هشت اقدام ساده برای طراحی یک وب سایت مناسب برای گوشی های همراه!

هشت اقدام ساده برای طراحی یک وب سایت مناسب برای گوشی های همراه!

امروزه کاربران به جای استفاده از لپ تاپ ها و رایانه های خانگی با استفاده از گوشی های خود وب گردی می کنند؛ این امر نه تنها علت تغییر الگوریتم گوگل را برای رتبه گذاری وب سایت هایی که متناسب با گوشی های همراه طراحی شده اند، توضیح می دهد بلکه بیانگر اشتیاق وب سایت نویسان و شرکت های تجاری نسبت به ساخت وب سایت هایی متناسب با نمایشگر گوشی های همراه و دستگاه های کوچک نیز می باشد. در این نوشتار به شرح 8 اقدام ساده برای طراحی وب سایت های مناسب برای وب گردی با گوشی های همراه پرداخته شده است.

قدم اول: مطالعه کامل تحلیل های انجام شده در مورد سایت های موجود

هر طراحی و یا بازنویسی یک سایت باید بر مبنای نقاط قوت سایت های موجود صورت پذیرد. تحلیل های انجام شده در زمینه سایت های مختلف نشان داده اند که در هنگام طراحی یک وب سایت باید پاسخ دادن به سوال های زیر را مد نظر قرار دهید:

-    وقتی که کاربران به سایتی مراجعه می کنند به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند؟
-    متعارف ترین کارهایی که در یک وب سایت می توان انجام داد چیست؟
-    کدام صفحه بیشترین مطالعه را داشته است و به چه ترتیبی؟

قدم دوم: کاربرد ساده را اولویت قرار دهید

کاربران موبایل تمایلی به الک کردن مقدار زیادی اطلاعات برای یافتن اطلاعات مورد نیازشان ندارند. این دسته از کاربران اغلب زمان و حوصله کمتری دارند. این امر در واقع همان رمز برنده شدن در بازاریابی با استفاده از گوشی های همراه می باشد. یک وب سایت موبایل مبنا که محتویاتش را بر اساس تحلیل های صورت گرفته ارائه می کند و تجربه استفاده راحت تری را در اختیار کاربران گوشی های همراه می گذارد، در رتبه بندی های موتورهای جست و جو مقام بهتری را برای خود کسب می کند.

قدم سوم: هماهنگی موضوعی را مد نظر قرار دهید

یک وب سایت موبایل مبنای خوب تفاوت چندان زیادی با وب سایت های عادی که مطالب مشابهی را ارائه می کنند، ندارد. به این ویژگی طراحی وب واکنش گرا (responsive web design) گفته می شود که در واقع باعث می گردد که قالب سایت هوشمندانه رفتار کند، اندازه نمایشگر دستگاه کاربر را تشخیص دهد و در نهایت خود را متناسب با اندازه نمایشگر تنظیم کند. 

امروزه بیشتر قالب ها به یک ویژگی به نام واکنش پذیری موضوعی داخلی (inbuilt thematic responsiveness) مجهز شده اند با وجود این توصیه می شود که قبل از این که شروع به ساختن وب سایت خود کنید، مطمئن گردید که قالبی که انتخاب کرده اید به خوبی این ویژگی را ارائه می کند. 

قدم چهارم: سرعت بارگذاری سایت را فراموش نکنید

اگر که وب سایت شما در مدت 3 ثانیه و یا کمتر بر روی یک دستگاه کوچک بارگذاری نشود، 40 درصد از کاربران بازدید کننده از سایت خود را از دست می دهید و بهتر است که بدانید که تعداد زیادی از افرادی که این 40 درصد را تشکیل می دهند دیگر هرگز از سایت شما بازدید نمی کنند. 

ارائه یک سرعت بارگذاری خوب به چند عامل وابسته است:

-    تصاویر و گرافیک های بهینه شده برای وب
-    انتخاب یک میزبان وب که پهنای باند خوبی را در اختیار هر کلاینت بگذارد.
-    یک CSS تمیز، شفاف و ساده
-    استفاده از زبان های واکنش دهنده Javascript
-    مدیریت خوب کش
-    تعداد کم تغییر جهت های 301

قدم پنجم: انتخاب میزبان مناسب برای وب

اگر که یک حقیقت مسلم در دنیای وب نویسی وجود داشته باشد آن حقیقت این است که همیشه تعداد زیادی ارائه کننده میزبان وب در این صنعت وجود داشته است؛ به همین دلیل لازم است که بدانید که دنبال چه چیزی باید بگردید تا بتوانید میزبانی را انتخاب کنید که حداکثر کارایی، سرعت بارگذاری و زمان عملکرد فعال (uptime) را داشته باشد. یک ارائه کننده میزبان خوب ویژگی های زیر را در خود دارد:

-    زمان عملکرد فعالی معادل 99.99 درصد
-    ارائه گارانتی برای قابلیت اطمینان و زمان عملکرد فعال میزبان
-    یکپارچگی آسان با ابزارها و نرم افزارهای ساخته شده توسط سازندگان واسط
-    ارائه حداقل و حداکثر ترافیک برای آپشن های مختلف میزبان دهی
-    پهنای باند خوب ( 20 مگابایت و یا بیشتر ) برای هر سایت
-    پشتیبانی بسیار خوب برای امور فنی و مرتبط با مشتریان

علاوه بر موارد فوق قبل از انتخاب یک میزبان، باید یک جست و جوی مستقل را در زمینه باور طراحان سایت های مشابه در مورد میزبان های ارائه شده توسط یک ارائه کنند، انجام دهید. این امر به شما کمک می کند که در مورد صحت و یا نادرستی گفته های یک ارائه کننده در مورد میزبان هایش اطمینان یابید.

قدم ششم: در مورد مناسب بودن اندازه فونت و دکمه ها اطمینان یابید

بازدید از سایتی که فونت و دکمه های کوچکی دارد با استفاده از دستگاه های مجهز به نمایشگرهای کوچک کار چندان لذت بخشی نیست؛ آپشن های بزرگ نمایی صفحه نمایش نیز در بزرگ کردن یک متن عملکرد خوبی دارند اما عاملیت یک وب سایت را نیز تا حدی کاهش می دهند. به طور ایده آل یک وب سایت موبایل باید به اندازه ای ساده باشد که دیدن فونت و دکمه ها را به سادگی برای کاربر ممکن سازد. صفحاتی که از تصاویر، آپشن ها و متون زیاد اشباع شده اند از نظر کاربران گوشی های همراه چندان مناسب نیستند.

در هنگام تست کردن اندازه فونت و دکمه ها باید مشاهده پذیری کلی از نمایشگرهای کوچک، قابلیت استفاده، اندازه های مختلف انگشتان و حتی اختلالات بینایی ( که خواندن یک فونت را مشکل می سازند ) را نیز در نظر بگیرید.

قدم هفتم: فاکتورهای پیچیده نظیر پاپ آپ ها و اجرای انیمیشن های نیازمند به نرم افزار فلش را در اولویت قرار ندهید

این ابزارها هنگامی که بر روی یک وب سایت عادی نصب می شوند مزایای زیادی دارند اما برای کاربرانی که می خواهند با دستگاه های کوچک از سایت بازدید کنند مشکل آفرین هستند؛ این امکان نیز وجود دارد که نرم افزار فلش بر روی برخی از سیستم عامل های گوشی های همراه اجرا نشود و علاوه بر این ممکن است که پاپ آپ ها تا حدی کارایی یک صفحه را کاهش دهند که کاربر بازدید کننده از دیدن آن صفحه منصرف شود. 

انتخاب ساده ترین و خلاصه ترین عنوان، URL و فرا داده (meta-description) نیز می تواند به بهینه سازی وب سایت های موبایل مبنا کمک کند. 

قدم هشتم: تست وب و تست سرعت ارائه شده توسط گوگل برای وب سایت های گوشی های همراه را اجرا کنید

تیم توسعه دهی گوگل دو ابزار مفید را به طور رایگان در اختیار طراحان وب سایت گذاشته است. این دو ابزار کاربرد ساده ای دارند و به کاربر کمک می کنند تا قبل از این که وب سایت خود را در اختیار بازدید کنندگان قرار دهد، آن را از نظر سرعت و کارایی تست کند. 

با دنبال کردن این هشت مرحله می توانید سایتی را طراحی کنید که سرعت بالاتر و کارایی بیشتری داشته باشد و علاوه بر این نظر مثبت کاربران گوشی های همراه و رایانه ها را نیز به خود جلب کند. انجام این اقدامات بدون شک نیاز به برنامه ریزی و کارهای تدارکاتی بیشتری دارد اما به فرآیند طراحی و پیاده سازی اصلی سایت سرعت بیشتری می بخشد زیرا به کاربر این فرصت را می دهد که قبل از همه چیز بر روی جزییات اصلی طراحی کار کند. 

این اقدامات علاوه بر این انجام فرآیند تست کردن وب سایت را نیز راحت تر می کند زیرا کاربر را قادر می سازد تا محدودیت ها و باگ هایی را که در زمینه استفاده از یک وب سایت با دستگاه های کوچک وجود دارد، شناسایی کند.  

منبع خبر: androidguys

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر