همکاری IBM و CVS در پروژه واتسون برای کمک به بیماران

همکاری IBM و CVS در پروژه واتسون برای کمک به بیماران

این همکاری باعث شده است که تجزیه و تحلیل پیشگویانه و پلت‌فرم تشخیص از شرکت آی‌بی‌ام، در جهت کمک به بهبود و ارتقای سرویس‌های مدیریتی، کنترلی و درمانی برای بیماری‌های مزمن، به کار بروند.

این همکاری باعث شده است که تجزیه و تحلیل پیشگویانه و پلت‌فرم تشخیص از شرکت آی‌بی‌ام، در جهت کمک به بهبود و ارتقای سرویس‌های مدیریتی، کنترلی و درمانی برای بیماری‌های مزمن، به کار بروند.
این برنامه‌ی جدید متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را قادر ساخته است تا در قابلیت‌های محاسباتی شرکت آی‌بی‌ام نفوذ کنند تا سرویس‌های پیشرفته‌ی بیشتری را برای مجموعه‌ای از وضعیت‌های مزمن مثل فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی فراهم کنند. در حقیقت این بیماری‌ها دلایل اصلی و عمده‌ی مرگ در آمریکا هستند و 2.9میلیارد دلار از هزینه‌ها و بودجه‌ی سالانه‌ی مصرفی در زمینه‌ی مراقبت‌های بهداشتی صرف این زمینه‌ها می‌شود.
بزرگ داده‌ها و داروسازی
داده‌های عظیم،ابر داده، بزرگ‌ داده یا داده‌های بزرگ اصطلاحی است که به مجموعه‌ی داده‌هایی اطلاق می‌شود که مدیریت،کنترل و پردازش آنها فراتر از توانایی ابزارهای نرم‌افزاری در یک زمان قابل تحمل و مورد انتظاراست. مقیاس بزرگ‌ داده،به طورمداوم در حال رشد از محدوده‌ی چند ده ترابایت به چندین پتابایت،دریک مجموعه‌ی داده‌ی واحد است. نـمونه‌هایی از بزرگ ‌داده،گــزارش‌های وبی،سامانه‌های بازشناسی با امواج رادیویی،شبکه‌های حسگر،شبکه‌های اجتماعی ،متون و اسناد اینترنتی،نمایه‌های جستجوهای اینترنتی، نجوم، مدارک پزشکی، آرشیو عکس، آرشیو ویدیو، پژوهش‌های زمین‌شناسی و تجارت در مقیاس بزرگ هستند.
ابرکامپیوترهوشمند و میلیارد دلاری"واتسون"از محصولات شرکت آی‌بی‌ام است که قدرت پردازشی فوقالعاده‌ای دارد. قابلیت‌های ویژه واتسون به همراه هوش مصنوعی آن اجازه‌ی مطالعه‌ی محتوا، جمع آوری و استفاده از بزرگ داده‌ها،پردازش موازی سریع و بیان اطلاعات را به آن دادهاست. در واقع پلت‌فرم واتسون از شرکت آی‌بی‌ام، برای تشخیص از طریق فضای ابر رایانشی در دسترس است. این پلت‌فرم به‌ طور خاص برای تجزیه و تحلیل بزرگ داده‌ها طراحی و پیاده‌سازی شده است. برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان به کمک این پلت‌فرم قادر هستند تا برنامه‌های بهتری طراحی کنند و توسعه دهند.  
اما آی‌بی‌ام خبرداده است که قصد دارداین ابرکامپیوتر، واتسون،را برای سرعت بخشی به تحقیقات دانشمندان، دراختیار آنها قراردهد تا با کمک بزرگ داده‌ها وقدرت پردازشی واتسون بتوانند به شتاب‌ دهی تحقیقات کمک کنند.
این ابر رایانه قادر است به زبان طبیعی با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند و حجم بزرگی از اطلاعات را بفهمد. علاوه بر این‌ها این ابر رایانه به کمک هوش مصنوعی قادر است از تجربیات خود، دانش جدید فرا بگیرد؛ به عبارت دیگر این ابر رایانه قدرت یادگیری دارد. قدرت تشخیص این ابر رایانه متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی را قادر ساخته است تا از اطلاعات برگرفته شده از منابع متنوع داده‌ی بهداشتی و پزشکی، شامل رکوردهای بهداشتی پزشکی، اصول داروسازی و اطلاعات پزشکی، اصول محیط زیستی و دستگاه‌های تناسب اندام بهره‌مند شوند و این اطلاعات به راحتی در اختیار آنها قرار بگیرد.
واتسون درکنار هزینه‌ی بالا،تا به حال زمان زیادی را برای رسیدن به این سطح از هوش مصنوعی سپری کرده است و اکنون آی‌بی‌ام به این نتیجه رسیده است که حالا این ابر کامپیوتر قدرت و توانایی لازم برای کمک به دانشمندان و محققان در حل مشکلات واقعی دنیای امروز ما را دارد.
مشارکت دو کمپانی آی‌بی‌ام و سی‌وی‌اس این امکان را برای شرکت دارویی سی‌وی‌اس فراهم آورده است تا به قابلیت‌های محاسباتی بزرگ‌ داده‌ها دست یابد و این اجازه را یافته تا از وضعیت سلامت بیمار تصویر کامل‌تری داشته باشد. تا کنون این برنامه برای بیماری‌های مزمن طراحی و بهینه شده است. این در حالی است که این ایده به مجموعه‌ی وسیعی از بیماری‌ها قابل تعمیم و گسترش است.
تحقق برنامه‌ی همکاری دو شرکت آی‌بی‌ام و سی‌وی‌اس روی سه هدف اصلی متمرکز شده است:
•    تشخیص اینکه کدام بیماران در معرض خطر بیشتری هستند.
•    تشویق بیماران به داشتن عادت‌های خوب و مفید برای سلامتی آن‌ها.
•    عرضه و ارائه‌ی مراقبت‌های اولیه و سرپایی مقرون به صرفه.   
درمان مشکلات پزشکی و بیماری پیش از اینکه شروع شوند
همان طور که گفته شد یکی از اهداف برنامه‌ی همکاری این دو کمپانی، تشخیص اینکه کدام بیماران در معرض خطر بیشتری هستند، می‌باشد. با تحقق این هدف، یعنی با تشخیص بیمارانی که در خطر بیشتری هستند، ابر رایانه‌ی واتسون قادر است در تنظیم برنامه‌های پیشگیرانه و سفارشی کمک کند تا بیمارانی که در وضعیتی حاد به سر می‌برند در اولویت برنامه قرار داده شوند. به این ترتیب می‌توان در مصرف بیلیون‌ها دلار هزینه‌های پزشکی، با پیشگیری از بیماری‌ها، صرفه‌جویی کرد. علاوه بر این، به این ترتیب کمپانی سی‌وی‌اس قادر است دسترسی بهتری به اطلاعات داشته باشد و همین باعث می‌شود سی‌وی‌ا‌س بتواند به بیماران در رژیم‌های غذایی و نحوه‌ی زندگی‌شان کمک کند.
همکاری بین این دو کمپانی، آی‌بی‌ام و سی‌وی‌اس، برای گروهی متنوع از افراد مفید و کارا خواهد بود؛ از جمله‌ی این افراد می‌توان به داروسازان، پرستاران و افراد در ارتباط با این دو گروه نام برد.
به عنوان نکته‌ی آخر باید گفت که به طور خلاصه با این همکاری، شبکه‌ای از داروخانه‌های سی‌وی‌اس قادر هستند وضعیت سلامت بیماران را بهبود ببخشند و هزینه‌های مصرفی را کاهش بدهند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر