اطلاعاتی در مورد اینترنت ADSL

اطلاعاتی در مورد اینترنت ADSL

اینترنت پرسرعت ADSL روی بستر فعلی خطوط تلفن به مشترکان ارائه می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تا بدون اشغال شدن خط تلفن، به اینترنت با سرعت بالا دسترسی داشته باشند.

 این روش دسترسی به اینترنت یکی از ارزان‌ترین و پرسرعت‌ترین روش‌های دسترسی به‌شمار می‌رود و به همین علت نیز نه‌تنها اولین انتخاب کاربران برای دسترسی به شبکه جهانی اینترنت به‌شمار می‌رود، بلکه موجب شده شرکت‌های زیادی در عرضه اینترنت به این روش رقابت کنند. کاربران اینترنت پرسرعت ADSL (از این پس فقط به آن اینترنت پرسرعت می‌گوییم) دغدغه‌های مشترکی دارند؛ از جمله این‌که کدام اپراتور ارائه‌کننده اینترنت بهتر است؟ چه بسته‌ای و چند گیگ برای کاربری آنها مناسب است؟ و مواردی از این دست.

کیلوبیت، کیلوبایت، مگابیت، مگابایت و گیگابایت از جمله واحدهای اندازه‌گیری به‌شمار می‌رود که در بررسی و مقایسه سرویس‌های مختلف اینترنتی به چشم می‌خورد. بسیاری از شما ممکن است با این واژه‌ها آشنا باشید، اما در مواردی شباهت این واحدهای اندازه‌گیری به یکدیگر موجب می‌شود کاربران دچار اشتباه شده و سرویس مناسبی را خریداری نکنند. در ادامه شما را بیشتر با این واحدها آشنا می‌کنیم:

کیلوبیت: به‌صورت Kb نوشته می‌شود (توجه داشته باشید حرف b انگلیسی با حروف کوچک نوشته شده است) و یک هشتم کیلوبایت است. در معرفی سرعت سرویس‌های اینترنتی از این واحد استفاده می‌شود، به‌عنوان مثال مقادیری همچون 256Kb یا 1024Kb درج می‌شود.

کیلوبایت: به‌صورت KB نوشته می‌شود (توجه داشته باشید حرف B انگلیسی با حروف بزرگ نوشته شده است) و از مقایسه این واحد با کیلوبیت براحتی متوجه می‌شوید که هر کیلوبایت معادل با هشت کیلوبیت است. به‌عبارت دیگر وقتی سرعت سرویس اینترنتی شما 1024Kb عنوان می‌شود در صورتی‌که این سرعت به‌صورت اختصاصی در اختیار شما قرار داده شود، در بهترین شرایط سرعت دانلود شما که برحسب کیلوبایت نشان داده می‌شود برابر با 1024 تقسیم بر 8 یعنی 128 کیلوبایت است.

مگابیت: گاهی سرویس‌دهنده‌ها سرعت سرویس را بر حسب مگابیت (Mb) نمایش می‌دهند. این واحد معادل 1024 کیلوبیت است. به‌عبارت دیگر چنانچه سرعت برابر با 16 مگابیت باشد معادل 16384 کیلوبیت است که این مقدار نیز معادل 2048 کیلوبایت است.

مگابایت: اگر به‌ واحد بایت در انتهای آن توجه کنید متوجه می‌شوید که هر مگابایت (MB) نیز معادل با هشت مگابیت است. پس سرعت 16 مگابیتی معادل با دو مگابایت خواهد بود که همان سرعت دانلود 2048 کیلوبایتی است.

گیگابایت: این واحد اندازه‌گیری برای نمایش میزان ترافیک مجاز هر سرویس استفاده می‌شود. هر گیگابایت (GB) معادل 1024 مگابایت است.

چه سرعتی؟

بسیاری از کاربران هنگام خرید سرویس‌های اینترنت پرسرعت توجهی ویژه‌ به سرعت سرویس دارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید چگونگی ارائه سرعت قید شده در قرارداد سرویس به شماست. به‌عبارت دیگر ممکن است سرعت شما خیلی بیشتر از چیزی باشد که در سرویس عنوان شده است (این سیاست در سرویس‌های حجمی اعمال می‌شود و سرویس‌های نامحدود از سرعت واقعی برخوردار خواهند بود) و ممکن است در شرایطی نیز این سرعت به حد قابل توجهی کاهش یابد و شما حق اعتراض نداشته باشید. برای درک بیشتر این موضوع به مثال‌های زیر توجه کنید:

اینترنت پرسرعت پارس آنلاین از سرویس‌های پایه با سرعت 128Kb تا 8Mb ارائه می‌شود و در صورتی‌که در حالت واقعی سرویس 128 کیلوبیت به شما اختصاص داده شود و این سرویس نیز به‌طور اختصاصی فقط برای شما باشد حداکثر سرعت دانلود معادل 16 کیلوبایت خواهد شد که سرعت بسیار پایینی است، اما نکته قابل توجه این است که در همه سرویس‌های این شرکت در صورت مساعد بودن شرایط و خط تلفن شما، ارتقای سرعت تا 16 مگابیت رایگان است!

حالا این سوال پیش می‌آید که سرویس ارائه شده با سرعت هشت مگابیت چه تفاوتی با سرویس 128 کیلوبیت دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید سرعت ارسال (آپلود اطلاعات) را مدنظر قرار دهیم که باتوجه به سرعت سرویس خریداری شده متغیر است و افزایش را به همراه ندارد. همچنین در شرایطی که ترافیک محاسبه نمی‌شود و رایگان است، سرعت واقعی به کاربر اختصاص می‌یابد و در صورتی‌که ترافیک شبکه نیز زیاد باشد از نظر قانونی هنگامی که شما سرویس 128 کیلوبیت را تهیه می‌کنید به‌صورت اختصاصی از حداکثر 16 کیلوبایت بر ثانیه سرعت دانلود برخوردار خواهید بود که این سرعت با ضریب اشتراک یک به هشت تا دو کیلوبایت بر ثانیه نیز قابل کاهش است، اما هنگامی که سرویس هشت مگابیت را تهیه کرده باشید در حداقل سرعت اتصال با ضریب اشتراک یک به هشت نیز شرکت سرویس‌دهنده موظف است سرعتی معادل یک مگابیت بر ثانیه را در اختیار شما قرار دهد.

سرویس‌های دیگری همچون صبانت، عصر تله‌کام، شاتل و آسیاتک نیز از این سیاست برخوردار بوده و سرعتی که به‌عنوان سرعت دریافت در اختیار کاربر قرار می‌دهند بیش از مقدار قید شده در توضیحات سرویس است.

شبانه‌های هیجان‌انگیز

ترافیک شبانه گزینه جذابی است که خیلی از کاربران به آن توجه نمی‌کنند، چراکه در اغلب موارد نیز این مشخصه در بخش توضیحات اضافه درج می‌شود و از رنگ و لعاب جداول قیمت که ترافیک و سرعت را نمایش می‌دهند برخوردار نیست. البته بسیاری از کاربران نیز در طول روز از سرویس استفاده می‌کنند و ممکن است با بی‌توجهی به ترافیک شبانه چیز مهمی را از دست ندهند، اما در صورتی‌که شب‌ها نیز از رایانه استفاده می‌کنید یا این امکان را دارید تا دانلودهای زمان‌بندی شده‌ای را در نیمه‌های شب اجرا کنید، پیشنهاد می‌کنیم نحوه محاسبه ترافیک شبانه و بازه زمانی اختصاص یافته به این مشخصه را بررسی کنید.

در برخی سرویس‌دهنده‌ها همچون صبانت و عصر تله‌کام، در بازه زمانی 2 تا 7 بامداد این ترافیک رایگان است و در سرویس پارس آنلاین در همین بازه زمانی ترافیک مصرفی معادل یک سوم محاسبه می‌شود. همچنین محاسبه ترافیک در بازه زمانی 2 تا 8 بامداد در سرویس‌های آسیاتک نیز رایگان بوده و سرویس‌های حجمی شاتل در بازه زمانی 1 تا 8 بامداد از تخفیف 25 درصدی در هزینه بسته ترافیک مصرفی برخوردار خواهد بود.

نامحدودهای منصفانه

برخی سرویس‌دهنده‌ها همچون شاتل و پارس آنلاین در ارائه سرویس‌های ظاهرا نامحدود موفق هستند که این سرویس‌ها مناسب شرکت‌ها و سازمان‌هاست. در این سرویس‌ها که از آنها به‌صورت غیرحجمی نام برده می‌شود سیاست مصرف منصفانه اعمال می‌شود یا به عبارت دیگر حداقل یا حداکثر ترافیک منصفانه باتوجه به سرعت سرویس و قیمت آن به شما اعلام می‌شود.

در استفاده از این سرویس‌ها هیچ محدودیت ترافیکی برای شما وجود ندارد و با اتمام محدودیت اعلام شده نیز سرویس شما قطع نمی‌شود، اما تا پیش از اتمام ترافیک و رعایت مصرف منصفانه، اتصال شما از سرعتی به مراتب بیشتر از سرعت اسمی سرویس برخوردار خواهد بود و در صورت تجاوز از ترافیک مجاز مصرفی، سرعت شما به حداقل سرعت قانونی کاهش می‌یابد. در این شرایط سرویس شما قطع نشده، اما دانلود کردن با سرعت اختصاص یافته را باید به فراموشی بسپارید، چراکه از نظر شرکت ارائه‌کننده سرویس، شما ترافیک نامحدودتان را منصفانه مصرف نمی‌کنید و بهای این مصرف نامنصفانه خود را نمی‌پردازید!

 

اقتصادی‌های بدون ترافیک

برخی کاربران بر این عقیده‌اند که نیاز بسیار کمی به اینترنت دارند و هر از گاهی (حتی یکبار در هفته) ممکن است به یک سایت مراجعه کنند یا ایمیل شخصی خود را بررسی کنند. در این شرایط این دسته از کاربران سرویس‌های ماهانه حجمی با کم‌ترین سرعت‌های موجود را نیز گران قلمداد می‌کنند و هزینه پرداختی برای داشتن چنین سرویس‌هایی را به‌صرفه نمی‌دانند. باتوجه به این نیاز کاربران، برخی از شرکت‌های پیشتاز در ارائه سرویس‌های اینترنت پرسرعت طرح‌ها و جشنواره‌های فروشی را به مشترکان ثبت‌نام اولی خود اختصاص می‌دهند که یکی از این شرکت‌ها شاتل است. جشنواره تابستانی شاتل به کاربران این امکان را می‌دهد تا سرویس یکساله با سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه (قابل ارتقای رایگان تا 16 مگابیت بر ثانیه) به همراه ده گیگابایت ترافیک سالانه را به مبلغ 9900 تومان خریداری کنند. به‌عبارت دیگر هزینه ماهانه این سرویس کمتر از هزار تومان خواهد بود و بهترین گزینه برای کاربران کم مصرف و البته صرفه‌جو به‌شمار می‌رود. پس چنانچه شما نیز جزو کاربران بسیار کم‌مصرف و به نوعی به‌دور از اینترنت به‌شمار می‌آیید، اما می‌خواهید برای مواقع نیاز به این شبکه جهانی دسترسی داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم به سرعت اقدام کنید و در صورت عدم توانایی در استفاده از این سرویس نیز با مراجعه به سایت شرکت‌های ارائه‌کننده سرویس اینترنت پر‌سرعت، سرویس‌های مشابهی را که در بازه زمانی یکساله با ترافیک بسیار کم ارائه می‌شوند جست‌وجو کنید.

 

مخابراتی‌ها

تجربه استفاده از سرویس‌های مخابراتی تا همین یکسال پیش اصلا خوشایند نبود، چراکه این سرویس‌ها فقط به‌صورت نامحدود ارائه می‌شد و همین سیاست فروش موجب شده بود تعداد کاربران با ترافیک مصرفی هماهنگ نباشد و سرعت اتصال به شکل تاسف‌باری کاهش یافته و در نهایت نارضایتی کاربران از سرویس‌های مخابراتی را به همراه داشته باشد. خوشبختانه این روزها مخابراتی‌ها نیز سیاست ارائه سرویس‌های حجمی را در پیش گرفته‌ و سرعت اختصاص یافته را نیز تا 16 مگابیت افزایش داده‌اند. در این شرایط می‌توانیم تا حد مطلوبی (بخصوص در شهرستان‌ها و روستاهایی که شرکت‌های خصوصی در آنها حضور فعالی ندارند) به سرویس‌های مخابراتی خوش‌بین باشیم.

چقدر ترافیک؟

باتوجه به این‌که در اغلب سرویس‌های اینترنتی حجمی، سرعت دریافت بدون محدودیت خاصی است و در بیشتر شرایط چند برابر سرعت درج شده در قرارداد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، مهم‌ترین عامل مقایسه‌ای هنگام انتخاب سرویس‌ها، میزان ترافیک اختصاص یافته نسبت به زمان است. به‌عبارت دیگر چندان فرقی میان سرویس 128 کیلوبیت با سه گیگابایت ترافیک دانلود و سرویس چهار مگابیت با سه گیگابایت ترافیک دانلود وجود ندارد و تنها مزیت سرویس چهار مگابیتی مربوط به زمانی است که ترافیک مصرفی رایگان است و شما از سرعت بیشتری برای دانلود در زمان رایگان برخوردار هستید که در این شرایط نیز باتوجه به ترافیک بسیار زیاد شبکه، حداقل سرعت قانونی برای کاربر قابل استفاده است و اطلاعات زیادی را با این سرعت نمی‌توان دانلود کرد.
چنانچه قصد دارید اولین اشتراک اینترنت پرسرعت خود را تهیه کنید پیشنهاد می‌کنیم از پیشنهادهای ویژه سالانه که بسیاری از شرکت‌ها به مشتریان اول خود می‌دهند استفاده کنید. در اغلب این پیشنهادها بین 60 تا صد گیگابایت ترافیک مصرفی به کاربر اختصاص می‌یابد که هزینه‌ای معادل 60 تا صد هزار تومان دارد و این درحالی است که تقریبا هزینه خرید ترافیک اضافه صد گیگابایتی بیش از 150 هزار تومان است.

نحوه محاسبه ترافیک مصرفی نیز از دیگر نکات مهم هنگام مقایسه ترافیک سرویس‌های پرسرعت است. به‌عنوان مثال در اغلب سرویس‌ها حجم دانلود و آپلود به‌عنوان ترافیک مصرفی محاسبه می‌شود، اما در سرویس صبانت آپلود رایگان است و این نحوه محاسبه برای افرادی که در شبکه‌های اجتماعی محتوا ارسال می‌کنند، بسیار سودمند خواهد بود. همچنین برخی سرویس‌دهنده‌ها نیز ترافیک مصرفی پهنای باند بین‌الملل و پهنای باند داخلی را با فرمول‌های جداگانه محاسبه می‌کنند و حتی در مواردی این ترافیک را روی سایت‌های مختلفی که توسط شرکت‌های زیرمجموعه‌شان راه‌اندازی شده یا مدیریت می‌شود صفر منظور می‌کنند.

ترافیک مصرفی: هنگامی که شما فایلی را از اینترنت دریافت می‌کنید (دانلود) یا فایلی را به اینترنت ارسال می‌کنید (آپلود) به میزان حجم اطلاعاتی که دانلود یا آپلود می‌شود ترافیک دانلود و آپلود خود را مصرف می‌کنید. ترافیک مصرفی تعریف شده توسط بسیاری از سرویس‌دهندگان نیز معرف مجموع ترافیک مصرفی در عملیات دانلود و آپلود است.

محدودیت‌ها را بپذیرید

متاسفانه با این‌که شرکت‌های زیادی مشغول ارائه سرویس اینترنت پرسرعت هستند، دلایل مختلفی همچون نبود امکانات از سوی سرویس‌دهنده، نوع اشتراک تلفن مشترک (خطوط PCM) و نوع سیم‌کشی خطوط مخابراتی (فیبرنوری)، محدودیت‌هایی به‌شمار می‌رود که در صورت مواجهه با هریک از آنها فقط چند انتخاب پیش روی شما قرار می‌گیرد. در این شرایط انتخاب‌ها نیز بسیار محدود است و تقریبا می‌توان گفت هیچ راه دیگری ندارید، پس در ابتدای کار چنانچه با هریک از مشکلات زیر مواجه هستید پیشنهاد می‌کنیم بدون آن‌که وقتتان را تلف کنید تنها راه‌حل منطقی موجود را برگزینید!

عدم امکان ارائه سرویس از سوی سرویس‌دهنده: با سرویس‌دهندگان دیگر تماس بگیرید. همواره ممکن است یکی از سرویس‌دهندگان مشترک فعلی خود را از دست داده و ظرفیت پذیرش یک مشتری جدید را داشته باشد.

خطوط PCM : می‌توانید به مرکز مخابراتی منطقه‌ای خود مراجعه و درخواست کنید خط شما را از حالت PCM خارج کنند. اما در اغلب موارد این درخواست نتیجه‌بخش نخواهد بود و مخابرات پیشنهاد استفاده از سرویس‌های مخابراتی را به شما می‌دهد. در این شرایط تنها راهکار شما قبول همان پیشنهاد ارائه شده از سوی مخابرات است!

خطوط فیبر نوری: خوشبختانه یا متاسفانه در برخی مناطق کابل‌های مسی شبکه مخابراتی در حال جمع‌آوری و تبدیل به خطوط فیبر نوری هستند. فیبر نوری مزایای زیادی دارد که در وصف آن می‌توانیم بیش از دو صفحه مطلب بنویسیم، اما این مزیت‌ها درحال حاضر برای متقاضیان دریافت سرویس اینترنت پرسرعت به یک مشکل اساسی تبدیل شده، چراکه تجهیزات شرکت‌های خصوصی ارائه‌کننده این سرویس روی فیبر نوری قابل بهره‌برداری نیست و فقط شرکت مخابرات در برخی مناطق امکان ارائه خدمات به مشترکان را دارد. در این شرایط نیز راهکار موجود برای داشتن اینترنت پرسرعت بی‌دردسر، استفاده از سرویس‌های مخابراتی است.

توجه داشته باشید راهکارهای پیشنهادی در این بخش فقط به اینترنت پرسرعت از نوع ADSL مربوط می‌شود و شما می‌توانید در صورت نیاز هنگام مواجهه با محدودیت دسترسی به سرویس ADSL از دیگر سرویس‌ها همچون اینترنت رادیویی، اینترنت وایمکس، دیتای شبکه، سرویس‌های اختصاصی برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی و تجاری و... نیز کمک بگیرید.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر