چرا عملکرد تویوتا در ارتباط با قطع رابطه اش با گوگل و اپل هوشمندانه تلقی می شود؟

چرا عملکرد تویوتا در ارتباط با قطع رابطه اش با گوگل و اپل هوشمندانه تلقی می شود؟

چون که این سازنده می تواند با ساختن پلت فرم اختصاصی خودش برای اتصال به خودروهایش سرنوشت داشبورد و داده های رانندگان خودروهایش را در اختیار بگیرد!

زمانی که بیش از دو سال پیش سیستم های کارپلی (CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) توسط شرکت های اپل و گوگل عرضه شدند، بیشتر خودروسازان بلافاصله با این سازندگان قرارداد بستند تا بتوانند به واسطه پلت فرم یکپارچه سازی گوشی های هوشمند این شرکت ها، پلت فرم های مشابه خود را بسازند؛ با وجود این شرکت تویوتا، بزرگ ترین خودروساز جهان، در این گرایش حاضر نشد.

فهمیدن علت این امر که چرا تویوتا به استفاده از پلت فرم اپل یا گوگل روی نیاورده است، چندان سخت نیست؛ اقدامی که بعد از مدتی کوتاه همه خودروسازان را نسبت به این که شاید خودروساز ژاپنی کار درستی کرده که اطلاعات رانندگان و کنترل داشبورد خودروهایش را به گوگل و اپل نداده است، نگران کرد؛ و هم اکنون این محافظه کاری تویوتا جواب داده است زیرا خودروهای خودکار گوگل و اپل روانه جاده ها شده اند و تمایل این نرم افزارسازان هم نسبت به ارائه پلت فرم هایشان برای خودروسازان کمی کم رنگ تر شده است.

تلاش تویوتا!

تویوتا این هفته از ارائه یک پلت فرم اتصال جامع با نام موبیلیتی سرویس پلت فرم (Mobility Service Platform) خبر داد، سیستمی که قادر به انجام هر کاری از به اشتراک گذاری اطلاعات خودروها گرفته تا انجام تحلیل های کلود مبنا، می باشد و توسط یکی از شرکت های زیر مجموعه خودروساز ژاپنی با نام کانکتد کار کامپنی (Connected Car Company) ساخته شده است. 

شیگکی تومویاما، رئیس این شرکت، در رابطه با اقدام تویوتا برای ساختن نرم افزار اختصاصیش، مطلب زیر را اعلام کرده است: 

" برای تضمین سازی ایمنی سرنشینان، خودروساز باید همان سازنده پلت فرم باشد. " 

تویوتا به جای تکیه کردن به یک یا دو غول تکنولوژی با چند شرکت شریک شده است. در این شراکت گسترده جای پای سازندگانی مانند KDDI، مایکروسافت و حتی فورد نیز دیده می شود. 

اقدامات داخلی شرکت تویوتا برای متصل سازی خودروهایش

تویوتا در حال حاضر از سیستم انتیون اینفوتیمنت (Entune infotainment) استفاده می کند که یکی از بهترین سیستم های موجود در بازار می باشد و برمبنای نرم افزارهای ثالثی مانند پاندورا (Pandora)، آی هارت ردیو (iHeartRadio) و یلپ (Yelp) ساخته شده و در بسیاری از خودروهای موجود نیز به کار رفته است. هم اکنون این سوال مطرح می شود که حاصل تلاش های داخلی تویوتا چه چیزی را به بار می آورد و این که چه تفاوتی بین پلت فرم این خودروساز و پلت فرم شرکت های اپل و گوگل وجود دارد؟

سال گذشته خودروساز ژاپنی اعلام کرد که می خواهد با همکاری شرکت فورد، استفاده از سیستم اسمارت دیوایس لینک (SmartDeviceLink) این سازنده و همچنین به کارگیری API های خودش، نرم افزارهای خودش را برای خودروهایش بسازد. این کار نه تنها به این خودروساز کمک می کند که تامین کننده نرم افزارهایی نظیر کارپلی و اتواندروید باشد بلکه آن را قادر می سازد تا اطلاعات مرتبط با سیستم ها، سنسورها و داده های خودروهای خود را نیز در ساخت ویژگی ها و تعریف وظایف پلت فرمش مد نظر قرار دهد؛ قابلیتی که اپل و گوگل نمی توانند آن را فراهم سازند.

در این رابطه، تویوتا و یا یک سازنده واسط دیگر مثلا با در نظر گیری اطلاعات سیستم عیب یابی موتور می تواند نرم افزاری را بسازد که توضیح دهد که برای نمونه چراغ چک موتور و یا سایر چراغ های هشدار دهنده روی داشبورد چه معنایی دارند و در نتیجه چه اقداماتی باید برای رفع کردن عیب ایجاد شده انجام شود؛ علاوه بر این یک سازنده همچنین می تواند با تکیه بر سیستم کنترل کشش خودرو نرم افزاری را بسازد که سایر خودروها را نسبت به حرکت کردن و یا ثابت بودن یک هواپیمای دریایی بر روی سطح آب مطلع می سازد.

تویوتا اولین سازنده ای بود که در این صنعت به طور خودکفا اقدام کرد اما هم اکنون دیگر تنها سازنده فعال در این صنعت نیست زیرا رنو/نیسان هم در حال ساختن پلت فرم مشابهی بر مبنای نرم افزار Azure مایکروسافت می باشند؛ فورد نیز اعلام کرده است که می خواهد با کمک شرکت بلک بری برای خودروهایش پلت فرم بسازد و در این بین شرکت های آئودی، بی ام و و بنز هم با یکدیگر همراه شده اند تا با خرید یک شرکت نقشه برداری دیجیتالی به ارزش 3.1 میلیارد دلار صنعت ساخت پلت فرم را در کشورشان بومی سازی کنند و از انحصار سازندگانی مانند اپل و گوگل خارج سازند. 

از این رو طرفداران خودروساز ژاپنی هم اکنون می توانند مطمئن باشند که نگرش سازنده مورد علاقه شان در ارتباط با عدم استفاده از محصولات اپل و گوگل هوشمندانه بوده و به خوبی جواب داده است. 

منبع خبر: pcmag

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر