با داشبت (Dashbot) با اتومبیل خود صحبت کنید

با داشبت (Dashbot) با اتومبیل خود صحبت کنید

Dashbot یک کنترل کننده ی صدا است که برای اتوموبیل ها عرضه شده است و قابل استفاده برای موسیقی تلفن همراه، متون و منو ها می باشد. در درون این کنترل کننده تراشه ای با سیستم عامل لینوکس است.

کمی بیش از یک ماه پس از معرفی نسخه ای از کامپیوتر بر ماژول از CHIP (سخت افزار کامپیوتر در محصولات) چیز دیگری که برای ارائه به Kichstarter رفت، یک رابط برای خودرو یا گوشی تلفن همراه به نام داشبت (Dashbot) بر پایه ی COM بود. از زمان انتشار تا به حال، این دستگاه منبع باز (Open Source) بیش از نیمی از راه رسیدن به هدف 100 هزار دلاری خود را طی کرده است. با این حال انتظار نداشته باشید که داشبت خود را در کنار درخت کریسمس مشاهده کنید. دستگاه های 49 دلاری تا جولای 2017 عرضه نخواهند شد.
داشبت دارای بلوتوث، یک رابط صدای Al دارد، و به شما این امکان را می دهد تا با اندروید لالی پاپ (Lolipop android) یا iOS گوشی های هوشمندتان و از طریق صدا تعامل و ارتباط داشته باشید. با گفتن دستوراتتان به داشبت می توانید ایستگاه های موسیقی را از اسپاتیفای، پادکست، گوگل پلی موزیک، اپل موزیک و دیگر ارائه دهنده های خدمات موسیقی سفارش دهید.
همچنین این سیستم به گوگل مپ (Google Maps) متصل می شود تا بتواند رابطی صوتی بین شما و این سیستم محیا کند و مسیر ها را قدم به قدم به متن گفتار تبدیل کرده و به گوشتان برساند. داشبت می تواند به گونه ای راه اندازی شود که زمان برقراری تماس های صوتی را به شما اعلام کند و پیام های دریافتی را بخواند. هم چنین قادر است گفتار شما را برای ارسال به دیگران به متن تبدیل کند.
در حالی که بسیاری از این فناوری ها در تلفن های هوشمند امروزه از طریق عوامل تشخیص صدا مانند اپل سیری (Apple’s Siri) و اندروید گوگل (Android’s Google) در دسترس هستند، داشبت یک DSP 32 بیتی با میدان میکروفون بسیار وسیع فراهم می کند. ویژگی های MEMS و توانایی تطبیق با صدای محیط این امکان را فراهم می کند تا حتی با وجود صدای موسیقی نیز بتواند فرمان های صوتی شما را دریافت کند.

داشبت همچنین میتواند بلندگوهای ماشین را به سیستم استریو از طریق پرت کمکی یا بلوتوث متصل کند. این دستگاه به وسیله ی یک متصل کننده ی مغناطیسی به داشبرد متصل می شود و توان مصرفی خود را از درگاه یو اس بی یا درگاه فندک 12 ولتی دریافت می کند.
داشبت دارای یک صفحه ی ال ای دی ساده است که با نشانه های بصری به تقویت تعامل صوتی کمک می کند. به طور مثال، هنگامی که کنترل کننده ی صدای داشبت به گوگل مپ متصل شده است تا به شما بگوید که به سمت چپ بپیچید، یک مکان نمای قرمز به سمت چپ اشاره می کند. این صفحه نمایش دارای تنظیم نور خودکار برای دید در روز و شب است.
کنترل کننده ی صدا و نویز های میکروفون نیز در قسمت IVI موجود است، که از طریق بسیاری از آن ها می توانیم صدای گوشی تلفن همراه را به وسیله ی اندروید اوتو (Android Auto) یا کار پلی (CarPlay) کنترل کنیم. با این حال داشبت با قیمت 49 دلار بسیار با صرفه است و به نظر می رسد جایگزینی مناسب و امن برای کنترل گوشی های همراه از طریق صدا باشد. گرچه مردم بیشتر تمایل دارند از صفحه ی لمسی تلفن خود استفاده کنند تا به نتایج به نمایش گذاشته شده اکتفا کنند.
بسته های اضافی کیک استارتر (Kickstarter) شامل آداپتور و نوار کاست FM 65 دلاری می باشند. هم چنین یک بسته ی توسعه ی 65 دلاری موجود است که حاوی یک متصل کننده ی OBDII و یک کارت 8 گیگابایتی برای اتصال به سیستم کامپیوتری خودرو می باشد. 
سخت افزار و نرم افزار این دستگاه از جمله نرم افزار تشکیل دهنده ی پرتوی میکروفون و و یک API برای گسترش یا ساخت خدمات جدید، به طور کامل منبع باز (Open Source) می باشند. حتی CHIP Pro 16 دلاری درون داشبت نیز منبع باز می باشد؛ چرا که مدل SiP از فاکتور GR8 از Cortex-A8 ALLwinner R8 SoC که بر روی ماژول آن سیستم عامل لینوکس اجرا می شود.
CHIP Pro دارای نیمی از رم CHIP SBC  با 256 مگابایت DDR3 است، و تنها 512 مگابایت nand FLASH به جای 4 گیگابایت فلش ارائه می دهد. با این حال وای فای و بلوتوث با شعاع پوشش 4.2 را حفظ کرده است. 
عملیات های ورودی و خروجی از طریق ماژول های 32 پین شامل USB 2.0 OTG و میزبان، 2x UATR، 2x PWM، دوربین موازی و SPI انجام می شوند. ماژول برای صوت بهینه سازی شده است، به گونه ای که دارای یک ACD/DAC 24 بیتی تک سیم و یک 12S صوتی دیجیتال با رابط میکروفون دوگانه است.

 

 

منبع خبر: faceit

مرضیه حقیقی

مرضیه حقیقی

مرضیه دانشجوی رشته ی کامپیوتر گرایش نرم افزار هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و تماشای فیلم می گذراند. از علاقه مندی های مرضیه موسیقی است. :)


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر