گوگل، در پی ایجاد یک سیستم عامل جدید به نام فیوشا

گوگل، در پی ایجاد یک سیستم عامل جدید به نام فیوشا

تأثیر تکنولوژی بر دنیای اطراف ما روز به روز بیشتر از قبل نمایان می شود. از ساعت‌های هوشمند گرفته تا قوی‌ترین تکنولوژی ها در اتومبیل ها و منازل، همه و همه نشان از این دارد که اصطلاحاً «اینترنت اشیاء» مرتبا در حال توسعه و تحول بوده و همچنین سعی دارد روش‌های جدیدی را پدید آورد که زندگی مدرن را ساده‌تر سازد. متأسفانه بسیاری از این تکنولوژی های جدید هوشمند، یا با سیستم عامل ها و کامپیوترهای موجود سازگاری ندارند، یا نمی‌توانند بهترین کارایی خود را نشان دهند. گوگل، با معرفی جدیدترین پروژهٔ خود تحت عنوان سیستم عامل فیوشا (به انگلیسی: Fuchisa)، سعی دارد قدمی برای رفع این مشکل بردارد.

یک کرنل جدید برای تکنولوژی های جدید

اصلی‌ترین بخش یک سیستم عامل، هسته یا کرنل آن است. کرنل شامل مجموعه‌ای از نرم افزارهای حیاتی است که سایر بخش‌های سیستم عامل را مدیریت می‌کنند و در نهایت ارتباط موثری بین نرم افزارهای سطح کاربر و سخت‌افزار ایجاد می کنند. بسیاری از این کرنل ها مبتنی بر لینوکس هستند، و شرکت های تکنولوژی، کرنل های قدیمی لینوکس را به نحوی توسعه داده‌اند که برای سالیان سال، قابلیت استفاده در کامپیوترهای جدید و دستگاه‌های هوشمند را داشته باشند! با این وجود، برخی از دستگاه‌های جدید ممکن است نتوانند نهایت پتانسیل خود را با استفاده از است کرنل ها به نمایش بگذارند. برای این منظور گوگل راه حل جدیدی آماده کرده است!

به منظور ایجاد یک سیستم عامل کاملاً جدید، گوگل تصمیم گرفته است از یک کرنل جدید استفاده کند. این امر بدان معناست که توسعه دهندگان باید فیوشا را از پایین ترین سطوح (و البته اساسی ترین) ایجاد کنند تا بتواند قابل رقابت با سیستم عامل های موجود باشد. 

اگرچه ممکن است ایجاد یک کرنل جدید (با وجود کرنل های لینوکس موجود) دشوار و زمان بر به نظر برسد، گوگل ادعا کرده است که دلایل محکمی برای ایجاد این سیستم عامل جدید و همچنین کرنل آن دارد. 

همان‌طور که می‌دانید کرنل اندروید مبتنی بر کرنل متن-باز لینوکس می‌باشد. حال به نظر می‌رسد کرنل سیستم عامل فیوشا تحت عنوان مگنتا (به انگلیسی: Magneta) نام گرفته باشد.

مزایای فیوشا

در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و معرفی دستگاه‌های جدید در بازار، نیاز به استفاده از سیستم عامل های متعدد (به جای فقط یک OS) آشکار شده است. به نظر می‌رسد کرنل های قدیمی موجود، برای استفاده در دستگاه‌های هوشمندی که به تازگی عرضه شده اند، پیچیده و بسیار بزرگ باشند و این امر باعث می‌شود سیستم‌های میکروکنترلری کوچک امروزی، تحت فشار قرار بگیرند. 

علاوه بر این، کرنل های مبتنی بر لینوکس از توابع زمان بند برای مرتب سازی و اولویت بندی به پردازش ها استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد پاسخگوی دنیای واقعی و دستگاه‌های واکنش گرا نباشند. بسیاری از دستگاه‌های هوشمند امروزی نیازمند پاسخ سریع و آنی در لحظات مشخصی هستند (نه اولویت بندی) و این بدین معناست که احتمالاً (اگر آپدیتی برای رفع این مشکل صورتی نگیرد!) همین تفاوت جزیی (اما اصولی) مانع از عمل‌کرد مناسب دستگاه‌های امروزی به اندازهٔ قابلیت واقعیشان، شود.

هنوز جزییات دقیقی از سیستم عامل فیوشا در دسترس نیست، با وجود این بسیاری بر این باورند که گوگل سعی دارد با ادغام قابلیت‌های لینوکس با سیستم عامل جدید خود، به افزایش کارایی دستگاه‌های پردازشی کوچک امروزی کمک کند (لینوکس را نمی‌توان به طور کامل کنار گذاشت!). اینکه فیوشا قرار است چطور و از چه طریقی به عمل‌کرد دستگاه‌های امروزی کمک کند، هنوز مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد در این مسیر گام بردارد.

یک رقابت جدید بین سیستم عامل ها

هدف از طراحی و ساخت فیوشا، رقابت این سیستم عامل با ویندوز و حتی اندروید خود گوگل است! تا کنون رقابت بین سیستم عامل های ویندوز و مک را دیده ایم. پس از آن، رقابت بین اندروید و iOS مطرح شد. حال با معرفی پروژهٔ فیوشا، رقابت جدیدی در راه است، اما هنوز مشخص نیست کدام سیستم عامل در جبههٔ مقابل قرار خواهد گرفت!

فیوشا، سیستم عاملی است که برای تلفن‌ها و کامپیوترهای جدید طراحی شده است. برای دستگاه‌های هوشمند امروزی، سیستم عامل های اندروید و کروم مطرح هستند، اما به نظر می‌رسد فیوشا، پروژهٔ جدید شرکت گوگل، قرار است با پروژهٔ قبلی این شرکت هم رقابت کند!

درست است که ایجاد و راه اندازی یک سیستم عامل جدید، کار دشواری می باشد، اما شرکت گوگل، با معرفی اندروید، قبلاً توانایی‌های خود را به اثبات رسانده است. شاید از سیستم عامل کنونی خود راضی باشید، اما فراموش نکنید همیشه جایی برای توسعه و بهبود کارهای قبلی وجود دارد! معرفی فیوشا ممکن است به معنای امنیت بیشتر، واکنش سریع تر، عمر باتری بهینه تر، و حتی برنامه نویسی راحت‌تر باشد!

موانع موجود

از نظر تکنیکی، ایجاد و توسعهٔ یک سیستم عامل، امر دشواری است، مخصوصاً اگر قرار باشد سیستم عاملی مثل اندروید یا ویندوز با قابلیت پشتیبانی از رنج وسیعی از سخت افزارها طراحی شود. 

شاید بتوان گفت سخت تر از طراحی و پیاده‌سازی خود سیستم عامل، جذب مشتری و تبلیغ به گونه‌ای باشد که این سیستم عامل نیاز به پشتیبانی همیشگی پیدا کند. چه بسا پروژه هایی که ایدهٔ اولیه و همچنین پیاده‌سازی مناسبی داشته اند، اما از نظر کاربران به درجهٔ کافی از محبوبیت نرسیدند و با شکست مواجه شدند. 


در حقیقت کاربران به دنبال اجرای سیستم عامل نیستند، آن‌ها فقط می‌خواهند نرم افزارهای محبوب خود را اجرا کنند.
-- تحلیلگر گارتنر، مایکل سیلور

فیوشا، یک سیستم عامل متن باز

فیوشا یک پروژهٔ متن-باز محسوب می شود، بدین معنا که هر کسی می‌تواند دستورات برنامه نویسی موجود در آن را مشاهده کرده، یا برای اهداف خود آن‌ها را ویرایش کند. شاید فروختن یک نرم‌افزار متن-باز کار ساده‌ای نباشد (مثلاً در مقایسه با فروش ویندوز)، اما رایگان بودن یک نرم‌افزار این مزیت را دارد که توجه برنامه نویسان را از سرتاسر جهان به خود جلب خواهد کرد و این برنامه نویسان در بهبود و توسعهٔ نرم افزار، مشارکت خواهند کرد. بالطبع می‌توان انتظار داشت که فیوشا نیز مانند توزیع‌های گنو/لینوکس، به پشتیبانی قدرتمند و همیشه در صحنهٔ کاربران، مجهز شود که این امر یک مزیت بزرگ در مقایسه با اندروید و ویندوز به شمار خواهد آمد. 

برای مشاهدهٔ پروژهٔ  فیوشا در گیت هاب کلیک کنید.

منبع خبر: investopedia,cnet

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر