موفقیت محققان دانشگاه امیرکبیر در تهیه فیلم‌هایی از حرکات پیوسته قلب

موفقیت محققان دانشگاه امیرکبیر در تهیه فیلم‌هایی از حرکات پیوسته قلب

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نرم‌افزارهای پردازش تصویر موفق شدند ویدئویی از حرکات پیوسته دریچه قلب ارائه دهند.

به گزارش ایسنا نونا مهران نیا، مجری طرح با اشاره به مشکلات دستگاه‌هایی چون اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی گفت: دستگاه اکوکاردیوگرافی یک سیستم اسکن اولتراسوند و پردازش تصویر است که به منظور تصویربرداری از ساختارهای قلب به کار می‌رود.

وی یکی از مشکلات این دستگاه را عدم پیوسته بودن تصاویر آن دانست و ادامه داد: از آنجایی که دستگاه‌های اولتراسوند دارای سرعت  موج ثابت هستند، امکان تصویربرداری با نرخ تصویربرداری بالاتر در آن‌ها وجود ندارد و در نتیجه در جاهایی که سرعت بالا وجود دارد، مانند حرکات سریع دریچه قلب پیوستگی لازم برای تشخیص بهتر بیماری وجود ندارد؛ از این  رو با اجرای تحقیقاتی راهکاری برای این مشکل ارائه کردیم.

مهران‌نیا با بیان این‌که این تحقیقات با عنوان «استفاده از کاهش بعد جهت افزایش تعداد فریم با هدف بهبود کیفیت تصاویر  اکوکاردیوگرافی» در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که تصویربرداری از برخی اندام مانند دریچه قلب همراه با حرکات سریع است، از این رو زنده بودن تصاویر بسیار مهم است که این امر از طریق پردازش تصاویر میسر خواهد بود؛ از این رو در این مطالعات از نرم‌افزارهای خاصی در این زمینه استفاده شد.

مجری طرح با اشاره به جزئیات این طرح، یادآور شد: برای این منظور با استفاده از ابزارهای کاهش بعد (منیفلد)، تعداد فریم‌های مورد نیاز مشخص شدند و سپس با استفاده از روش‌های پردازش تصویری مانند registration  این فریم‌ها تولید شدند و بین فریم‌های قبلی قرار گرفتند.

وی با اشاره به دستاوردهای این روش، اظهار کرد: در انتها دو ویدئو که در یکی دارای تصاویر طبیعی و دیگری حاوی افزایش فریم بوده، مورد مقایسه قرار گرفت و نتایج نشان داد با استفاده از این روش می‌توانیم تصاویری با کیفیت بهتر و پیوسته‌تر  از دریچه قلب را ارائه دهیم.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر