چرا نباید کلید خانه هوشمند خود را تنها به یک سازنده بدهیم ؟

چرا نباید کلید خانه هوشمند خود را تنها به یک سازنده بدهیم ؟

نرم افزار HomeKit در مقابل ابزاری با نام Nest !

با عرضه سیستم عامل iOS 10 توسط اپل نرم افزار مشهور هوم ( Home ) این سازنده نیز وارد بازار شد ؛ نرم افزاری که کاربران iOS را قادر می سازد تا با استفاده از یک برنامه همه فناوری ها و عاملیت های مرتبط با یک گوشی همراه را کنترل کنند و مورد استفاده قرار دهند .

عده زیادی از کاربران از این که توانسته اند شانس استفاده کردن از نرم افزار هوم را داشته باشند خوشحال هستند با وجود این نکاتی وجود دارد که در نظر گرفتن آن ها باعث می شود که در هنگام انتخاب کردن این فناوری کمی محافظه کارانه تر عمل کنیم ؛ به کار گیری نرم افزار هوم در کنار فناوری هایی مانند نست یکی از این نکات می باشد . برای اطلاع بیشتر باید گفت که نست یک ترموستات هوشمند است که در سال 2014 شرکت سازنده آن توسط گوگل خریداری شد .

در دنیای ایده آل اگر که شخصی خانه خود را به سیستم هوم کیت مجهز کند می تواند از سیستم مسدود کننده لگو ( Lego ) اپل نیز در کنار آن استفاده نماید .  حال ممکن است که شخصی بخواهد که چند رادیاتور پشتیبانی کننده هوم کیت بخرد تا از آن ها نیز در خانه خود استفاده کند . این احتمال نیز وجود دارد که این فرد بخواهد این رادیاتور ها را با چند سنسور حرارتی منطبق سازد و با استفاده از ترموستات نست نصب شده در خانه خود دیگ بخار موجود در خانه را هم کنترل سازد . 

مشکل اینجاست که از آنجایی که نست توسط گوگل ساخته شده است به احتمال زیاد ترموستات موجود در سیستم با فناوری ساخته شده توسط اپل یکپارچه نمی شود . این عدم انطباق پذیری محدودیتی است که کاربر به دلیل پرداخت مبلغی در حدود 249 دلار نمی تواند به سادگی با آن کنار بیاید .

هنوز اول راه است !

آنچه که اپل می خواهد با استاندارد سازی صنعت تکنولوژی های مرتبط با خانه و آوردن آن ها به زیر یک پرچم انجام دهد ، ابتکاری می باشد که بدون شک همه کاربران این فناوری به آن نیازمند هستند با وجود این برای انجام دادن این کار سازندگان همگی باید از یک دیدگاه یکسان به فناوری خانه هوشمند نگاه کنند .

البته این امر یک مشکل دیگر را نیز به دنبال می آورد به این نحو که محدود کردن خانه هوشمند به سیستم عامل یک گوشی همراه موضوعی است که باعث به وجود آمدن ترس همگانی می شود مخصوصا زمانی که انتظار داریم که از فناوری خانه هوشمند خود در مقایسه با گوشی خود برای مدتی طولانی تر استفاده کنیم .

بدون شک سازندگان این فناوری ها سیاست کاری خود را به گونه ای ترتیب می دهند که کاربران مجبور شوند که هر چند وقت یک بار سیستم خانه هوشمند خود را نیز مانند گوشی های هوشمندشان ارتقاء دهند ، در حالی که مسئله این است که هیچ کاربری دوست ندارد که هر چند سال یک بار برای مثال تمام لامپ های خانه خود را تعویض کند و یا ارتقاء دهد .

فناوری اتوماسيون سازی خانه به خودی خود گران می باشد و گرانی نیز همیشه علت اصلی ترس کاربران بوده است ؛ به همین دلیل وابسته کردن این فناوری به یک گوشی هوشمند که پس از مدتی باید ارتقاء یابد می تواند نگرانی و ترس کاربران را از این هم بیشتر کند .

یک رقیب اندروید 

بدون شک مشکل اصلی در حال حاضر این است که رقیبی برای اکوسیستم اندروید وجود ندارد . فناوری نست شرکت گوگل یک برنامه مخصوص به خود با نام ' Works with Nest ' دارد که به یک ترموستات کمک می کند تا اطلاعاتش را با دیگر اجزای یک خانه هوشمند به اشتراک بگذارد با وجود این فاصله زیادی بین هماهنگ شدن این برنامه مخصوص با آنچه که اپل خلق کرده است ، وجود دارد . 

خب آخر این داستان چه می شود ؟

مسلما گوگل در آینده نزدیک با ساختن یک نرم افزار اتوماسیون سازی خانه و ارائه آن در کنار سیستم عامل اندروید " O " به هوم کیت پاسخ می دهد اما این آخر داستان نیست زیرا در هنگام عرضه شدن این فناوری باید امیدوار باشیم که سازندگان محصولاتی را وارد بازار کنند که قابلیت پشتیبانی کردن هر دو اکوسیستم را داشته باشند ؛ با وجود این تا حدی می توان با اطمینان گفت که محال است که سیستم نست شرکت گوگل بر روی یک محصول ساخته شده توسط اپل منطبق شود .

از آنجایی که گوگل هیچ محصولی را از خود در مقابل عرضه هوم کیت توسط اپل ارائه نکرده است به سختی می توان گفت که بازار چگونه می خواهد با سیستم عرضه شده توسط اپل کنار بیاید با وجود این اگر که زمانی هر یک از سازندگان بخواهند که سیستم اتوماسیون سازی خانه خود را وارد بازار کنند ، به راحتی می توان احتمال داد که کاربران با مشکلی جدی روبرو می شوند .

منتشر شدن چنین انتقادهایی علیه اتوماسیون سازی خانه چندان عجیب نیست با وجود این همه این گفته ها به عرصه ای دلالت دارند که هنوز هم در دوران رشد اولیه خود به سر می برد ؛ هنوز هم سازندگان محصولات خود را به طور خاص برای یک اکوسیستم خاص می سازند و از آنجایی که هوم کیت همچنان در بازار بی رقیب می تازد گرایش یابی به سمت اتوماسیون سازی خانه کاربران را مجبور به پرداخت هزینه ای سنگین می کند که هیچ تضمینی برای رهایی یابی از آن وجود ندارد .

مصرف کنندگان باید حق انتخاب داشته باشند . آن ها باید بتوانند بین سه تا چهار اکوسیستم ، سیستم مورد نظر خود را انتخاب نمایند ؛ علاوه بر این آن ها باید نسبت به این امر آسوده خاطر شوند که انجام دادن یک انتخاب آن ها را تا ابد به یک اکوسیستم که توسط گوگل یا اپل ساخته شده است ، محدود نمی کند . تا زمانی که این عرصه ظهور کند اتوماسیون سازی خانه پدیده ای است که توصیه می شود تنها طرفداران پروپا قرص یک برند خاص به آن روی آورند . 

منبع خبر: techradar

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر