اتحاد فیس‌بوک، آمازون، مایکروسافت، آی‌بی‌ام و گوگل در پیشبرد هوش مصنوعی

اتحاد  فیس‌بوک، آمازون، مایکروسافت، آی‌بی‌ام و گوگل در پیشبرد هوش مصنوعی

فیس‌بوک، آمازون، مایکروسافت، آی‌بی‌ام و گوگل گردهم آمده‌اند تا سازمانی موسوم به Partnership on AI را تاسیس کنند. سازمانی که در زمینه‌های مختلف فنی و فرهنگی به پیشبرد هوش مصنوعی کمک خواهد کرد.

بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیای فناوری در نظر دارند بزرگ‌ترین موسسه مستقل جهان در زمینه توسعه هوش مصنوعی را تاسیس کنند. این موسسه نه تنها به منظور افزایش درک عمومی مردم از هوش مصنوعی به فعالیت خواهد پرداخت، بلکه در نظر دارد این مفهوم را بیش از پیش گسترش دهد. شبیه به محصولات و مسکوکاتی که روزگاری ارزش بس والایی نزد انسان‌ها داشتند، امروزه این داده‌ها و اطلاعات هستند که به یک متاع با ارزش و مهم دنیای مدرن تبدیل شده‌اند. ارزش این داده‌ها بستگی به کاربرد آن‌ها در هوش مصنوعی دارد. هر کدام از این شرکت‌ها داده‌های خاص خود را دارند که به شکل کارآمدی از آن‌ها در هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این بدان معنا است که شرکت‌هایی همچون مایکروسافت، فیس‌بوک آمازون، آلفابت و آی‌بی‌ام وزنه قدرتمندی در این زمینه هستند.

 

 اکنون این پنج شرکت گردهم آمده‌اند تا در قالب سازوکار جدید و هدفمندی موسسه‌ای به نام partnership on AI را تاسیس کنند. آن‌ها در نظر دارند از طریق بهترین روش‌ها تحقیقات متمرکزی در این ارتباط انجام داده و نتایج آن‌را منتشر سازند. ساختار این سازمان به این شکل است که هر یک از این شرکت‌ها از طریق یک کانال ارتباطی با این سازمان در ارتباط خواهند بود. این سازمان در شرایطی تاسیس شده است که هر یک از این شرکت‌ها به طور طبیعی بر سر تولید محصولات و خدمات برتر مبتنی بر هوش مصنوعی با یکدیگر در رقابت هستند.

 

حمایت مالی اولیه این موسسه از سوی این شرکت‌های دنیای فناوری خواهد بود، اما در آینده اعضایی که به این موسسه ملحق خواهند شد سرمایه لازم را در اختیار این سازمان قرار خواهند داد. انتظار می‌رود، در هفته‌های آینده کاربران فعال، سازمان‌های غیر انتفاعی و دیگر ذی‌نفعان به عضویت این سازمان درآمده  و در مباحث مطرح شده حضور فعالی داشته باشند. مطصفی سلیمان یکی از بنیانگذان موسسه DeepMind از شرکت‌های تابعه آلفابت در این ارتباط گفته است:«ما می‌خواهیم مردم نیز در زمینه توسعه هوش مصنوعی مشارکت داشته باشند. ساختار این سازمان به گونه‌ای طراحی شده است که به گروه‌ها و سازمان‌ها کوچک اجازه می‌دهد، همسو با شرکت‌های بزرگ در راهبری این مفهوم به فعالیت بپردازند.»

 

با این وجود جای خالی شرکت‌هایی همچون اپل، توییتر، اینتل و بایدو در این سازمان احساس می‌شود. هر چند اپل در ارتباط با این پروژه ابراز علاقه‌مندی کرده است، اما عدم وجود اپل در این پروژه قابل توجه است، به سبب آن‌که این شرکت بسیاری از فرآیندهای داخلی خود را با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌دهد و حتا در بعضی موارد برتری‌هایی را نسبت به رقبای خود در این زمینه دارد. این شرکت‌ به گروه‌های داخلی خود این توانایی را داده است تا برای پیشبرد بهتر اهداف خود هوش مصنوعی را به طور اختصاصی مورد استفاده قرار دهند. شواهد امر نشان می‌دهد که سازمان جدید در زمینه ترویج هوش مصنوعی و تغییر دید مردم نسبت به هوش مصنوعی مثال‌زدنی خواهد شد. این گروه در نظر دارند به جای ‌آنکه در ارتباط با هوش مصنوعی جامعه فناوری را مورد موعظه قرار دهد، نتایج تحقیقات خود در زمینه اخلاق، فراگیری و حریم خصوصی را تحت یک مجوز عمومی منتشر کند.

 

فرانسیسکو روسی، پژوهشگر هوش مصنوعی واحد تحقیقات آی‌بی‌ام در این ارتباط گفته است: «قدرت هوش مصنوعی به نیرو محرکه بسیاری از سازمان‌ها تبدیل شده است. هوش مصنوعی دستاوردهای بزرگی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد. اما در گام اول باید به آن اعتماد کنیم.» تمرکز اصلی این سازمان بیشتر روی فرهنگ‌سازی و خطراتی که از جانب هوش مصنوعی ممکن است جامعه انسانی را در معرض تهدید قرار دهد، معطوف خواهد بود. در حالی که اکنون این خطر از ما درو است، اما یک رویداد تکینگی می‌تواند انسان را تهدید کند. ما از مدت‌ها قبل فهرستی از چالش‌هایی که هوش مصنوعی در زمان حاضر ممکن است ما را در معرض تهدید قرار دهد آماده کرده‌ایم. کامپیوترها هنوز در جایگاهی قرار ندارند تا بتوانند شغل انسان‌ها را به طور کامل از دست آن‌ها خارج سازند، اما هوش مصنوعی ممکن است تبدیل به عاملی شود که دیدگاه‌های منفی نسبت به کامپیوترها را افزایش دهد. دید مغرضانه می‌تواند مجموعه‌ای از اطلاعات مغرضانه را تولید کند که در نتیجه باعث به وجود آمدن یک فرهنگ مغرضانه در ارتباط با هوش مصنوعی شود. برای مقابله با چنین دیدگاهی، شرکت‌هایی همچون مایکروسافت از مدت‌ها قبل کارگروه‌هایی در زمینه اخلاق مرتبط با هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده‌اند.

سازمان جدید به جای آن‌که تلاش‌های گذشته را نادیده بگیرد، سعی خواهد کرد از تجربیات گذشته شرکت‌ها استفاده کرده و از طریق برگزاری جلسات و مشاور‌ها این چنین اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار دهد. این گروه همچنین از برترین مقالات و پژوهش‌ها در زمینه هوش‌مصنوعی حمایت مالی کرده و پلتفرمی را به وجود خواهد آورد که توسط شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر