مدیاتک Helio X30 با لیتوگرافی 10 نانومتری برای پادشاهی می‌آید!

مدیاتک Helio X30 با لیتوگرافی 10 نانومتری برای پادشاهی می‌آید!

شاید چند سال پیش کوالکام به عنوان پادشاه بی چون و چرای پردازنده‌ها شناخته می‌شد اما اکنون شرایط فرق کرده است. کمپانی مدیاتک به موفقیت‌های زیادی در زمینه تولید پردازنده دست یافته است که با محصول جدیدش، Helio X30، همه رقبا را به مبارزه دعوت می‌کند.

یکی از خبرگزاری‌های چینی مدعی است که پردازنده مدیاتک Helio X30 بر پایه تراشه جدید TSMC تولید می‌شود. جالب است بدانید که این تراشه لیتوگرافی 10 نانومتری دارد؛ بدین معنا که چندین میلیون ترانزیستور با فاصله 10 نانومتر از یکدیگر قرار گرفته‌اند. این موضوع می‌تواند روی قدرت پردازشی و همچنین مصرف بهینه انرژی تاثیر قابل توجهی داشته باشد. جالب است بدانید که پردازنده اپل A11 نیز بر پایه همین تراشه طراحی می‌شود.

 

مدیاتک عموما با پردازنده‌های میان‌رده و بعضا پایین‌رده‌اش شناخته می‌شود که در قلب بسیاری از گوشی‌های چینی جای گرفته‌اند. سری هلیو آمده تا نشان دهد که مدیاتک می‌تواند با رقبای قدرتمندی همچون اسنپدراگون 820 نیز رقابت کند. علاوه بر هلیو اکس30 پردازنده دیگری به نام اکس35 نیز تولید می‌شود. نکته عجیب این‌که بین 30 و 35 گزینه اول قدرتمندتر و گزینه دوم اگرچه عدد بزرگ‌تری به خود اختصاص داده است، به عنوان برادر کوچک‌تر شناخته می‌شود.
 

 پس از معرفی کلی این محصول شاید بهتر است اندکی به اعداد و ارقام بپردازیم. هلیو اکس30 با 10 هسته‌ مجزا از همه نظر برای رقبا شاخ و شانه می‌کشد. از این تعداد دو هسته با معماری کورتکس A73 و فرکانس 2.8 گیگاهرتزی محاسبات سنگین را بر عهده دارند. چهار هسته دیگر از معماری A53 بهره می‌برند که با توجه به فرکانس 2.2 گیگاهرتزی وظیفه پردازش اطلاعات پس‌زمینه و کارهای معمولی را بر عهده دارند. با یک عملیات ساده ریاضی می‌توان فهمید که چهار هسته باقی مانده است که طبعا برای ذخیره انرژی و کارهای بسیار سبک طراحی شده‌اند؛ این هسته‌ها معماری A35 دارند و سرعتشان روی فرکانس 2 گیگاهرتز تنظیم شده است. اکس30 تا 8 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می‌کند و همان‌طور که انتظار می‌رفت شتاب‌دهنده گرافیکی‌اش از خانواده PowerVR است.

در مجموع واضح است که مدیاتک با معرفی سری اکس30 قصد دارد پردازنده‌های کوالکام و سامسونگ در سال 2016 و 2017 را به مبارزه دعوت کند. احتمالا این سوال در ذهنتان شکل گرفته که با وجود رقبای قدری همچون کوالکام و سامسونگ دیگر چه کسی سراغ مدیاتک می‌رود؟ جالب است بدانید که قیمت تمام‌شده پردازنده‌های کمپانی کره‌ای و امریکایی بسیار گران است که برای جبران این موضوع یا باید قیمت گوشی را افزایش داد یا از حاشیه سود کاهید. در این شرایط واضح است که استفاده از پردازنده‌های مدیاتک برای کمپانی‌هایی نظیر میزو و شیائومی که همیشه به دنبال تولید پرچمدارانی ارزان‌قیمت هستند کاملا مناسب است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر