تصویر جنجالی این روزهای فضای مجازی؛این آب است یا یخ؟

تصویر جنجالی این روزهای فضای مجازی؛این آب است یا یخ؟

انتشار یک فایل تصویری از جریان آبی که ظاهری عجیب دارد، در اینترنت بازخوردهای فراوانی را به همراه داشته‌است و بسیاری از کاربران تلاش داشته‌اند تا دلیل این ظاهر غیرعادی را توضیح دهند.

به گزارش همشهری آنلاین،در نگاه اول به اين تصوير، شايد يك تكه يخ شفاف و منحني ببينيد كه بي‌حركت و ثابت در گوشه‌اي از تصوير متحرك قرار گرفته است، اما زماني كه تصويربردار انگشتش را به سمت اين تكه يخ مي‌برد،‌ در نهايت شگفتي پي خواهيد برد كه آنچه مي‌بينيد درواقع رشته‌اي از جريان آبي كوچك است كه به هيچ‌وجه منجمد نيست بلكه درحال جاري شدن روي زمين است.

شايده عده‌اي با گفتن اينكه تصوير ساختگي است، يا پاي جادو و شعبده‌بازي دركار است از كنار اين تصوير عبور كنند، اما واقعيت اين است كه عوامل فيزيكي جالب توجهي در پس اين تصوير نهفته‌اند.

بهترين گزينه براي توضيح دادن اين رفتار در جريان آب قانوني به نام جريان لامينار يا جريان آرام يا موازي است، زماني اين ويژگي از ديناميك سيالات در آب حاكم مي‌شود كه جريان در لايه‌هاي موازي، و بدون كوچكترين اختلالي در ميان لايه‌ها و ذرات تشكيل‌دهنده حركت مي‌كند.

جريان آرام زماني رخ مي‌دهد كه آب از ميان كانالي نسبتا كوچك جاري شود،‌ سرعت جريان نسبتا كم باشد و ميزان چسبندگي ذرات آن در بالاترين سطح باشد، اين ويژگي در آب با افزايش فشار افزايش پيدا مي‌كند.

براساس اين اصول، در تصويري كه در اينترنت مورد استقبال و پرسش گسترده قرار گرفته، آب به آرامي از درون استخري بادي خارج مي‌شود و در اين شرايط چسبندگي، فشار و ديگر ويژگي‌هاي اصلي جريان، در لحظه ثبت تصوير به شكلي عالي ثابت باقي مانده‌اند. اما زماني كه فرد انگشت خود را وارد جريان مي‌كند، ثابت‌ها دچار تغيير مي‌شوند و جاري بودن آب آشكار مي‌گردد.

جريان آرام كاملا برعكس پديده‌اي ديگر است كه به جريان آشفته شهرت دارد، ويژگي كه رفتاري رايج‌تر و شناخته‌شده‌تر براي جريان سيالات است به حدي كه در مورد جريان خون درون رگ‌هاي بدن،‌جريان گدازه‌ها، و جريان‌هاي اتمسفري و اقيانوسي نيز صدق مي‌كند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر