موزیلا ادعا کرد که مایکروسافت تغییر مرورگر پیش فرض را سخت تر کرده است

موزیلا ادعا کرد که مایکروسافت تغییر مرورگر پیش فرض را سخت تر کرده است

موزیلا ادعا کرد که مایکروسافت تغییر مرورگر پیش فرض را سخت تر کرده است

موزیلا فایرفاکس، مرورگر وب آزاد و متن‌باز برگرفته از موزیلا اپلیکیشن سویت است که توسط بنیاد موزیلا توسعه و پشتیبانی می‌شود. این مرورگر در ابتدا بیشتر بین کاربران توزیع‌های لینوکس محبوبیت داشت، ولی رفته‌رفته با پدیدار شدن مشکلات امنیتی در پراستفاده‌ترین مرورگرهای وب مانند اینترنت اکسپلورر، کاربران دیگر سیستم‌عامل‌ها از قبیل ویندوز و مکینتاش نیز استفاده از این مرورگر را آغاز کردند تا جایی که بدون نصب پیش‌فرض روی سیستم‌عاملی، طی چند سال بیش استفاده‌شده‌ترین مرورگر وب جهان بود. متن باز بودن دلیل کافی است که جنگ با مایکروسافت را توجیه کند.شرکت مایکروسافت به ویژه سیستم عامل هایش به هیچ وجه در میان طرفداران متن باز یا اپن سورس محبوبیت نداشته است و همیشه بین این دو جبهه درگیری بوده است.البته دامنه ی انتقادات جامعه ی متن باز همواره دامنگیر اپل و دیگر کمپانی ها هم بوده است.اما این روزها در دنیای مجازی بین این دو جبهه هر روز درگیری های بیش تر مشاهده می شود.

حالا موزیلا ادعا کرده است که مایکروسافت امکان تغییر مرورگر پیش فرض ویندوز 10 یعنی اج را نسبت به نسخه های قبلی ویندوز خود سخت تر کرده است و استفاده از مرورگرهای دیگر بر روی این سیستم عامل با اشکالاتی رو به رو خواهد شد.به طور کلی موزیلا ادعا می کند این کار مایکروسافت تعمدی است و کاربر برای تغییر مرورگر پیش فرص به مرورگر دیگر مثلا فایرفاکس باید راه طولانی تری را بپیماید و بیش تر از قبل روی گزینه ها کلیک کند تا بتواند تغییرات را اعمال کند در حالی که در ویندوز 8 این کار بسیار ساده تر صورت می گرفت.

به همراه این گزارش،موزیلا ویدیوی کوتاه نیز منتشر کرده است که نشان می دهد که چگونه کاربران می توانند مرورگر اج را به فایرفاکس تغییر دهند.

 

مدیر عامل موزیلا "Chris Beard" در نامه ای سرگشاده مدیر عامل مایکروسافت "Satya Nadella" را مورد خطاب قرار داده است و در مور مشکلات ویندوز 10 این گونه می گوید:

این تغییرات در ویندوز 10 و کمپانی شما برای ما تکان دهنده و خارق العاده نیست زیرا ما سازمانی هستیم که فایرفاکس را سازماندهی می کند.این بسیار نگران کننده است که کمپانی شما حق انتخاب میلیون ها کاربر طرفدار سیستم عاملتان را نادیده گرفته اید با اینکه انتخاب های متفاوتی پیش روی آن هاست.شما راه انتخاب برای کاربرانتان را دشوار کرده اید تا در انتخاب مرورگری متفاوت از انتخاب شما سرگردان شوند.

در قسمت دیگر این متن آمده است که :

ما به شدت و مصرانه از شما می خواهیم تا از این تاکتیک تجاری خود دست بکشید و به حق انتخاب کاربرانتان احترام بگذارید.کاربران شما حق دارند تا از راه آسان تری به تجربه های متفاوت انلاین خود دسترسی پیدا کنند نه آن چیزی که شما برایشان می پسندید.این یک محدودیت و کسب و کار تجاری است.این وظیفه ی شماست که به کاربرانتان و انتخابشان احترام بگذارید و این راه را آسان تر کنید.این صحبت تنها شامل ویندوز 10 نمی شود و منظور ما به محصولات کلی مایکروسافت و تنظیمات کاربری آن هاست.

این اولین بار نیست که فایرفاکس سعی در تعیین خط و مش برای مایکروسافت دارد و البته آخرین بار هم نخواهد بود.اما اگر دید آسان گیر تری نسبت به مسئولین فایرفاکس داشته باشیم مشخص است که تغیییر مرورگر اج به دیگر مرورگرها چندان کار سخت و طاقت فرسایی نیست و حدالامکان 20 ثانیه بیش تر زمان نمی برد.نحوه ی تغییر این مرورگر به دیگر مرورگرها هم قبل و بعد از انتشار ویندوز 10 چه در دستورالعمل های مایکروسافت و چه در ویدیو ها نشان داده شده است و این عملیات و چگونگی انجام آن بر کسی پوشیده نبوده است.به هر حال این جبهه گیری ها بر ضد ویندوز 10 و مایکروسافت تازگی ندارد و کهنه هم نخواهد شد.

موزیلا در حال حاضر در حال توسعه ی مرورگری برای ویندوز 10 است.فعلااین نسخه بتا است و در مراحل آزمایشی قرار دارد که در اواسط آگوست یعنی نیمه مرداد ماه منتشر خواهد شد.

اگر شما از علاقه مندان به مایکروسافت و ویندوز هستید و یا حتی کاربر تازه کار محسوب می شوید باید به این گونه اخبار عادت کنید و سعی اشته باشید در محیطی به دور از جنجال از این سیستم عامل و ویژگی های آن لذت ببرید.

 

ارغوان ایاز

ارغوان ایاز

ارغوان روانشناسی بالینی خوانده و اکنون دانشجوی ارشد روان سنجی است. عاشق به تمام معنای موزیک، دنیای تکنولوژی ، روانشناسی و هر چیزی است که بتواند توانایی خود را در یادگیری آن محک بزند. او طرفدار سرسخت ویندوز و ویندوز فون است


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر