نوشتن یک رزومه خوب و گیرا اولین قدم برای استخدام شدن است. داشتن یک رزومه خوب اهمیت زیادی در یافتن فرصتهای شغلی مناسب دارد. اگر فردی متخصص و کارآمد با تواناییهای بالایی باشید، چنانچه روزمه تاثیرگذار و جذابی نداشته باشید ممکن است فرصت استخدام شدن را از دست بدهید. یک رزومه خوب مهارتها و تواناییهای فرد را در انجام موفقیت آمیز یک شغل نشان میدهد. پس توجه به نوع نگارش رزومه از جمله موارد مهمی است که متقاضیان و افراد جویای کار باید مد نظر خود قرار دهند.
خانم تینا نیکلای، فردی است که بالغ بر ۴۰ هزار رزومه را مطالعه کرده و میگوید بارها و بارها شاهد اشتباهات آزاردهندهای در روزمههای مختلف بوده است. وی که از اواخر سالهای 1990 به عنوان مسئول استخدام در شرکت والت دیزنی ورلد شروع به کار کرد، متوجه این موضوع شد که بسیاری از جویندگان کار رزومههای ناقصی را ارائه میدهند.
وی میگوید:" من متوجه شدم که افراد جویای کار نمیدانند که چگونه به بهترین شکل از خود یا دستاوردهایشان تعریف کنند. آن جا بود که فهمیدم میتوانم محلی را برای آموزش به متقاضیان کار در تمام سطوح یا هر شاخهای از صنعت ایجاد نمایم."
این گونه بود که خانم تینا نیکلای در سال 2010، شرکت Résumé Writers’ Ink را تاسسیس کرد. او میگوید :" از زمان راهاندازی شرکتم؛ بیش از ۴۰ هزار رزومه را مطالعه کردهام." او ضمن مطالعه این رزومهها بارها و بارها شاهد اشتباهات " آزاردهندهای" بوده که میتوانند تاثیرات بسیار منفی داشته باشند؛ خانم نیکولای به 5 مورد از این اشتباهات اشاره میکند:
1- شلختگی
" بزرگترن اشتباهی که جویندگان کار مرتکب میشوند: شخلتگی است. این افراد توجه چندانی به جزییات ندارند و میتوان گفت که آنها تنبل هستند." نیکولای میگوید که رزومههای زیادی را دیده که پر از غلطهای املایی، فونتهای غیرحرفهای، اطلاعات منسوخ شده و تاریخ گذشته و اطلاعات بیربط بودهاند.
2- طولانی بودن خلاصهنویسیها
نیکولای میگوید " خلاصهنویسیها اگر به زبان رسمی نوشته شوند و شامل صفتهای زیادی باشند، آزاردهنده میشوند. بعد از مدتی این توضیحات کوتاه به یک فصل طولانی از کتاب تبدیل میشوند. به جای این کار بهتر است دستاوردهای خود را فهرستوار عنوان کنید."
3- استفاده بیش از حد از اصطلاحات و واژههای باب روز
نیکولای میگوید اصطلاحات و کلمات متداول رزومهای مثل " دارای ایدههای خلاق"، " تیم گرا " و "دارای روابط عمومی بالا" در واقع جزو نیازهای پایه بازارهای امروزی هستند. شخصی که توانایی حل مشکل را دارد؛ در واقع فردی است که به خوبی با اعضای تیم تعامل داشته و با آنها کار میکند و میتواند این موضوع را به شکل خلاقانه و موجز با استفاده از چند کلمه و بدون استفاده از تکه کلامهای متداول در رزومه خود عنوان نماید.
4 – آغاز کردن جملات با عبارت" مسئول..."
این هم از مواردی است که بیانگر تنبلی فرد متقاضی بوده و به تعداد زیاد در رزومههای مختلف به چشم میخورد.
"متقاضیان باید بدانند که آغاز کردن جمله با عبارت "مسئول..." به خواننده میگوید که شغل مورد نظر شما باید شامل چه وظایفی باشد، اما نمیگوید که آیا متقاضی قبلاً این کارها را انجام داده است یا خیر. این عبارت نشان نمیدهد که متقاضی در این زمینهها موفق عمل کرده است. نیکولای توصیه میکند که در نوشتن رزومه تنبل نباشید: کمی وقت بگذارید و کارهایی را که انجام دادهاید را بنویسید، نه کارهایی که انتظار دارید در آینده انجام دهید.
5- بیش از حد رسمی بودن
آخرین موردی که نیکولای به آن اشاره میکند، بیش از حد رسمی بودن است، چون اگر روزمه بیش از حد رسمی باشد خواننده نمیتواند با آن نوشتهها ارتباط برقرار کند و حس خوبی به شخصیت فرد نویسنده داشته باشد.
ثبت نظر