چگونه از گوشی اندروید برای جایگزینی کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنیم؟

چگونه از گوشی اندروید برای جایگزینی کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنیم؟

امروزه گوشی های هوشمند ما از بسیاری از کامپیوترها قدرتمند تر هستند. راه هایی وجود دارد که توسط آن ها می توانیم به راحتی گوشی اندروید خود را به کامیپوتر شخصی تبدیل کنیم.


امروزه گوشی های اندروید بسیار پرقدرت تر از چیزی هستند که ما فکر می کنیم. 
شما از گوشی خود برای ایمیل، یادداشت برداری، ویرایش تصویر، بازی و غیره استفاده کنید. گوشی های هوشمند کامپیوتر شخصی هستند که در جیب ما قرار می گیرند. این دستگاه ها به اندازه بسیاری از کامپیوترهای دسکتاپ قدرتمند هستند. پس چرا از آن برای جایگزینی کامپیوتر دسکتاپ استفاده نکنیم؟ 

کنتینوم و همگرایی گوشی های هوشمند 
قدرت افزوده شده و انعطاف پذیری گوشی های هوشمند به این معنی است که به سطحی دیگر در  جایگزینی کامپیوترهای شخصی رسیده ایم. این اتفاق هم اکنون در مورد ویندوز 10 موبایل با مایکروسافت کونتینوم افتاده است، که در آن گوشی می تواند توسط یک میراکست استاندارد HDMI وایرلس به تلویزیون متصل شود. 
پشتیبانی برای صفحه کلید های بلوتوثی و موس به این معنی است که می توانید روی میز بنشینید و گوشی خود را کنارتان بگذارید، در حالی که اطلاعات شما روی یک مانیتور به سبک ویندوز 10 نمایش داده می شود. می توانید تایپ کنید، وب گردی کنید و یا هر کار دیگری که مبتنی بر کامپیوتر است انجام دهید، در عین حال می توانید به تماس های خود پاسخ دهید. 


البته فقط مایکروسافت این قابلیت را ارائه نمی دهد. پلت فرم موبایل کانونیکال اوبونتو تاچ (Canonical’s Ubuntu Touch) نیز می تواند یک دستگاه سازگار را به یک کامپیوتر فشرده با سیستم همگرایی خود تبدیل کند. 
شروع با سیستم عامل مارو ( Maru OS)
شاید به نظر خیلی خوب باشد اما مارو نقاط ضعف خود را دارد. در حال حاضر فقط برای گوگل نکسوس 5 ( 2013) موجود است. اگر یکی از این گوشی ها دارید می توانید سیستم عامل مارو را امتحان کنید. از آن خوشتان می آید. 
اگر یک گوشی نکسوس 5 ندارید به قسمت بعد بروید تا با چند جایگزین برای مارو آشنا شوید. 
برای استفاده از مارو یا باید یک نصب کننده دسکتاپ دانلود کنید ( برای لینوکس، مک و ویندوز) و یا اگر یک ریکاوری شخصی روی دستگاه خود نصب کرده اید می توانید یک فایل update.zip نصب کنید. 

از نصب کننده دسکتاپ استفاده کنید 
اگر دوست دارید که یک نسخه جدید اندروید روی گوشی خود نصب کنید، احتمالا هم اکنون از یک ریکاوری سفارشی استفاده می کنید، اما اگر می خواهید از نصب کننده دسکتاپ استفاده کنید کار شما بسیار ساده است. 
پس از دانلود نسخه مناسب برای سیستم عامل کامپیوتر، گوشی اندروید خود را توسط USB متصل کنید. در این مرحله باید بدانید که محتوای دستگاه شما کاملا پاک می شود، پس اگر موزیک، عکس، فیلم و یا داده های دیگری دارید که نمی خواهید پاک شوند باید از آن ها بکاپ بگیرید. 
اگر از ویندوز استفاده می کنید، باید اشکال زدایی USB را فعال کنید. پس از آن درایور های گوگل یو اس بی (Google USB) را برای اندروید نصب کنید. در نهایت به فایل زیپ دانلود شده بروید و روی Install دوبار کلیک کنید. 
برای لینوکس، در فایل دانلود شده زیپ نشده یک ترمینال باز کنید و فرمان زیر را اجرا کنید: 
./install.sh
اگر از سیستم عامل مک استفاده می کنید نصب کننده را از زیپ خارج کنید، روی نصب کلیک راست کنید و گزینه Open را انتخاب کنید. 

مارو را با ریکاوری سفارشی نصب کنید 
گزینه ساده تر برای نصب مارو روی دستگاه های اندروید توسط ریکاوری سفارشی است. با دانلود گزینه  update.zip  از صفحه دانلود ( در حال حاضر maru-v0.2.3-update-hammerhead-340b552a.zip) شروع کنید و توسط USB آن را روی دستگاه اندروید خود کپی کنید. کافی است تنها آن را روی دستگاه اندروید خود نصب کنید. حجم آن 653 مگابایت است. 
با کپی فایل update.zip روی فضای ذخیره سازی گوشی تنها کاری که باید بکنید این است که ریکاوری را ریبوت کرده و گزینه Install را انتخاب کنید، سپس به دنبال فایل  update.zip بگردید و آن را نصب کنید. سپس حافظه نهان Dalvik را پاک کرده، توزیع اندروید مارو را باز کنید ( در حال حاضر مبتنی بر اندروید 6.0 مارشمالو می باشد)، حال کارتان تما م شده و می توانید از آن لذت ببرید. 

استفاده از دستگاه مارو به عنوان کامپیوتر شخصی
مارو را نصب کرده اید. قدم بعدی این است که بهره وری خود را افزایش دهید. 
وقتی که گوشی خود را ریستارت و با درگاه HDMI آن را متصل کردید، تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک صفحه کلید بلوتوثی و موس است و می توانید به راحتی از اندروید خود به عنوان دسکتاپ استفاده کنید. برای این کار به تنظیمات رفته و بخش جدید Desktop را بیابید. روی Dashboard ضربه بزنید و آن را فعال کنید. 


روی تلویزیون یک نسخه از سیستم عامل لینوکس، یا دبیان با محیط دسکتاپ  Xfce را می بینید. 
در حال حاضر سیستم عامل مارو فقط به یک دستگاه محدود است اما در حال توسعه است. می توانید به وبسایت رسمی maruos.com و یا گروه گوگل آن ها سر بزنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

اگر نکسوس 5 نداشتیم چه؟
اگر می خواهید که این کار را بکنید اما نکسوس 5 ندارید چه؟ آیا راحت تر است که از کروم کست استفاده کنیم و یا ابزارهایی جود دارد که امکان استفاده از دسکتاپ را برای اندروید فراهم کند؟ 
خوشبختانه چند اپلیکیشن در پلی استور موجود است که می توانید آن ها را روی دستگاه اندروید خود نصب کنید و آن را به یک کامپیوتر شخصی کوچک تبدیل کنید. هیچ نیازی به ریکاوری TWRP و نصب کننده ها نیست. 

لینا دسکتاپ یو آی (Leena Desktop UI) 
اول از همه لینا دسکتاپ یو آی را نصب کنید، اما لازم به ذکر است که این اپلیکیشن اساسا یک لانچر دسکتاپ گرا است. اگر دستگاه اندروید شما به تلویزیون متصل می شود، می توانید از لینا استفاده کنید. 
برای استفاده از این قابلیت نیاز به یک صفحه کلید و موس بلوتوثی دارید، اما همین که آن ها را متصل کردید و لینا یو آی را به مانیتور یا تلویزیون متصل کردید فراموش می کنید که در حال استفاده از یک گوشی هستید! 

اندرومیوم او اس (Andromium OS) بتا 
همانطور که احتمالا حدس زده اید، این اپلیکیشن بتا باقی می ماند اما می توانید آن را از گوگل پلی دانلود و از آن استفاده کنید. برای تلویزیون HDMI خود یک دانگل میکروکست و همچنین صفحه کلید و موس بلوتوثی نیاز خواهید داشت، ولی استفاده از آن ساده است.  یک دستگاه به نام سوپر بوک نیز موجود است، یک لپ تاپ خالی که می توانید آن را به یک گوشی هوشمند اندروید متصل کنید. 

آیا راهی رسمی برای این کار ارائه خواهد شد؟ 
با توجه به این که اندروید قدمی در راه اتصال وایرلس دستگاه های موبایل به یک موبایل با استفاده از کروم کست برداشته است، عجیب است که یک پلت فرم مخصوص این کار ارائه ندهد. شاید هم اندروید یک گزینه استفاده دسکتاپ برای اندروید 8.0 امکان پذیر کند. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر