سه جایگزین منبع باز (open source) برای پاور پوینت

سه جایگزین منبع باز (open source) برای پاور پوینت

پاورپوینت (Power Point) یکی از آن برنامه هایی است که استفاده از آن در شرکت های بزرگ در سراسر جهان ریشه دوانده است. به همین خاطر احتمال آن که نامی عام شود بسیار زیاد است؛ همان طور که مردم برای اشاره به تمامی دستمال کاغذی ها از نام کلینکس (Kleenex) یا برای تمامی باند ها از نام بند اید (BAND-AID) استفاده می کنند.

اما ارائه ی یک اسلاید به معنی استفاده از پاورپوینت (Power Point) نیست. تعدای زیادی گزینه ی منبع باز برای ارائه های صمعی بصری وجود دارند. در بسیاری از موارد به حدی ویژگی های جایگزین قانع کننده اند که اگر به طور کاملا خاص مجبور به استفاده از پاور پوینت (Power Point) نباشید، واقعا دلیلی برای ادامه ی استفاده از آن وجود ندارد.
در ابتدا من فکر می کردم که نگاه به تمام ابزار های متن بازی که برای ارائه ی مطالب مورد استفاده قرار می گیرند کار ساده ای نیست و مدت ها به طول می انجامد. اما اگر مایلید این زمان خوبی است که طی مطالب آتی ابزار جدیدی را برای استفاده برگزینید.
این امر ارزش اصرف اندکی زمان را دارد تا از خودتان بپرسید برای ساخت یک ارائه ی مناسب نیازمند چه مواردی هستید و چه نوع ابزار هایی مورد استفاده شما می باشد. به عنوان مثال آیا می خواهید قادر به ارائه دادن با هر کامپیوتری باشید، یا مایلید که فایل محتوای ارائه ی خود را با دیگران به اشتراک گذارید و قابلیت اجرا شدن بر روی هر سیستمی را داشته باشد. آیا به طور قطع هنگام ارائه به اینترنت دسترسی دارید و یا نیازمند راه حلی هستید تا به صورت آفلاین نیز بتوانید ارائه ی خود را انجام دهید؟
پس از امتحان کردن چند ابزار مختلف، می خواهم که آن ها را به سه دسته ی مختلف طبقه بندی کنم: ابزار های سنتی دسکتاپ، ابزار های مبتنی بر وب و پس از آن سایر موارد که برای من شامل برخی ترمینال های مبتنی بر ابزار می شود، اما بسته به نوع نیازمندی شما، دسته ی سایر موارد شما می تواند محتوی موارد متفاوتی باشد. برای مثال من ارائه ای را مشاهده کردم که به طور کلی از یک دستگاه با سیستم عامل اندروید با توانایی مطابقت صفحه نمایش ساخته شده بود. اما در هر صورت، بیایید نگاهی به بزرگترین رقیبان منبع باز که در هر یک از این سه دسته قرار دارند، داشته باشیم. 
ابزار ارائه ی دسکتاپ:
ابزار ارائه ی دسکتاپ، نزدیک ترین تجربه را به تجربه ی پاور پوینت (Power Point) سنتی برای کاربران در هر دو جنبه ی طراحی و ارائه به ارمغان می آورد. اگر شما تنها به دنبال کنار هم قرار دادن تعدادی متن فرمت شده با چند عکس، یک یا چند انتقال، افزودن چند یادداشت سخن ران و قابلیت ایمیل کردن ارائه ی خود به همکارانتان می باشید، به احتمال زیاد این مسیری است که شما باید انتخاب کنید.
من تحت تاثیر لیبره آفیس (LiberOffice) قرار گرفته و آن را برگزیده ام، این برنامه به اندازه ای خوب است که نیازی به جایگزین بر روی دسکتاپ وجود نخواهد داشت. این برنامه به خوبی در ارائه ی پاور پوینت ها خوب عمل می کند، اگر فرض کنیم که فایل شما قالب بندی منطقی داشته و از فونت های عجیب و غریب در آن استفاده نشده باشد، پس برای کار کردن بر روی ارائه ی دیگران، این برنامه انتخاب خوبی است. 
همچنین کارکرد بسیار آسانی دارد اگر تا به حال از دیگر ابزار های لیبره آفیس (LibreOffice) یا دیگر مجموعه های استاندارد استفاده کرده اید. می توانید به قالب بندی متن اصلی، کشیدن اشیاء، وارد کردن تصاویر، ترسیم نمودار، و دیگر ابزار هایی را که برای کسب و کار نیازمندید، دست یابید. هم چنین لیبرو آفیس (LibroOffice) برنامه ای است که به سیستم عامل وابستگی ندارد و شما می توانید به سادگی اسناد خود را در سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس به اشتراک بگذارید در حالی که این قابلیت وجود دارد تا در صورت لزوم آن ها را به فرمت پاور پوینت تبدیل کنید. 
هم چنین شنیده ام که بازخورد های مثبتی در مورد کالیگرا (Calligra) که طی پروژه ی کی آفیس (KOffice) رشد کرده، داده شده است. چرا که این برنامه علاوه بر این که برای کارکرد مردم بسیار ساده است، به اندازه ی کافی ویژگی دارد که بتوان با آن ارائه ای منطقی و حرفه را تجربه کرد. می توانید این برنامه را با بسیاری از توزیع های لینوکس مبتنی بر KDE بیابید و یا آن را به طور مستقل نصب کنید. 
ابزار های ارائه ی وب:
برای مدتی ابزار های ارائه ی وب فرمت دلخواه من بوده اند، به جز مورد مبتنی بر اچ تی ام ال (HTML) بودن این برنامه، کار با آن بسیار آسان است. همچنین از نظر من، به عنوان کسی که بسیاری از زمان خود را صرف ویرایش می کند، این برنامه بسیار مناسب است. اگر توانایی طراحی مواردی مانند نمودار های تعاملی، نقشه، فیلم و ... را در صفحات وب دارید قطعا قادر به طراحی آن ها در برنامه های ارائه تحت وب خواهید بود. به علاوه به اشتراک گذاری برنامه های ارائه ی تحت وب برای بسیار ساده است: کافی است یو آر ال (URL) یا مجموعه ی تمام کد های خود را بر روی یک فلش به هر سیستم کامپیوتر مورد نظر متصل کرده و از آن بهره مند شوید.
من شدیدا پیشنهاد می کنم که برنامه جاشوآ الن (Joshua Allen) را بررسی کنید. این برنامه تلفیقی از سه فریم ورک (framework) تحت وب متن باز است که برای ارائه ی مطالب از آن ها استفاده می شود. این سه فریم ورک (framework) عبارت اند از Impress.js، Hvercraft و Strut. ابزار مورد علاقه ی من در این فضا Reveal.js است.
چرا Reveal.js؟! زیرا چارچوب ساده ای برای استفاده دارد و کمتر به زیبایی کد ها اهمیت می دهد. تعدادی از ویژگی های خارج از جعبه که به صراحت ویژگی های جالبی برای ارائه دادن به شمار می آیند عبارت اند از: زوم کردن، پس زمینه های متفاوت، انتقال زیبای صفحات و نشانه گذاری زیبای کد ها. همچنین از مدل های نشانه گذاری درون خطی (Markdown) پشتیبانی می کند به گونه ای که می توانید همه ی ارائه ی خود را در Markdown بنویسید و سپس آن را منتقل کنید.
اگر شما معتاد به استفاده از اچ تی ام ال (HTML) نمی باشید، خدمات تجاری Slide.com بر اساس Reveal.js متن باز است و شما به راحتی می توانید با انتخاب خود آن را به یک سیستم دلخواه وارد یا از سیستمی خارج کنید.
ارائه ای از ترمینال:
آیا تا به حال در نظر داشته اید تا با استفاده از ترمینال خود ارائه بدهید؟! نه شوخی نیست! اگر ارائه ی شما برای برنده شدن در مسابقات بهترین سبک نیست، ارائه ی مطالبی متن بنیان آن هم مستقیما از ترمینال می تواند به شما geek cred زیادی عرضه کند. و مهم تر از آن، محدودیت متنی یک محیط می تواند شما را وادار کند که به جای اهمیت دادن و توجه به ظاهر و کلمات فانتزی به محتوای ارائه دقت داشته باشید.
به عنوان یک دوستدار ویم (Vim) ابزار جدید من برای ارائه های مبتنی بر ترمینال، ویم دک (Vimdeck) می باشد. ویم دک (Vimdeck) یکی از ابزار های دارای مجوز ام آی تی (MIT-licensed) است که مدل های نشانه گذاری را به مجموعه ای از فایل ها تبدیل می کند؛ یکی در هر اسلاید. که پس از آن در ویم (Vim) باز می شوند و سپس برای حرکتی ساده در در deck تعدادی keybinding می سازد. به این ترتیب می توانید اسلاید های خود را بسیار متنوع بسازید، از جمله: نحوه ی برجسته سازی متون، فونت متن و ... . پروژه ی وروم (Vroom) یکی دیگر از ابزار ارائه ی مرتبط با ویم (Vim-related) است که ارزش بررسی را دارد.
چرا همه ی این کار ها را انجام دهیم؟! شما می توانید میزبانی ارائه ی خود را تقریبا به همه جا واگذار کنید. تمام چیزی که بر روی کامپیوتر نیاز دارید یک ترمینال با SSH است. به راحتی می توانید فایل های مختلف را نسخه بندی کنید. حتی می توانید از ابزاری مانند گاتی (gotty) بهره ببرید و به راحتی ارائه های مبتنی بر ترمینال خود را همانند یک صفحه ی وب برای نمایش با دیگران به اشتراک بگذارید. این ایده کمی غیر متعارف است اما برای ارائه های فنی و تخصصی می تواند یکی از گزینه های انتخابی شما باشد.
بدیهی است این ها تنها ابزار ارائه ی منبع باز موجود نمی باشند. حتی ممکن است اگر همه حق دارند مناسب ترین ابزار ارائه را داشته باشند،  ارزشش را داشته باشد از خود بپرسید که آیا برای یک ارائه ابزار درست و مناسب را انتخاب کرده اید یا خیر؟! اگر در حال ارائه ی داده های مشابه در محدوده زمانی معین هستید، آیا ساخت داشبرد به شما کمکی می کند؟! آیا اسلاید ها دارای سطح مناسبی از تشریفات هستند؟ یا ایجاد یک سند مشترک وبر روی صفحه نمایش و ویرایش زمانی می تواند بازخورد بهتری داشته باشد؟ این گونه نیندیشید که همه ی اسلاید های یک ارائه می بایست سطح و پیچیدگی یکسانی داشته باشند.
صرف نظر از ابزاری که از آن بهره میرید، به یاد داشته باشید که این تنها یک ابزار است! مخاطب شما بیشتر از مطلبی که شما ارائه خواهید کرد به وجد خواهد آمد تا از ابزاری که بهره برده اید تا آن ارائه را سازمان دهی کند! و از آن مهم تر توانایی شما در ارائه ی مطالب. مدت زمان زیادی را برای انتخاب بهترین وسیله صرف نکنید، با توانایی های خود به یک ارائه تاثیر پذیری ببخشید. هم چنین به دنبال نکاتی باشید که برای شما مفید خواهد بود و با تمرین، تمرین و تمرین ادامه دهید. و از طریق کامنت گذاری به ما اطلاع دهید که از چه ابزاری برای ارائه های خود بهره میبرید و نظر شما در رابطه با آن ها چیست.

 

منبع خبر: faceit

مرضیه حقیقی

مرضیه حقیقی

مرضیه دانشجوی رشته ی کامپیوتر گرایش نرم افزار هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و تماشای فیلم می گذراند. از علاقه مندی های مرضیه موسیقی است. :)


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر