چگونه می‌توان start menu را در ویندوز ده سفارشی کرد.

چگونه می‌توان  start menu را در ویندوز ده سفارشی کرد.

چگونه می‌توان start menuرا در ویندوز ده سفارشی کرد.


اضافه‌کردن، چیدمان دوباره و تغییر سایز کاشی زنده
سیستم‌عامل ویندوز ده، به همراه مجموعه‌ی پیش‌فرض از کاشی زنده در منوی شروع عرضه شده است؛ منظور از کاشی زنده، همان آیکن‌های بزرگی است که در سمت راست ویندوز ده، در start menu، تعبیه شده است، مثل آب و هوا، تقویم، نامه و برنامه‌های مرتبط با عکس و همچنین برنامه‌ی "مایکروسافت اج"، به عنوان موتور جتسجوی جدید سیستم‌عامل ویندوز ده. این برنامه‌ها به صورت پیش‌فرض در این قسمت قرار داده شده‌اند، اما کاربر قادر است در صورت تمایل، هر برنامه‌ی دلخواه دیگری را به این مجموعه اضافه کند.
منوی شروع را باز کنید، سپس از آنجا، گزینه‌ی all appsرا انتخاب کنید. به دنبال برنامه‌ای که می‌خواهید آن را در منوی شروع داشته باشید بگردید. و سپس گزینه‌ی pin to startرا انتخاب کنید. به این ترتیب برنامه‌ی مورد نظر در بخش پایانی مجموعه‌ی کاشی‌های زنده اضافه خواهد شد.

live-tile-sizes-100604823-large

اگر می‌خواهید برنامه‌ای را از این مجموعه حذف کنید، کافی است که روی آن راست کلیک کنید و گزینه‌ی unpin from startرا انتخاب کنید.
علاوه بر این با کلیک راست این امکان هم فراهم شده است تا سایز برنامه‌های فعلی را واقع در منوی شروع تغییر دهید. برای این کار کافی است گزینه‌ی تغییر سایز را انتخاب کنید و سپس اندازه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این قسمت چهار انتخاب فراهم شده است: کوچک، متوسط (سایز پیش‌فرض در سیستم‌عامل ویندوز ده)، پهن(عرضی دو برابر نسبت به حالت متوسط خواهد داشت) و بزرگ (عرض و طولی دو برابر نسبت به حالت متوسط خواهد داشت)
و اما در مورد آرایش و چیدمان این برنامه‌ها در منوی شروع باید گفت که پس از حذف و اضافه‌ی برنامه‌های مورد نظر به منوی شروع، می‌توانید با کشیدن و انداختن آنها به چیدمان مورد نظر خود برسید.
اشاره به این نکته حائز اهمیت است که هر برنامه کل فضای یک کاشی را از این مجموعه در منوی شروع، اشغال می‌کند، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که در این فضا اطلاعاتی کلی، جامع و مختصر هم از برنامه‌ی مورد نظر نمایش داده شود؛ اما همین که امکان دسترسی سریع به برنامه‌ را از روی منوی شروع فراهم می‌کند، خود کاربردی سودمند و کارا محسوب می‌شود. اگر در حال دریافت فایل‌های بروزرسانی برای برنامه‌ی خاصی هستید، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی turn live tile offاز طریق کلیک راست، برنامه‌ی مورد نظر را موقتاً غیر فعال کنید.  

live-tile-options-100604822-largeمتاسفانه در مورد سیستم‌عامل ویندوز ده برای برنامه‌هایی که در قسمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته‌اند، امکان چیدمان و آرایش دوباره وجود ندارد. این فضا برای این در نظر گرفته شده است که به برنامه‌های پرکاربرد کاربر اختصاص داده شود.
دسته‌بندی کاشی‌های زنده
همچنین این امکان فراهم آمده است تا کاربر کاشی‌های زنده‌ی مورد نظرش را در یک گروه و یا دسته قرار دهد. به عنوان مثال کاربر می‌تواند گروهی با نام "بازی"و یا "ارتباطات"و یا "طراحی"بسازد. برای این منظور کافی است که برنامه‌ی مورد نظر از منوی شروع را انتخاب کنید و آن را روی منو، در فضایی خالی از منوی شروع بکشید تا زمانی که یک نوار افقی ظاهر شود. در این لحظه کلیک موس را رها کنید و به این ترتیب ویندوز، گروهی ساخته است و برنامه‌ی مورد نظر شما هم در آن قرار داده شده است.

rename-live-tile-groups-100604821-large


علاوه بر این شما قادرید برای گروه ساخته‌شده اسم انتخاب کنید. موس را در فضای خالی در قسمت بالایی گروه مورد نظرتان قرار دهید سپس زمانی که گزینه‌ی "اسم‌گذاری"این گروه ظاهر شد، آن را انتخاب کنید. نامی برای گروه تایپ کنید و سپس اینتر را فشار دهید. به علاوه در این زمینه هم امکان آرایش و چیدمان گروه‌ها، دقیقاً مشابه با حالت قبلی هم فراهم آمده است. برای این منظور کافی است که از کشیدن و انداختن گروه در محل مورد نظر استفاده کنید.
تغییر سایز منوی شروع
امکان تغییر سایز منوی شروع هم برای سیستم‌عامل ویندوز فراهم آمده است. برای این کار کافی است که موس را در اطراف لبه‌ی راستی و یا لبه‌ی چپی منوی شروع حرکت دهید تا علامت‌های مربوط به تغییر سایز منوی شروع ظاهر شوند. سپس این علامت را انتخاب کنید و آن را بکشید تا سایز منو تغییر کند. دقیقاً مشابه با تغییر سایز یک پنجره در سیستم‌عامل ویندوز. به صورت پیش‌فرض، این منو کل فضای صفحه را اشغال نمی‌کند، اما اگر تمایل به چنین اندازه‌ای برای منو دارید، به راحتی، همان طور که توضیح داده شد می‌توانید آن را تغییر دهید.
برای این کار کافی است در قسمت تنظیمات گزینه‌ی "شخصی‌سازی"را انتخاب کنید. از ستون سمت چپ، گزینه‌ی "شروع"را انتخاب کنید. سپس گزینه‌ی "منوی شروع تمام صفحه"را فعال کنید.
سیستم‌عامل ویندوز ده قابلیت‌های دیگری هم دارد که در این مطلب پوشش داده نشده‌اند، از جمله‌ی این قابلیت‌ها می‌توان به امکان پنهان‌کردن برنامه‌های پرکاربرد کاربر اشاره کرد.

start-menu-settings-100604820-large


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر