع بالا انجام می‌دهد.

وی افزود: این سامانه به صورت خودکار و هوشمند قابلیت تنظیم در ارتفاع را دارد و دارای ویژگی حمل و انبارش در نقاط مختلف و قابل استفاده در حریق‌های بیابانی، جنگلی و مراتع است.

داوودی تصریح کرد: مواد اطفایی موجود در این سامانه هیچ‌گونه آلایندگی زیست‌محیطی ندارد و تمام مصالح و مواد اولیه تولید آن در کشور موجود است و قابلیت تغییر در ساختار مواد اطفایی برای سوخت‌های مختلف و لکه‌گیری حریق را دارد.

وی افزود: توجه به چهار شیوه اطفای حریق پرتاب شامل سردکردن، حذف اکسیژن و دو مرحله جداسازی و قطع سوخت و مرحله شکستن واکنش‌های شیمیایی، اختلاف عملکرد سامانه راکت هوشمند اطفای حریق با آب‌پاش‌های هوایی است که در نقطه‌زنی حریق را مهار کرده و از هدررفتن مواد اطفایی جلوگیری می‌کند.
 

مجری طرح خاطرنشان کرد: در این سامانه به روش و متدهای روز دنیا بر اساس استاندارد «سی‌.تی‌.آی‌.اف» کمیته فنی بین‌المللی پیشگیری و اطفای حریق و استاندارد «ان‌.اف‌.پی‌.آ» توجه ویژه شده و با پژوهش و مطالعات بر روی تکنولوژی‌های نوین دنیا در این زمینه، این سامانه در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: راکت این سامانه هوشمند به وزن 1.5 تن و در ارتفاع 300 متری توسط بالگرد برای اطفای حریق قابل پرتاب و اجراست.

داوودی یادآور شد: این سامانه در صورت نیاز ابتدا در استان فارس به عنوان پایلوت و سپس در استان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر