اثرگذارترین بازی‌های موبایل در تاریخ

اثرگذارترین بازی‌های موبایل در تاریخ

با محبوب شدن تلفن‌های همراه هوشمند و فروشگاه‌های نرم‌افزاری اختصاصی آن‌ها، سر و کله بازی‌ها هم به سرعت پیدا شد. چند مورد از بازی‌هایی که در این چند سال موج‌ساز بوده و تاثیر بیشتری داشتند را با هم مرور می‌کنیم.


از همان روزهای فراگیری تلفن‌های همراه همیشه نیاز به داشتن سرگرمی و بازی بر روی این دستگاه‌ها حس می‌شد و بازی کردن با این تلفن‌های کوچک برای کاربران جذابیت خاصی داشت. تاریخ صنعت بازی‌های همراه هم نقاط ضعف و قوت بسیاری داشته است، از بازی‌های پیکسلی و تک رنگ قدیمی تا جدیدترین بازی‌ها. اما در این تاریخ بازی‌هایی هم بوده‌اند که نقش‌هایی کلیدی را ایفاده کرده‌اند. با عرضه شدنشان باعث جذب مخاطبان زیاد و همچنین به وجود آمدن سبک‌های جدیدی در بازی‌های همراه شده‌اند. در ادامه قصد داریم چند مورد از این بازی‌ها را، که نه حتما بهترین، اما بخشی از اثرگذارترین‌ها بوده‌اند را با هم مرور کنیم. اگر پیشنهاد دیگری دارید یا فکر می‌کنید بازی‌هایی از قلم افتاده‌اند در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


Snake

بازی موبایل اسنیک، مار یا همان Snake را شاید بتوان اولین بازی موبایل پرطرفدار نام برد. این بازی که اولین قدم پرقدرت برای آوردن سرگرمی به تلفن‌های همراه محسوب می‌شد برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ و در گوشی نوکیا ۶۶۱۰ منتشر شد. هر چند اکثر افراد این بازی را یک بازی انحصاری نوکیا تصور می‌کنند، جالب است بدانید که این بازی را از روی یک بازی آتاری که در سال ۱۹۷۶ منتشر شده بود اقتباس شده است.

این بازی بسیار ساده و سبک بود به طوری که به راحتی برروی صفحه نمایش‌های مونوکروم و با هر میزان قدرت پردازشی به راحتی قابل اجرا بود. کنترل این بازی با استفاده از دکمه‌های فیزیکی نوکیا برای کاربران آسان و لذت بخش بود. سادگی گیم‌پلی این بازی و همچنین محبوبیت گوشی‌های نوکیا این بازی را به یک فرهنگ عمومی برای دارندگان تلفن‌ همراه تبدیل کرده بود و در هر مکان عمومی‌ای ممکن بود افرادی را ببینید که گوشی به دست مشغول جابجا کردن رکوردهای خود و بزرگ‌تر کردن مارشان بودند.

این بازی هرچند از لحاظ پیچیدگی و پردازش شگفت انگیز نبود، اما قدم مهمی بود برای تبدیل تلفن‌های همراه به دستگاه‌هایی برای سرگرمی.


Angry Birds

 

اگر از کنار بازی‌های سنگین و پیچیده بگذریم، چند بازی موبایل را می‌توانید نام ببرید که به دلیل محبوبیت بسیار زیاد از روی آن‌ها فیلم ساخته شده باشد؟ نام بازی انگری بردز یا پرندگان خشمگین در این میان یکه‌تازی می‌کند.

اولین نسخه از بازی پرندگان خشمگین در دسامبر ۲۰۰۹ برای دستگاه‌های دارای سیستم عامل آی‌او‌اس منتشر شد و بعد از موفقیت خیره کننده بر روی انواع دستگاه‌های همراه و همچنین کامپیوترهای شخصی شاهد این پرندگان خشمگین بودیم.

ایده پشت بازی پرندگان خشمگین هم کاملا بدیع نبود و در اصل از روی بازی Crush the Castle الهام گرفته شده بود. اما شرکت Rovio با تکمیل و اصلاح طرح اولیه با داستان جذاب‌تر و گرافیک چشم نواز باعث شد تا پرندگان خشمگین روز به روز محبوب‌تر شود. تعداد دانلود نسخه‌های مختلف این بازی به شکل رسمی آنقدر بالا بود که رکورد بیشترین دانلود مجموعه بازی را در طول تاریخ بازی‌های همراه جابجا کرد. هر چند پرندگان خشمگین دیگر آن طرفداران گذاشته را ندارند و طراوت خود را از دست داده‌اند، اما باز هم هیچ بازی‌ای را پیدا نمی‌کنید که تا این حد در میان صنایع جانبی مانند لوازم التحریر، عروسک‌ها، پوشاک، سریال‌های تلویزیونی و ... نفوذ کرده باشد.

Fruit Ninja

این بازی که در اوایل اوج‌گیری صنعت بازی‌های همراه در سال ۲۰۱۰ منتشر شده بود توانست به سرعت محبوب شود. گیم‌پلی خاص و آسان، این بازی را تبدیل به یک بازی برای تمام سنین کرده بود. در سال ۲۰۱۱ این بازی به اوج خودش از لحاظ محبوبیت رسید و برای پلتفرم‌های مختلف عرضه شد، هرچند استفاده از ماوس به جای انگشتانتان برای قطعه قطعه کردن میوه‌ها چندان جذاب نبود. این بازی که از سبک رکوردزنی برخوردار است و پایان داستانی ندارد باعث شده بود که افراد مختلف بر روی مقدار رکورد خود در این بازی به رقابت بپردازند. این بازی کماکان نیز در مناسبت‌های مختلف به‌روزرسانی می‌شود.


Temple Run

هر چند مانند دیگر نمونه‌ها این بازی نیز اولین بازی در سبک خود نبود، اما اولین بازی‌ای بود که سبک دویدن بی‌انتها را به نقطه اوج و محبوبیت رساند. نسخه اول Temple Run در سال ۲۰۱۱ برای سیستم عامل آی‌او‌اس منتشر شد و بعد از آن هم برای اندروید و ویندوزفون ۸ منتشر شد.

هر چند Temple Run یک بازی سخت و نفس‌گیر برای بازی کردن است، کنترل کردن این بازی موارد پیچیده‌ای ندارد. کافی است با دونده را با چهار جهت بالا، پایین، چپ و راست کنترل کنید تا با موانع برخورد نکند. بعد از این بازی بود که موجی از بازی‌های دوندگی بی‌پایان ایجاد شد و بعضی از آن‌ها مانند Subway Surfer از لحاظ محبوبیت توانستند به جایگاه‌های بالایی برسند.


Clash of Clans

تقریبا غیر ممکن است طرفدار بازی‌های موبایلی باشید و تا به حال با بازی یا حتی تبلیغ بازی Clash of Clans برخورد نکرده باشید. بازی کلش او کلنز یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی است و همیشه جز پرطرفدارترین بازی‌های اپ استور و گوگل پلی استور قرار دارد.

در حالی که تا قبل از این بازی اکثر شرکت‌ها سعی می‌کردند بازی‌های استراتژی را با همان سبک و سیاق کامپیوتر برای گوشی‌های موبایل تبدیل کنند، اما بازی Clash of Clans معادلات را بهم زد و بازی استراتژی آنلاینی شد که مخصوص موبایل طراحی شده است.

به‌روزرسانی منظم و وسیع آن، امکانات مختلف، قابلیت مبارزه آنلاین با دیگران و جذابیت‌های گیم پلی و گرافیک بازی باعث شده است تا این بازی به یکی از پول‌ساز‌ترین بازی‌های موبایل تبدیل شود و شاهد انواع بازی‌های الگو گرفته دیگر از این بازی باشیم.


Flappy Bird


بازی فلپی‌برد را شاید بتوان یکی از ضعیف‌ترین بازی‌ها از لحاظ گرافیکی، یکی از سخت‌ترین بازی‌ها برای رکوردزنی و یکی از بدصداترین بازی‌ها از لحاظ موسیقی لقب داد. اما سادگی بسیار زیاد این بازی و گیم‌پلی سخت آن که کاربران را تبدیل به رقابت برای شکستن رکورد دیگر افراد می‌کرد باعث شد تا به محبوبیت برسد. بعد از جنجالی که خبر خودکشی یک کاربر بخاطر سختی این بازی برپا کرد، این بازی به یک باره محبوبیتش چند برابر شد و حتی با اینکه سازنده آن، این بازی را از فروشگاه‌ها حذف کرد، بلافاصله ده‌ها بازی مشابه ساخته و در فروشگاه‌ها منتشر شد.


Pokemon Go

بازی پوکمون گو را شاید بتوان آخرین بازی موج‌ساز و تاثیرگذار در صنعت بازی‌های موبایل دانست. بازی‌ای که یک شبه راه صد ساله را طی کرد و تنها در عرض چند روز بر روی جایگاه پرطرفدارترین بازی‌ها در فروشگاه‌های مختلف قرار گرفت. سرعت رشد کاربران این بازی به قدری زیاد بود که تمام تحلیل‌گران و حتی سازندگان آن را دچار شوک کرد.

این بازی اولین بازی بزرگی بود که از واقعیت مجازی به طور گسترده برای گیم‌پلی استفاده می‌کرد. شما باید تخم جانوران مختلف را با استفاده از موبایل و دوربین آن شکار می‌کردید. ترکیب واقعیت مجازی و سیستم موقعیت یاب که باعث می‌شد بر روی زمین واقعی برای پیشرفت بازی حرکت کنید برای اکثر کاربران جذابیت خاصی داشت و سود سرشاری را به شرکت نینتندو رساند. هر چند بعد از چند ماه این رشد متوقف شد و شیب رشد آن حالت ملایم‌تری به خود گرفت.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر