بهترین کارت‌‌ های گرافیک‌ مناسب بازی

بهترین کارت‌‌ های گرافیک‌ مناسب بازی

بهترین کارت گرافیکی که می‌توانم نسبت به بودجه خود خریداری کنم کدام است؟

این سوال ساده، در واقع مهمترین سوالی است که کاربران رایانه‌های شخصی در هنگام خرید یک سیستم جدید و یا ارتقاء کارت گرافیک سیستم خود، از فروشنده‌ها می‌پرسند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که با وجود خیل عظیم کارت‌های گرافیک موجود در بازار و تنوع زیادی که این محصولات دارند، تنها توجه به مشخصات سخت‌افزاری و اعداد و ارقام دهان پرکن ارائه شده از سوی شرکت سازنده، کارساز نبوده و هر کاربری باید با توجه به نیاز و بودجه خود، کارت گرافیک مناسب را انتخاب نماید.

البته پاسخ به پرسش فوق کمی سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. با اینکه عملکرد خام و اولیه کارت گرافیک بسیار مهم و تأثیرگذار است، اما عامل‌های دیگری همچون میزان سر و صدای آن، میزان سازگاری درایور و همچنین نرم‌افزارهای مکمل ارائه شده برای آن، می‌توانند نقش مهمی در انتخاب یک کارت مناسب ایفا کنند. یکی از موارد دیگری هم که انتخاب را سخت‌تر می‌کند، ورود یکباره سیل عظیمی از کارت‌های گرافیک تولیدی AMD و انویدیا (Nvidia) به بازار است که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز و پردازنده‌های گرافیکی مدرن، باعث افت شدید و آشفتگی قیمت کارت‌های نسل قبل از خود می‌شوند.

کارت‌های گرافیک انویدیااجازه دهید خیالتان را راحت کنیم. ما تقریباً تمام کارت‌های گرافیک مطرحی را که در طی چند سال گذشته عرضه شده‌اند بررسی کرده‌ایم که قیمت آن‌ها نیز از 100 دلار برای مدل‌های معمولی تا 1200 دلار برای مدل‌های لوکس متفاوت است. ما تمام اطلاعات خود را به کار گرفته‌ایم تا در این مطلب شما را با بهترین کارت‌های گرافیکی که برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای می‌توان تهیه کرد، آشنا نماییم.


 بهترین کارت گرافیک مقرون به صرفه:


رادئون آر ایکس 460 (AMD Radeon RX 460)

کارت گرافیک رادئون RX 460 که از محصولات کمپانی AMD است یک کارت گرافیک نسبتاً ارزان قیمت و مقرون به صرفه بوده و برای بازی‌های رایانه‌ای در سطوح ابتدایی و همچنین سیستم‌هایی با قدرت کم، مناسب می‌باشد.

اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که بازی‌های رایانه‌ای را به صورت نه چندان حرفه‌ای دنبال می‌کنید و قصد ندارید تا برای ارتقای کارت گرافیک خود، زیاد هم هزینه کنید در این صورت رادئون RX 460 با قیمت حدود 110 دلاری خود، انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود. البته قیمت پایین این محصول هرگز به معنای ضعف کارایی آن نبوده و قادر به اجرای مناسب بسیاری از بازی‌های موجود در بازار خواهد بود. به عنوان مثال با تنظیمات گرافیکی بالا (High) در بازی‌هایی همچون Overwatch ،Dota 2 و Counter-Strike: Global Offensive می‌توانید به نرخ 100 فریم در ثانیه یا بیشتر دست پیدا کنید که برای کاربران اینگونه بازی‌های آنلاین، داشتن نرخ فریم بالا مزیت بسیار بزرگی است.

رادئون RX 460اندازه کوچک رادئون RX 460 و همچنین مصرف انرژی پایین آن (زیر 75 وات) باعث شده است تا بتوان این کارت گرافیک را در بسیاری از کیس‌های موجود جا داد، بدون اینکه حتی نیاز به ارتقاء پاور سیستم داشته باشد. به علاوه، وجود این مزایا در کنار مجهز بودن به پورت HDMI 2.0b و همچنین پشتیبانی از ویدیوهای HDR، رادئون RX 460 را به انتخابی مناسب برای دوست‌داران فیلم نیز تبدیل کرده است.

مدل 2 گیگابایتی این کارت گرافیک را می‌توان بهترین گزینه برای کسانی که بازی‌های رایانه‌ای را در سطحی پایین انجام می‌دهند، به حساب آورد. البته اگر قصد انجام بازی‌های جدید و با گرافیک بالا، همچون Far Cry و یا Rise of the Tomb Raider را داشته باشید در این صورت می‌توانید با تهیه مدل 4 گیگابایتی رادئون RX 460 (با قیمت حدود 120 دلار) نرخ فریمی در حدود 40 فریم در ثانیه را با اعمال تنظیمات گرافیکی متوسط رو به بالا و با دقت تصویری 1080p تجربه کنید که اصلاً مقدار کمی نیست. اما اگر فروشنده‌ای این کارت گرافیک را با قیمتی بالاتر از 120 دلار به شما پیشنهاد کرد، کمی تأمل کنید، زیرا پرداخت هزینه‌ای بیش از این برای رادئون RX 460 چندان عاقلانه نیست و با حدود 135 دلار می‌توان کارت گرافیک قدیمی‌‎تر و البته قدرتمندتر GeForce GTX 950 را خریداری کرد که البته نیاز به یک اتصال 6 پینی اضافه پاور هم دارد.
بهترین کارت گرافیک برای اجرای بازی‌ها در حالت 1080p (و اجرای قابل قبول در حالت 1440p):
مدل 4 گیگابایتی رادئون آر ایکس 480 (AMD Radeon RX 480)

رادئون RX 480 که اولین کارت گرافیک مجهز به پردازنده‌های گرافیکی مدرن AMD به نام پولاریس (Polaris) به حساب می‌آید، قدرت و عملکردی بسیار خوب با مصرف کم انرژی را تنها با پرداخت هزینه‌ای 200 دلاری، برایتان به ارمغان می‌آورد.

در محدوده قیمت 200 تا 250 دلار، تنوع کارت‌های گرافیکی موجود در بازار بسیار بالا بوده و گزینه‌های متعددی پیش روی خریداران قرار می‌گیرد و به همین علت کارت‌های ارائه شده در این رنج قیمت، به عنوان محبوب‌ترین کارت‌های گرافیک مخصوص بازی شناخته می‌شوند. از جمله کارت‌های گرافیک مطرح در این محدوده قیمت می‌توان به رادئون RX 470، مدل 4 گیگابایتی رادئون RX 480، مدل 8 گیگابایتی رادئون RX 480 و همچنین مدل‌های 3 گیگابایتی و 6 گیگابایتی جی فورس GTX 1060 اشاره کرد.

مدل 4 گیگابایتی رادئون RX 480هیچ یک از کارت‌هایی که در بالا ذکر کردیم، انتخاب بدی نیستند و تجربه خوبی را در زمینه اجرای بازی‌های رایانه‌ای برایتان رقم خواهند زد. اما با این حال پیشنهاد ما به شما، مدل 4 گیگابایتی کارت‌ گرافیک رادئون RX 480 است. البته رادئون RX 470 با وجود اینکه کمی ضعیف‌تر از رادئون RX 480 عمل می‌کند، اگر قیمت مناسب‌تری داشت می‌توانست بهترین انتخاب در این رده باشد. اما وقتی قرار باشد هر دو کارت رادئون RX 470 و رادئون RX 480 را با قیمت یکسان و حدود 200 دلار تهیه کنیم، چرا باید به سراغ مدل قدیمی‌تر برویم. کارت گرافیک 6 گیگابایتی جی فورس GTX 1060 نیز نسبت به رادئون RX 480 از قیمت بالاتری برخوردار است (حدود 50 دلار گران‌تر است)، اما به مراتب عملکرد بهتری را ارائه می‌کند. البته مدل 3 گیگابایتی جی فورس GTX 1060 با وجود اینکه نامی مشابه با مدل 6 گیگابایتی خود دارد، اما از لحاظ سخت‌افزاری کاملاً متفاوت بوده و عملکرد آن نیز کمی بالاتر از رادئون RX 470 می‌باشد.

هر دو کارت گرافیک رادئون RX 480 (مدل 4 گیگابایتی) و جی فورس GTX 1060 (مدل 6 گیگابایتی) عملکرد بسیار خوبی در اجرای بازی‌های با دقت تصویری 1080p دارند و در بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی قادر خواهند بود تا نرخ فریمی در حدود 60 فریم در ثانیه را ارائه دهند. همچنین در دقت تصویری 1440p نیز با اعمال تنظیمات بالای گرافیکی، در حد مطلوبی قادر به اجرای بسیاری از بازی‌ها خواهند بود. به علاوه، در کنار همه این مزایا، پشتیبانی از بازی‌های واقعیت مجازی از طریق هدست‌های اوکولوس ریفت (Oculus Rift) و اچ تی سی وایو (HTC Vive) را نیز به لیست قابلیت‌های این محصولات اضافه کنید.

در انتها باید خاطر نشان کنیم که اگر قصد اجرای مناسب‌تر بازی‌ها در حالت 1440p و یا داشتن تجربه‌ای خوب در واقعیت مجازی را دارید، بهتر است به سراغ مدل 8 گیگابایتی رادئون RX 480 بروید که البته باید حدود 40 دلار بیشتر هزینه کنید. همچنین کارت 6 گیگابایتی جی فورس GTX 1060 نیز با قیمت حدود 250 دلاری خود همچنان یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید به آن اطمینان کنید. البته با وجود قیمت تقریباً مشابه این دو کارت گرافیک، مدل 8 گیگابایتی رادئون RX 480 حافظه گرافیکی بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد که مطمئناً در بسیاری از بازی‌ها به کمکتان خواهد آمد.
بهترین کارت گرافیک برای اجرای بازی‌ها در حالت 1440p:
جی فورس جی تی ایکس 1070 (Nvidia GeForce GTX 1070)

کارت گرافیک جی فورس GTX 1070 از محصولات کمپانی خوش‌نام انویدیا، محصولی بسیار هیجان‌انگیز و خوش‌ساخت است که نسبت کارایی به قیمت آن، حتی از کارت گرافیک 1000 دلاری تایتان ایکس (Titan X) هم بیشتر است.

اگر قصد خرید کارت گرافیکی با قیمت بالای 250 دلار داشته باشید، محصولات انویدیا اولین و شاید تنها انتخاب شما خواهند بود. با وجود اینکه فاصله قیمتی زیادی بین کارت‌های گرافیک 250 دلاری بخش قبل و کارت جی فورس GTX 1070 (با قیمت 380 دلار) وجود دارد، اما با وجود این کارت گرافیک قدرتمند، بسیار سخت است که به نسل‌های گذشته و قدیمی‌تر فکر کنیم. البته اگر کارت‌‌های گرافیک قدیمی‌تری همچون جی فورس 980 Ti و یا رادئون Fury و Fury X را با قیمتی کمتر و مناسب‌تر پیدا کردید، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، اما معمولاً اختلاف قیمت زیادی بین این محصولات و جی فورس GTX 1070 مشاهده نمی‌شود.

جی فورس GTX 1070از لحاظ عملکرد، جی فورس GTX 1070 نسبت به قیمت خود واقعاً محصولی بی‌نظیر و باکیفیت است که توان اجرای تمام بازی‌های موجود را با نرخ 60 فریم در ثانیه، با دقت تصویری 1440p و با نهایت تنظیمات گرافیکی دارا می‌باشد. همچنین بیشتر بازی‌ها را نیز می‌تواند در حالت 4K و با تنطیمات گرافیکی بالا اجرا نماید، البته با نرخ فریم کمتر و حدود 40 فریم در ثانیه. به علاوه با تهیه یک مانیتور مجهز به تکنولوژی G-Sync می‌توانید از نهایت کیفیت بصری بازی‌ها لذت برده و به شکل روان‌تری آن‌ها را اجرا نمایید (مانیتورهای G-Sync قابلیت تنظیم و هماهنگ‌سازی نرخ فریم با نرخ دوباره سازی صفحه نمایش را دارند تا در اجرای بازی‌ها هیچ لگ و یا تیک زدنی مشاهده نشود).

در کل باید گفت جی فورس GTX 1070 یک کارت گرافیک خوش‌ساخت است که نهایت قدرت خود را در اجرای بازی‌های 1440p به نمایش می‌گذارد. بنابراین اگر تنها به اجرای بازی‌ها در حالت 1080p فکر می‌کنید این کارت فراتر از نیاز شما بوده و کارت‌هایی که پیش‌تر معرفی کرده‌ایم می‌توانند نیازتان را برآورده کنند و دلیلی برای هزینه اضافی نخواهید داشت.
بهترین کارت گرافیک مخصوص گیمرهای حرفه‌ای:
جی فورس جی تی ایکس 1080 (Nvidia GeForce GTX 1080)

کارت گرافیک جی فورس GTX 1080 یکی از قدرتمندترین کارت‌های گرافیک تولیدی انویدیا و مجهز به جدیدترین نسل از پردازنده گرافیکی این شرکت موسوم به پاسکال (Pascal) بوده و به خوبی می‌تواند نیاز طرفداران پر و پا قرص بازی‌های رایانه‌ای را برآورده سازد.

جی فورس GTX 1080 در میدان رقابت به راحتی می‌تواند دیگر محصول قدرتمند انویدیا با نام GTX 980 را پشت سر بگذارد و در تمامی بازی‌های تست شده، توانسته 70 درصد نرخ فریم بیشتری را ارائه دهد. علاوه بر این، مصرف انرژی در جی فورس GTX 1080 نیز بسیار پایین بوده و این مسئله هم یکی دیگر از نقاط قوت آن به شمار می‌آید. اگر قصد اجرای بازی‌های 1440p را در مانیتورهای 144 هرتزی دارید و یا اینکه می‌خواهید به نرخ فریم نزدیک 60 فریم در ثانیه در بازی‌های 4K دست پیدا کنید در این صورت کارت گرافیک جی فورس GTX 1080 یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود.

جی فورس GTX 1080البته جی فورس GTX 1080 در زمینه اجرای بازی‌های 4K چندان هم خارق العاده ظاهر نشده و با اینکه کیفیت و نرخ فریم بسیار خوبی را ارائه می‌دهد اما هنوز هم تا اجرای ایده‌آل بازی‌ها در این دقت تصویری فاصله زیادی دارد. از جمله مزایای قابل توجه این کارت گرافیک می‌توان به مجهز بودن آن به پردازنده گرافیکی با معماری 16 نانومتری پاسکال انویدیا اشاره کرد که از قابلیت اورکلاکینگ بسیار بالایی برخوردار بوده و در صورت استفاده از مدل‌هایی با سیستم خنک کننده قدرتمند، می‎‌توان فرکانس کاری آن را حتی تا 2.1 گیگاهرتز نیز افزایش داد.
بهترین کارت گرافیک دنیا برای پولدارها:
تایتان ایکس پاسکال (Nvidia Titan X Pascal)

کمپانی انویدیا جدیدترین کارت گرافیک سری تایتان خود را به عنوان یک کارت گرافیک با توان محاسباتی بالا روانه بازار کرده است و به جرأت می‌توان گفت بهترین کارت محاسباتی موجود در بازار نیز هست. اما به نظر می‌رسد این محصول جدید انویدیا در زمینه اجرای بازی‌ها نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای گیمرها محسوب شود.

اگر طرفدار بازی‌های رایانه‌ای و همچنین بسیار پولدار هستید، در این صورت به جز کارت گرافیک تایتان ایکس پاسکال (Titan X Pascal) هیچ گزینه دیگری را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. تست‌های انجام شده نشان می‌دهند که کارت گرافیک تایتان ایکس پاسکال اولین و تنها کارتی است که توان اجرای بازی‌های 4K در بالاترین حد تنظیمات گرافیکی و با نرخ 60 فریم در ثانیه را دارد.

تایتان ایکس پاسکالبا اینکه خریداران این محصول جزو افرادی هستند که قیمت برای آن‌ها کمترین اهمیت را دارد، اما باز هم بد نیست اشاره کنیم که تایتان ایکس پاسکال با قیمت 1200 دلاری خود، گران‌ترین کارت گرافیک موجود در بازار نیز به شمار می‌رود. البته در آینده‌ای نامشخص قرار است انویدیا کارت گرافیک جی فورس 1080 Ti را نیز عرضه کند که شامل نسخه تضعیف شده‌ای از پردازنده تایتان ایکس بوده و قیمت آن هم احتمالاً در حدود 900 دلار خواهد بود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر