دستبندهای هوشمند؛ ابزارهایی مدرن برای کنترل سلامت

دستبندهای هوشمند؛ ابزارهایی مدرن برای کنترل سلامت

تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است و در حال حاضر، محصولات هوشمند تأثیر عمده‌ای بر زندگی ما دارند. تصور دنیای بدون کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند، تبلت، کنسول‌های بازی، ساعت‌های هوشمند، اینترنت و مانند این‌ها ناممکن است؛ حتی محصولاتی نظیر تلویزیون، یخچال و فریزر و مانند این‌ها نیز روزبه‌روز در حال هوشمندتر شدن هستند و این هوشمندسازی در مبحث اینترنت اشیا به لوازم محیط پیرامون ما نظیر لامپ، درِ خانه و مانند این‌ها نیز نفوذ می‌کند. بنابراین چه اهل تکنولوژی باشید و چه تمایلی به استفاده از آن نداشته باشید، باید خود را با دنیای مملو از آن تطبیق دهید و این موضوع در آینده محسوس‌تر خواهد شد.

امروزه، هر محصول مدرنی که روانه بازار می‌شود، باید تکنولوژی‌های نوینی را برای ارائه دربر داشته باشد، در غیر این صورت احتمال کسب موفقیت محصول عرضه‌شده کاهش پیدا می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که انسان‌ها ذاتاً از تکنولوژی لذت می‌برند و تمایل به تجربه آن دارند. از جمله محصولات هوشمندی که در چند سال اخیر کاربران به‌شدت به آن توجه کرده‌اند، دستبندهای هوشمند است. دستبندهای هوشمند با اهداف مختلفی تولید می‌شوند، اما عموماً هدف اصلی آن‌ها افزایش آگاهی کاربر از وضعیت جسمانی و سلامت بدن خویش است. به این نوع دستبندها، فیتنس ترکر (Fitness Tracker) به معنای مفهومی «پیگیر یا ردیاب تناسب اندام» گفته می‌شود.

دستبندهای هوشمندی که با هدف پیگیری و ردیابی وضعیت جسمانی و سلامت بدن کاربر تولید می‌شوند، عملکرد فوق‌العاده دقیق و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. برای مثال، این دستبندها می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های خاصی وضعیت خواب کاربر را دنبال کرده و در برخی شرایط تجزیه‌وتحلیلی از کیفیت خواب وی ارائه کنند. اغلب دستبندهای پیگیر سلامت قادرند میزان کالری سوخته‌شده بدن کاربر در حین ورزش را سنجیده یا در حین پیاده‌روی اطلاعاتی نظیر مسافت طی‌شده، تعداد گام‌های برداشته‌شده، ضربان قلب و موضوعاتی از این دست را نمایش دهند. البته باید در نظر داشت که تمام دستبندهای هوشمند با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مشترک طراحی و روانه بازار نمی‌شوند. بنابراین باید پیش از خرید این محصولات به اندازه کافی تحقیق و جست‌وجو کرده و نهایتاً دستبند هوشمندی را انتخاب کنید که پاسخ‌گوی تمام نیازهای شما باشد.

این موضوعی است که در پرونده ویژه این شماره به آن می‌پردازیم. پس از ارائه تاریخچه کوتاهی درباره دستبندهای هوشمند، راهنمای خرید جامعی در اختیارتان قرار می‌دهیم. در بخش راهنمای خرید به معیارهایی اشاره خواهیم کرد که پیش از خرید دستبند هوشمند باید به آن‌ها توجه کنید. در این بخش کمک می‌کنیم معیارهای مدنظر خود را جمع‌بندی کرده و بتوانید دستبند هوشمندی را انتخاب کنید که در قبال نیاز شما بهترین کارایی ممکن را ارائه کند. در نهایت، به معرفی بهترین دستبندهای هوشمند کنونی موجود در دنیا می‌پردازیم؛ نقد و بررسی کوتاهی درباره هریک از آن‌ها ارائه کرده و به نقاط قوت و ضعف آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تاریخچه مختصری از سیر تکاملی  ابزارهای ردیاب فعالیت و سلامت
ایده مربوط به ردیابی فعالیت‌های کاربر، به زمانی بازمی‌گردد که افراد به صورت دستی و با تهیه نسخه‌های نوشتاری، وضعیت فعالیت‌های خود را ثبت و دنبال می‌کردند. برای مثال، ورزشکاری در روز اول تمرین خود 10 کیلومتر می‌دوید و این رکورد را در برگه کاغذی ثبت می‌کرد. روز دوم مسافت طی‌شده او به 12 کیلومتر می‌رسید و این رکورد نیز در برگه کاغذی مدنظر ثبت می‌شد و این روند به همین صورت ادامه می‌یافت. این موضوع مفهوم ردیابی فعالیت‌های کاربر در دوران گذشته را نمایش می‌دهد. این ردیابی می‌توانست در زمینه‌های مختلفی انجام شود و محدود به عملکرد ورزشکاران نبود.

دستبند تناسب اندام

با پیشرفت تکنولوژی در اواخر قرن بیستم، این امکان فراهم شد که فعالیت‌های ورزشکاران و افراد به طور نیمه‌خودکار نظارت و ضبط شوند. در ابتدا نظارت و ضبط این اطلاعات به گونه‌ای که امروزه شاهد آن هستیم نبود و روند بسیار ساده‌ای را شامل می‌شد. برای مثال، در اوایل دهه 90 میلادی ابزارهایی همچون دورسنج چرخ دوچرخه‌ها ارائه شدند که عملکرد بسیار ساده‌ای داشتند. با اتصال این ابزارها به دوچرخه، تعداد دوران‌های چرخ آن محاسبه شده و با توجه به محیط چرخ، میزان مسافت طی‌شده دوچرخه‌سوار به طور دقیق نشان داده می‌شد. سپس با استفاده از همین فرایند، امکان سنجش سرعت دوچرخه‌سوار نیز فراهم شد و به این صورت مرحله‌ جدیدی از ردیابی خودکار فعالیت‌های افراد در تاریخ ایجاد شد. اما اولین گجت پوشیدنی که قادر به سنجش و نمایش ضربان قلب کاربر بود، در سال 1981 طراحی و برای ورزشکاران عرضه شد. در اوایل دهه 2000 بود که پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه ایجاد شد و گجت‌های پوشیدنی بی‌سیم با قابلیت نمایش ضربان قلب کاربر، به عنوان تجهیزات ورزشی عمومی در اختیار کاربران غیرحرفه‌ای قرار گرفت.


دستگاه پدومتر

قابلیت محاسبه گام‌های کاربر در دستبندهای هوشمند کنونی از دستگاهی با نام «Pedometer» به معنای «حرکت‌نگار» نشأت گرفته است. در سال 1780، ساعت‌ساز سوئیسی معروفی با نام آبراهام لوئیس پرلت، نسخه ابتدایی دستگاه حرکت‌نگار با قابلیت محاسبه تعداد قدم‌ها و مسافت طی‌شده کاربر را ابداع کرد. در ابتدا این دستگاه‌ها تنها شامل نسخه‌های آنالوگ (عقربه‌ای) می‌شدند و به‌تدریج و با پیشرفت تکنولوژی، نسخه‌های دیجیتال آن‌ها نیز طراحی شدند. «حرکت‌نگار آنالوگ» یا «حرکت‌نگار مکانیکی» عملکردی شبیه به ساعت‌های قدیمی داشت و با استفاده از اهرم، پاندول و چرخ‌دنده‌های داخلی امکان سنجش مسافت طی‌شده کاربر را فراهم می‌کرد.
عملکرد دستبندهای مدرن در زمینه سنجش گام‌های کاربر و ردیابی حرکات وی در واقع پایه و اساس عملکرد دستگاه حرکت‌نگار را به شیوه مدرن‌تر دربردارد. با پیشرفت‌های بیشتر در زمینه تکنولوژی و ساخت سنسورهای قوی‎تر، هم‌اکنون دستبندهای هوشمند مسافت طی‌شده کاربر را از طریق سنسورهایی پیشرفته‌ و قطعاتی همچون GPS محاسبه می‌کنند.


نحوه عملکرد گام‌شمارهای مکانیکی اولیه

در سال 2006، شرکت اپل با همکاری کمپانی نایک، از کتانی ورزشی با نام «Nike+iPod» رونمایی کردند که با تجهیز به سنسورهای خاصی قادر به اندازه‌گیری و ثبت اطلاعاتی همچون سرعت کاربر و مسافت طی‌شده وی بود. این کتانی با آی‌پاد نانو اپل همگام‌سازی شده بود و در سال 2010 شرکت نایک اپلیکیشنی اختصاصی را برای این کتانی طراحی و روانه اپ‌استور کرد. با گذر زمان پیشرفت‌های بیشتری در زمینه سنسورها و گجت‌های پوشیدنی این‌چنینی ایجاد شد. این پیشرفت‌ها سبب شد دستبندهای هوشمند بتوانند بر عوامل فیزیولوژیک کاربر نظارت داشته باشند و موقعیت‌های غیرطبیعی جسمانی وی را شناسایی کنند.
دستبندهای هوشمند هم‌اکنون می‌توانند برای هر کاربر در هر سنی، کارایی منحصربه‌فردی داشته باشند. مثلاً یک فرد سالخورده می‌تواند با استفاده از دستبند هوشمند، ضربان قلب خود را بررسی کند.

فرد میانسال می‌تواند میزان مسافت طی‌شده خود در طول روز را مشاهده کند و یک ورزشکار می‌تواند دقیقاً دریابد که چه مقدار کالری در روز سوزانده است. بنابراین اگر قصد دارید نظارت دقیقی بر وضعیت جسمانی و سلامت خود داشته باشید، خرید دستبند هوشمند انتخاب شایسته‌ای خواهد بود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر