سی‌امین سالگرد کامپیوترهای شخصی آمیگا

سی‌امین سالگرد کامپیوترهای شخصی آمیگا

سی‌امین سالگرد کامپیوترهای شخصی آمیگا


در بیست و سوم جولای 1985، شرکت کمودور با ساخت و عرضه‌ی کامپیوتری با نام آمیگا۱۰۰۰، وارد عرصه‌ای جدید از تاریخ خود شد.
تا یک دهه‌ی اول پس از اولین عرضه‌، این کامپیوترها در میان کاربران جای خود را پیدا کرد و در عین حال توانست نام "کامپیوتر شخصی" را هم به خود اختصاص دهد.
در اوایل دهه‌ی 80 بنیان‌گذار شرکت کمودور در صدد راه‌اندازی تجارت جدیدی برای صنعت کامپیوتر برآمد. او در سال 1984 به کمک مهندسین سابق شرکت کمودور، موفق شد اولین خط تولید کامپیوترهای شخصی آتاری را راه‌اندازی کند.
در این میان گروهی از مهندسین شرکت کمودور، گروه توسعه و شرکت اختصاصی خود را احداث کردند. گروهی که نهایتاً به تولید کامپیوترهای آمیگا مشغول شدند.


آمیگا 1000
این سیستم از هر نظری در زمان خود، در مقایسه با سایر سیستم‌های آن دوره، برتر بود. این سیستم با پردازنده‌ی 32 بیتی ساخت شرکت موتورولا، شرکت سازنده‌ی سخت‌افزار، پردازنده و تلفن همراه، با سرعت 7 مگاهرتز، با حافظه‌ی رم 256 کیلو بایتی که قادر به تعمیم تا اندازه‌ی 8 مگا بایت است کار می‌کند. علاوه بر این سه پردازنده‌ی کمکی هم برای این کامپیوتر در نظر گرفته شده است که امکان پردازش‌های گرافیکی، مدیریت حافظه و پردازش‌های صوتی را ممکن می‌سازد.سیستم‌عامل این کامپیوتر شامل سیستم‌عامل دیسک، رابط کاربری گرافیکی و اجرای همزمان چندین کار همراه با وقفه‌ی موقتی قبضه‌ای است.
این کامپیوتر حتی در مقایسه با کامپیوترهای شخصی ساخت شرکت اپل، در آن زمان برتر بود؛ به طور مثال این کامپیوترها از رنگ پشتیبانی می‌کردند در حالی که کامپیوترهای شخصی اپل در این زمینه ضعف داشتند.


شفافیت آمیگا
زمانی که این مدل کامپیوترهای شخصی به بازار عمومی عرضه شدند، کار با ماشین‌ها برای کاربران ساده نبود. به علاوه کار با این نوع ماشین‌ها برای بروزرسانی اغلب دشوار و غیرممکن بود. اما کار این مدل کامپیوترها بسیار راحت بود، به علاوه این امکان برای کاربر فراهم شده بود که به راحتی از آنچه در این کامپیوترها رخ می‌دهد و نحوه‌ی کار آن‌ها باخبر شوند.
فایل راهنمایی به همراه این کامپیوترها ارائه می‌شد که شامل جزئیاتی برای کاربران، کتابخانه‌ای از فرمان‌های پایه و ضمیمه‌ای که شامل نموداری از اتصالات ورودی خروجی این کامپیوترها بود.


پایان آمیگا
این کامپیوترها تا دهه‌ی 90 زنده بودند. اما کم‌کم مشکلات شروع به ظاهر شدن کردند. با کم شدن فروش این کامپیوترها، شرکت کمودور شروع به از دست دادن پول کرد. کم‌کم توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان از توسعه‌ی بازی برای کامپیوترهای آمیگا و برنامه‌های کاربردی برای آن دست کشیدند. نهایتاً از سال 1993 تا یک سال بعد این شرکت دچار ورشکستگی شد.
پس از این سقوط، سهام این شرکت به افراد و شرکت‌های دیگری منتقل می‌شد و این میان تلاش‌هایی هم برای نجات این کامپیوترها انجام شد اما همگی بی‌نتیجه بودند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر