چگونه ترن وحشت به دفع کردن سنگ کلیه کمک می کند ؟

چگونه ترن وحشت به دفع کردن سنگ کلیه کمک می کند ؟

یک تیم تحقیقاتی اخیرا برای چند بار از یک ترن وحشت استفاده کرده اند تا ببینند که چگونه این وسیله سرگرم کننده باعث دفع شدن سنگ کلیه می شود . آن ها توانسته اند با استفاده از یک مدل سه بعدی از یک کلیه پر از ادرار این معما را حل کنند .

در یک مطالعه جدید که در ژورنال American Osteopathic Association نیز چاپ شده است ، دیوید دی وارتینگر ، یک متخصص دستگاه مجاری ادرار به همراه همکارش در دانشگاه دولتی میشیگان موفق به ارائه شواهدی مبنی بر این امر شده اند که سوار شدن بر یک ترن وحشت با میانگین سرعت می تواند به دفع شدن سنگ کلیه بیماران کمک کند . این نتایج هنوز در مراحل مقدماتی خود هستند با وجود این می توانند در ارائه یک راهکار موثر مفید محسوب شوند .

سنگ کلیه به مجموعه ای متراکم از انواع مواد شیمیایی و نمک ها گفته می شود که در ادرار ایجاد می گردد . پشت سر گذاشتن این عارضه می تواند یک پروسه مشقت بار باشد مخصوصا زمانی که اندازه سنگ بزرگ است و به همین دلیل بهترین راه برای کاهش این سختی دفع کردن سنگ کلیه قبل از این که اندازه سنگ بیش از حد بزرگ شود ، تشخیص داده شده است .

قبل از انجام این مطالعه جدید ، علی رغم این که برخی از متخصصین مجاری ادرار با بعضی از شگردهای خاص آشنایی داشته اند ، هیچ کس عملا وقت خود را صرف این که بفهمد چه عاملی می تواند عبور سنگ کلیه را از مجاری ادراری تسهیل بخشد ، نکرده بود .

زنان حامله اغلب می توانند به دلیل جذب مقدار زیاد ویتامین ، سنگ های کلیه را دفع کنند . کارهای فیزیکی نظیر پرش با طناب ، استفاده از ترامپولين  ، دوچرخه سواری در کوهستان و حتی یک عدسه شدید نیز می تواند تا حدی دفع شدن این سنگ ها را تسریع بخشد . حقیقت این است که محققان هنوز نتوانسته اند یک راه حل جامع را برای این معضل پیشنهاد کنند ، با وجود این به نظر می رسد که می توان قطار وحشت را به عنوان یک راه حل مهم و موثر معرفی کرد .

وارتینگر در این زمینه به خبرگزاری گیزمودو ( Gizmodo ) می گوید : " زمانی که تعدادی از بیماران با این داستان که توانسته اند سنگ کلیه خود را بعد از سوار شدن ترن وحشت دنیای دیزنی در اورلاندو دفع کنند ، من به این فکر افتادم که شاید بتوانم از این طریق به بیماران کمک کنم . این ایده برای اولین بار زمانی به فکر من خطور کرد که یکی از بیمارانم گفت که سه بار سوار ترن وحشت شده و هر بار یک سنگ کلیه را دفع کرده است . "

وارتینگر و مارک میچل ، همکار نویسنده او ، از فرآیند پرینت سازی 3D استفاده کرده اند تا بتوانند یک مدل تشریحی واضح سیلیکونی از کلیه این بیمار مذکر خاص بسازند . آن ها این کلیه را با ادرار بیمار پر کرده اند و سپس سه سنگ کلیه با اندازه های مختلف را در قسمت های بالایی ، میانی و پایینی کلیه شبیه سازی شده گذاشته اند و در نهایت بعد از بسته بندی کردن کلیه در یک بسته راهی دنیای دیزنی شده اند .

این محققان با اجازه مسئولین پارک کلیه مدل سازی شده را در یک کوله پشتی گذاشته و به مدت چندین بار سوار ترن وحشت پارک شده اند و سپس کلیه را در یک موقعیت شبیه به موقعیت یک کلیه عادی در میان خود قرار داده اند تا این کلیه نیز فشار یک کلیه عادی را دریافت کند .

وارتینگر می گوید : " 5 یا 6 سواری اول خوب بود اما در آخر تنها می خواستیم که این سواری ها هرچه زودتر تمام شود . "

مطالعه این دو محقق نشان داد که حداقل در این کلیه شبیه سازی شده نشستن در انتهای ترن 64 درصد و نشستن در ابتدای ترن 17 درصد دفع کردن سنگ کلیه را تسریع می بخشد . داده های به دست آمده نشان داده است که جنبش ها و حرکت های قدرتمند و تصادفی باعث جا به جا شدن سنگ و حرکت کردن آن به سمت مجاری ادرار می شود .

به گفته این محققان ، سنگ کلیه شبیه به یک درخت شاخه دار است که در آن نیروهای مختلف باعث می شود که سنگ ابتدا از برگ ها به شاخه ها ، از شاخه ها به تنه  و سپس از تنه به ریشه برسد و از درخت خارج شود . 

وارتینگر معتقد است که این فرآیند قابل تکثیر می باشد با وجود این همه بیماران جواب ثابتی از آن دریافت نمی کنند . مجرای ادرار هر شخص درست مانند اثر انگشت وی منحصر به فرد است به همین دلیل برای هر شخص یک نوع ترن سواری ممکن است موثر واقع شود ؛ این امکان نیز وجود دارد که برای برخی دیگر از بیماران نیز سایر فعالیت های فیزیکی موثر ظاهر شوند . 

محققان معتقدند که چنین فعالیت هایی می توانند به عنوان اعمال پیشگیرانه مورد استفاده قرار بگیرند و به سه دسته از افراد کمک کنند : 

-    اگر که شخصی دارای یک سنگ به اندازه کوچک تر از 4 میلی متر باشد ، چنین فعالیت هایی می تواند قبل از بزرگ و مسدود کننده شدن سنگ آن را دفع کند . در صورتی که این سنگ ها بزرگ شوند شاید بیمار مجبور شود که برای دفع کردن متحمل جراحی شود و درد زیادی را تحمل کند .

-    اگر که اندازه سنگ بزرگ باشد ، ترن سواری می تواند آن سنگ بزرگ را به اندازه های کوچک تری تقسیم کند و دفع کردن آن ها را ساده تر سازد . 

-    و در نهایت این پروسه همچنین می توان به زنانی که می خواهند قبل از دوران بارداری سنگ کلیه خود را دفع کنند نیز کمک کند . 

مطالعه انجام شده به میزان ارتفاع بستگی دارد . طبیعتا تاثیر جاذبه نیز می تواند به دفع کردن سنگ کلیه کمک کند به همین دلیل است که بیشتر فضانوردان که در ایستگاه فضایی بین المللی مریخ مستقر هستند از درد سنگ کلیه رنج می برند . 

منبع خبر: gizmodo

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر