۵ ماده شیمیایی غذایی که می‌توانند شما را چاق کنند

آیا علی‌رغم رعایت یک رژیم غذایی سالم، از تلاش برای کاهش وزن و عدم موفقیت خسته شده‌اید؟ قبل از هر کاری باید فکری به حال مواد غذایی مصرفی‌تان بکنید. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی به ظاهر سالم، مانند گوشت بدون چربی، ماهی، میوه و سبزیجات، می‌توانند به اضافه وزن و چاقی منجر شوند.

ین سموم عملکرد هورمون‌ها را در بدن مختل کرده و تعادل باکتری‌های خوب و بد روده را بر هم می‌زنند. این عدم تعادل می‌تواند به شما احساس گرسنگی کاذب بدهد، سوخت و ساز بدن را تضعیف کرده و روند انباشت سلول‌های چربی را در بدن تسریع کند.
1. بیسفنول-آ (BPA)
در سال‌های اخیر، افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات ناشی از ترکیبات مصنوعی به تهیه و تولید محصولات فاقد بیسفنول-آ (BPA) منجر شده است. این یک اقدام فوق‌العاده است، اما بیسفنول-آ هنوز هم در بیشتر آزمایشات مشاهده می‌شود. در یک مطالعه جدید که در مجله نیچر منتشر شده است، محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه براون به مقایسه سطح بیسفنول-آ در نمونه ادرار 1.000 خانم امریکایی پرداختند. یافته‌های محققان نشان داد خانم‌هایی که در یک دوره 10 ساله، سطح بیسفنول-آ بالاتری داشتند، حدود نیم کیلو در سال بیشتر از سایر خانم‌ها وزن اضافه می‌کردند.
شما می‌توانید با خرید محصولات فاقد بیسفنول-آ و اجتناب از خرید محصولاتی که بسته‌بندی غیرقابل بازیافت دارند، از خطرات ناشی از این ترکیب شیمیایی در امان باشید. کنسرو ماهی تن یکی از محصولاتی است که بیشترین میزان بیسفنول-آ را در خود دارد.
2. تریفلومیزول
اگر از روی عادت خرید می‌کنید، ادامه این مطلب را بخوانید تا بتوانید انتخاب دیگری داشته باشید: مطالعه منتشر شده در مجله بهداشت محیطی نشان می‌دهد که ترکیب شیمیایی تریفلومیزول باعث افزایش وزن می‌شود.
سعی کنید میوه و سبزیجات ارگانیک بخرید. البته این مواد غذایی گران‌تر و کمیاب‌تر هستند، اما شواهد نشان می‌دهد که تلاش برای یافتن آنها ارزشش را دارد. تحقیقات منتشر شده در مجله بهداشت محیطی نشان می‌دهد که تنها 5 روز مصرف مواد غذایی آلی کمک خواهد کرد که از شر ترکیبات شیمیایی مضر در بدن‌تان خلاص شوید.
3. امولسیون‌کننده‌ها
این مواد شیمیایی با هدف بهبود بافت و جلوگیری از فساد به غذاهای فرآوری‌شده اضافه می‌شوند. یافته‌های یک مطالعه جدید که در مجله نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد که این ترکیبات شیمیایی بر بیوم روده اثر می‌گذارند و باعث عدم تعادل باکتریایی و بروز سندرم متابولیک می‌شوند. محققان دانشگاه ایالتی جورجیا، با آزمایش مواد امولسیون‌کننده روی موش‌ها دریافتند که این ترکیبات نقش قابل‌توجهی در چاقی آنها دارند و شانس ابتلا به بیماری‌هایی مانند کولیت روده را نیز افزایش می‎دهند.
از آنجایی که امولسیون‌کننده‌ها در بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می‌شوند، بهتر است با خواندن برچسب مواد غذایی از آنها خودداری کنید و انتخاب‌های سالم را جایگزین آنها کنید. امولسیون‌کننده‌ها همه جا هستند. این بدان معنی است که شما می‌توانید یک غذای فوق‌العاده مثل کنگر فرنگی تهیه کنید، که مزایای زیادی برای میکروبیوم دارد، و آن را در سس مایونز بغلتانید که تمام مزایای آن را به طور کامل خنثی خواهد کرد.
4. آنتی بیوتیک و هورمون‌ها
وقتی گاو و سایر دام‌ها با آنتی‌بیوتیک و داروهای هورمونی درمان می‌شوند، با خوردن گوشت این حیوانات، بخشی از دوز دارو به شما منتقل می‌شود. به گفته محققان، این امر می‌تواند موجب چاقی شود. در مطالعه محققان دانشگاه نیویورک بر روی موش‌ها مشخص شد که دریافت آنتی‌بیوتیک از مواد غذایی، باعث کاهش سطح سلول‌های T در بدن شده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند. امری که در نهایت به چاقی و افزایش وزن منجر می‌شود.
برای اینکه از عوارض فوق در امان باشید، باید از گوشت و محصولات لبنی فاقد آنتی‌بیوتیک و هورمون استفاده کنید. بسیاری از سموم شیمیایی در چربی حل می‌شوند. از این رو، باید تا حد امکان از خوردن چربی خودداری کنید.
5. پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA)
این ترکیب شیمیایی که در ظروف نچسب (تفلون) یافت می‌شود با چاقی در ارتباط است. محققان دانمارکی با اندازه‌گیری سطح پرفلوئورواکتانوئیک اسید در مادران باردار، به مقایسه سطح این ترکیب شیمیایی در بدن مادر و فرزند در یک دوره 20 ساله پرداختند. آنها دریافتند مادرانی که بالاترین سطح این ماده شیمیایی را در خون خود داشتند، معمولا دخترانی به دنیا آوردند که مشکل اضافه وزن داشتند.
برای اینکه دچار عوارض این ماده شیمیایی نشوید، نیازی نیست ظروف نچسب خود را کنار بگذارید. فقط اگر می‌خواهید چیپس درست کنید، ترجیحا از ظروف استیل یا چدنی استفاده کنید.