آنچه که باید در مورد تنظیمات و حریم امنیتی ویندوز 10 و مایکروسافت Edge بدانید

آنچه که باید در مورد تنظیمات و حریم امنیتی ویندوز 10 و مایکروسافت Edge بدانید

سیستم عامل ویندوز 10 بسیاری از مسائل مانند امنیت و تنظیمات حریم امنیتی را برای کاربر ساده کرده است. علاوه براین، ویندوز 10، نسبت به ویندوزهای قبلی امن تر و نیز داده های بیشتری را به اشتراک می گذارد.


بخش جالب در مورد امنیت و حریم خصوصی در ویندوز 10 اینست که مایکروسافت در مورد داده هایی که جمع، ذخیره و استفاده می کند، بسیار شفاف تر عمل کرده است. علاوه بر این، مایکروسافت به کاربران امکاناتی می دهد تا جمع آوری چنین مجموعه داده هایی را متوقف کند. کاربر می تواند بسیاری از این مسائل امنیتی را شخصی سازی کند.


بیانیه حریم امنیتی مایکروسافت
با توجه به بیانیه ای که مایکروسافت در مورد حریم امنیتی منتشر کرده است، کاملا واضح است که آنها چه داده هایی را جمع می کنند، چرا آنها را جمع می کنند و چه استفاده ای از آن می برند و این بستگی به شما دارد که چه چیزهایی را قبول کنید یا نه. در اینجا چند مورد را که در بیانیه آمده است، مشاهده می کنید.
-    کودکان و تبلیغات: مایکروسافت، تبلیغات مبتنی بر علاقه را برای کودکان زیر سیزده سال نمی فرستد.
-    نگهداری داده: برای تبلیغات مبتنی بر علائق شخصی، مایکروسافت هیچ داده ای را برای بیشتر از 13 ماه نگهداری نمی کند مگر اینکه آنها تمایل شما برای نگهداری داده ها در مدت زمان بیشتر را ببینند.
-    داده های جمع آوری شده: این داده شامل نام، نحوه ارتباط، اطلاعات حساب، ارتباطات، مکان و غیره می باشد.
-    چرا مایکروسافت از داده های شخصی شما، استفاده می کند: فراهم کردن خدمات، بهبود خدمات، امنیت و تبلیغات.
چگونه تبلیغات مبتنی بر علاقه را تغییر دهیم؟
برای اینکه روشن شود، مایکروسافت از این اطلاعات برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می کند که این امر، لزوما بد نیست. شما با دیدن تبلیغات، در واقع می توانید چیزهایی را که مربوط به علائق شما یا سن شما است، مشاهده کنید که البته تصمیم گیری با خود شماست.
شما می توانید با رفتن به سایت choice.microsoft.com، گزینه مربوط به غیرفعال کردن تبلیغات شخصی در مرورگر خود را انتخاب کنید که البته چنین گزینه ای در مایکروسافت Edge وجود ندارد که این امر به تیم توسعه دهنده اطلاع داده شده است.
مایکروسافت در مورد اینکه چه کاری با داده های شما انجام می دهد، بسیار شفاف عمل کرده است. اینکه تمایل به انجام آنها داشته باشید یا نه نیز به خود شما بستگی دارد.


مایکروسافت Edge
در کنار تصمیم گیری در مورد تبلیغات مبتنی بر علاقه از طریق حساب مایکروسافت شما، همچنین می توانید بعضی از تنظیمات را در مرورگر Edge تغییر دهید.
1.    مرورگر را باز کنید.
2.    دکمه ی ‘…’ در گوشه ی بالا، سمت راست را فشار دهید.
3.    تنظیمات را انتخاب کنید.
4.    تنظیمات پیشرفته را ببینید.

pri1

pri2

pri3

در اینجا، گزینه های مربوط به حریم امنیتی که می توانید فعال یا غیر فعال کنید، مشاهده می شود.
-    ذخیره رمز عبور
-    ذخیره فرم اطلاعات ورودی
-    ارسال درخواست های  Do Not Track
-    داشتن دستیار کرتانا در مایکروسافت Edge
-    نمایش پیشنهاد به هنگام تایپ
-    بلاک کردن یا بلاک نکردن کوکی ها
به صورت فنی، وضع هر کدام از این گزینه ها می تواند خطری برای حریم امنیتی شما به وجود آورد. برای تبلیغات، تنها فعال کردن گزینه های Do Not Track و block only third-party cookies می تواند تبلیغات را کاهش دهد. بلاک کردن همه کوکی ها، مسائلی را برای ورود به سایت های مختلف برای شما فراهم می کند که باید در انتخاب این گزینه دقت کنید.

pri4
بقیه گزینه ها، مانند ذخیره رمز عبور و پیش بینی کلمه، اطلاعاتی هستند که به مایکروسافت فرستاده می شوند که انتخاب این گزینه به تصمیم خود شما بستگی دارد.
ویندوز 10
مایکروسافت گزینه های بسیاری برای کنترل تنظیمات حریم خصوصی شما در ویندوز 10، ارائه داده است. در واقع، حریم امنیتی در تنظیمات، بخشی مربوط به خود دارد که همه در حالت پیش فرضی قرار داده شده اند که ممکن است خوشایند شما نباشد.

pri5
برای وارد شدن به تنظیمات حریم امنیتی در ویندوز 10 باید به طریق زیر وارد شوید:
-    در نوار جستجو، Settings را تایپ کنید و یا در Quick Actions، Settings را انتخاب نمایید.
-    Privacy را باز کنید.

pri6
در حدود 13 صفحه برای تنظیمات حریم امنیتی وجود دارد. این نشان می دهد که مایکروسافت چه تعداد داده را جمع می کند و نیز واضحا به شما اجازه می دهد که آنها را فعال یا غیر فعال کنید. در اینجا این گزینه ها نشان داده خواهند شد.

pri7
عمومی یا General
این تنظیمات، تنظیمات اصلی تبلیغات در برنامه ها، فیلتر صفحه هوشمند، طریقه نوشتن شما و تنظیمات زبان می باشند. لینکی نیز وجود دارد تا بتوانید تنظیمات حساب مایکروسافت را کنترل کنید.
کاربران می توانند شماره یکتای تبلیغات برای خود را غیر فعال کرده و یا زبان خود را تغییر دهند. پیشنهاد کلمه در هنگام تایپ نیز بسیار کاربردی است ولی باز هم، امکان غیر فعال کردن آن برای شما وجود دارد. فیلتر صفحات هوشمند نیز برای کشف وبسایت های آلوده بسیار مفید است که بهتر است، فعال باقی بماند.


مکان یا Location
اطلاعات مربوط به مکان برای دستگاه های موبایل به دلیل استفاده از نقشه یا GPS بسیار لازم است ولی برای کامپیوترهای شخصی، چندان مورد نیاز نیست. در این بخش نیز امکان غیر فعال کردن گزینه برای آن دستگاه و یا کنترل کردن آن برای برخی برنامه ها وجود دارد.
کاربران نیز می توانند با انتخاب یک گزینه، تمام مکانهایی که در حافظه قرار دارد، پاک کنند و مشخص کنند که چه برنامه ای از امکانات location استفاده کند.


دوربین یا Camera
کامپیوترهای بسیاری در این روزها دارای وب کم می باشند. در اینجا نیز گزینه ای برای فعال یا غیر فعال کردن آنها وجود دارد و یا می توانید مشخص کنید که چه برنامه ای به وب کم شما دسترسی داشته باشند.


میکروفن یا Microphone
مانند گزینه ی camera، کاربران می توانند سیستم میکروفن را فعال یا غیر فعال کنند و برای هر برنامه، دسترسی را محدود یا باز نگه دارند.

pri8
تایپ نوشتاری و گفتاری
این بخش بسیار بحث برانگیز است. از سوی دیگر، ویندوز 10 و بخصوص کرتانا، اطلاعاتی مانند تماس ها، اتفاقات تقویم، تایپ گفتاری، نمونه های دست خط و نیز گذشته ی نوشتاری را برای خود جمع می کنند. مثلا کرتانا باید به تماس ها و تقویم شما برای ارسال ایمیل و یادآوری قرار ملاقات دسترسی داشته باشد.


اطلاعات حساب
بعضی از برنامه ها مانند MSN News می توانند اطلاعات حساب مایکروسافت و عکس های شما را نمایش دهند. در این بخش می توانید این گزینه را کنترل کنید. بیشتر کاربران به این بخش اعتماد می کنند ولی عده ای نیز تمایل به غیر فعال کردن این گزینه دارند. برای محدود کردن دسترسی برنامه ها به اطلاعات حساب خود، باید گزینه را غیر فعال کنید.


تماس ها
این بخش، کاملا مشخص است. می توانید هر برنامه ای را که به تماس های شما دسترسی دارد، کنترل کنید. چیزهایی مانند ایمیل، تقویم، اتصال دهنده های برنامه از اساسی ترین بخش ها هستند.

pri9
تقویم
مانند میکروفن و دوربین، در این بخش از تنظیمات نیز می توانید دسترسی برنامه ها به تقویم را محدود کنید ولی باید توجه داشته باشید که سرویس هایی مانند ایمیل نیاز به دسترسی به تقویم دارند.
پیام رسانی
ویندوز 10 کامپیوتر شخصی، راهی برای ارسال SMS یا MMS برای موبایل ندارند ولی شایعه شده است که این ویژگی بعدها، وارد خواهد شد. ولی در عین حال اگر تمایلی به دسترسی ویندوز به پیام های کوتاه خود ندارید، می توانید این بخش را نیز غیرفعال کنید.
اتصال امواج رادیویی
بعضی از برنامه ها نیز می توانند بلوتوث یا دیگر امواج رادیویی شما را کنترل کنند. این بخش نیز شامل گزینه هایی برای محدود کردن دسترسی برنامه ها به امواج رادیویی است. در حال حاضر، هیچ برنامه ای وجود ندارد که بتواند از این ویژگی بهره ببرد.

pri10
دستگاه های دیگر
این بخش، مربوط به هماهنگی و به اشتراک گذاری فایل ها با دستگاه های بی سیم مانند تبلت، لپتاپ یا گوشی شما است. در حال حاضر این ویژگی نیز چندان فعال نیست بنابراین می توانید آن را روشن یا خاموش کنید.
کاربران نیز می توانند دسترسی برنامه ها به دوربین های خارجی و USB را کنترل کنند.

pri11
عیب یابی و بازخورد
پیام هایی هستند که در مورد جزئیات مختلف ویندوز از شما بازخورد می گیرند. با غیر فعال کردن این گزینه نیز می توانید جلوی نمایش این پیام ها را بگیرید و یا می توانید آن را روی همیشه، یک بار در روز، یکبار در هفته یا خودکار تنظیم کنید.
در این قسمت بخش دیگری تحت عنوان ‘Diagnostic and usage data’ نیز وجود دارد که اطلاعاتی را برای مسافت سنجی جمع می کند. داده های این بخش نیز با انتخاب Basic، Enhanced و Full کنترل خواهند شد.


برنامه های پس زمینه
برنامه های پس زمینه نسبتا بی خطر هستند. در این بخش می توان اجرای برنامه در پس زمینه را کنترل کرد. این قسمت برای ذخیره ی برخی منابع یا اطمینان از اجرا نشدن برنامه هایی که نباید در پس زمینه اجرا شوند، بسیار مناسب است.
در اینجا نیز تنظیمات بسیار مناسبی برای کنترل حریم امنیتی خود می توانید مشاهده کنید.


هماهنگی تنظیمات شما
در این قسمت می توانید اطلاعاتی مانند رمز عبور، تنظیمات مرورگر و غیره را با دستگاه های دیگری که مربوط به حساب شما است، هماهنگ کنید. برای انجام این تنظیمات می توانید به آدرس زیر بروید.
Settings > Accounts > Sync
به صورت فنی این سرویس نیز بسیار مفید است ولی اگر نگرانی در این زمینه وجود دارد، می توانید حریم امنیتی خود را کنترل کنید.


غیرفعال سازی Wi-Fi
Wi-Fi سرویس جدیدی نیست ولی قابلیت به اشتراک گذاری رمزعبور Wi-Fi با دوستان و فامیل بدون دادن رمز عبور به آنها ویژگی جالبی است. این ویژگی در ویندوز به صورت پیش فرض، فعال می باشد و از طریق این سرویس، کاربران می توانند اشتراک گذاری شبکه را انجام دهند. در عین حال اگر، نگران هستید، می توانید با رفتن به آدرس “Settings > Network & Internet > Manage Wi-Fi Settings این امکان را غیرفعال کنید.

pri12
کرتانا
در مورد کرتانا، نیز تنطیماتی وجود دارد که در صورت نیاز می توانید آنها را غیرفعال کنید.
توجه داشته باشید که در صورت غیرفعال کردن این تنظیمات، کرتانا دیگر یک دستیار شخصی نخواهد بود. غیرفعال کردن ویژگی های کرتانا، مانند اینست که منشی استخدام کرده باشید که نمی تواند به پرونده های شما دسترسی داشته باشد.
در صورت عدم اعتماد به مایکروسافت، باید به آدرس های زیر مراجعه کنید:
-    کرتانا را باز کنید.
-    Notebook را باز کنید.
-    تنظیمات
-    گزینه ی Cortana can give you suggestions, ideas, reminder alerts and more را غیرفعال کنید. این گزینه Cortana را غیرفعال می کند.
-    Hey Cortana را غیرفعال کنید.این گزینه قابلیت میکروفن کرتانا را غیرفعال می کند.
-    Find Flights and more را غیرفعال کنید.

pri12

pri13

pri14

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر