آیا AMD در حال قبضه کردن بازار پردازنده است؟

intel_and_amd.jpg

AMD این روزها قدرتمندتر از همیشه است تا جایی که در حال بدست آوردن سهم بازار زیادی است. درواقع در وب سایت آمازون، از بین 10 پردازنده‌ی پرفروش، 7 جایگاه به پردازنده‌های AMD تعلق داشته است و اولین جایگاه اینتل، رتبه‎‎‌ی ششم بوده است.

اینتل و AMD دو بازیگر اصلی در حوزه‌ی پردازنده هستند. اگرچه اینتل سال‌های سال رقیب قدرتمندی در زمینه‌ی پردازنده نداشت اما چند سالی است که کمپانی AMD به لطف به کارگیری معماری ذن 3 توانسته است در این بازار جایگاه خوبی را بدست بیاورد و روز به روز سهم بازار اینتل را کاهش داده و آن را به خود اختصاص دهد.

جالب است اشاره کنیم که امسال پردازنده‌های AMD توانسته‌اند به عنوان پرفروش‌ترین پردازنده‌های فروشگاه آمازون شناخته شود. نکته‌ی مهم اینجاست که اینتل بارها و بارها برخی از تراشه‌هایش را با تخفیف در فروشگاه قرار داده بود اما در مقابل تراشه‌های AMD قیمتی بیشتر از حد استاندارد داشتند.

اینتل خودش همه‌ی نیازمندی‌هایش را تأمین می‌کند و کارخانه‌ی اختصاصی خودش را برای تولید تراشه در اختیار دارد. این در حالی است که AMD تراشه‌هایش را با کمک TSMC تولید می‌کند. در جریان بحران کمبود تراشه در سراسر جهان، AMD توانایی تولید تعداد کافی پردازنده را نداشت اما اینتل با چنین مشکلی مواجه نبود. از سوی دیگر زمانی که قیمت قطعات مختلف کامپیوتر به شدت بالا رفته بود، اینتل سعی کرد تا تخفیف‌های خوبی را روی تراشه‌هایش ارائه دهد. با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد که اینتل باید بیشترین سهم بازار را در زمینه‌ی پردازنده به خودش اختصاص داده باشد اما واقعیت این طور نیست. درواقع آمارهایی که در وب سایت آمازون منتشر شده، حاکی از آن است که از بین 8 پردازنده‌ی پرفروش در آمازون، 7 مورد متعلق به AMD بوده‌ است.

در این جدول پرفروش‌ترین تراشه‌های آمازون، رتبه‌ی اول به تراشه‌ی Ryzen 7 3700X اختصاص یافته است، تراشه‌ای که از معماری Zen 2 بهره می‌برد و در جولای سال 2019 معرفی شده است و قیمت آن 329 دلار است. البته قیمت این پردازنده در آمازون 308 دلار تعیین شده بود. در جایگاه بعدی تراشه‌ی Ryzen 9 5900X با معماری Zen 3 قرار دارد که اگرچه قیمت اصلی آن 549 دلار است اما توسط فروشندگان مختلف با قیمت 800 دلار به فروش می‌رسید اما با این وجود طرفداران زیادی داشت.

در این لیست 8 تایی، پردازنده‌ی اینتل Core i7-10700K به عنوان پرفروش‌ترین پردازنده‌ی اینتل، در جایگاه ششم قرار گرفته است. جالب اینجاست که قیمت اصلی این پردازنده 387 دلار بوده اما با قیمت 319 دلار به فروش رسیده است.

اگر لیست ده تایی را در نظر بگیریم، رتبه نهم و دهم به ترتیب به پردازنده‌های Core i5-10600K و Core i5-9600K اینتل تعلق دارند.

نظر شما درباره‌ی پردازنده‌های AMD چیست؟

اخبار مرتبط:

بهترین پردازنده‌های AMD در کاربردهای مختلف کدم‌اند؟

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: techspot


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

کوروش

پنج‌شنبه, 09 اردیبهشت 1400

ای ام دی به جز گیمینگ، مصارف خانگی و قیمت ارزان، برای استفاده های اینترپرایز یا مجازی سازی، سرور و حتی استفاده در کلاینت سازمان ها، شرکت ها و نهاد های دولتی، به دلیل ناسازگاری با تعداد زیادی از نرم افزار و سخت افزار ها هیچ جایی ندارد

پاسخ

ساسان نوری مقدم

شنبه, 01 خرداد 1400

اتفاقا سری تریدریپر AMD با تعداد هسته های بیشتر و و استیبل تر قراره جای پردازنده های سری زیون اینتل رو بگیره!!! برو درتو بزار

محسن

دوشنبه, 13 اردیبهشت 1400

پردازنده های توانایی هستند من همیشه این پردازنده ها را دوست داشتم ولی همیشه مشکل مادر بورد وتراشه های کم کیفیت روی برد رو داشتند توی خبرها خوندم که لینوس توروالدز هم برای اولین بار پردازنده رایزن ترد ریپیر amd رو خریده برای مصرف شخصی می دونین که برنامه نویسهایی در اون سطح مسئله اجرای صحیح دستورات براشون خیلی مهمه، به هر حال همونطور که گفتم با مادر بردها یش مشکل داشتم اغلب شاید هم دلیلش این باشه که همان طور که خودتون گفتید مثل اینتل خودش تمام تراشه ها رو تولید نمی کنه اما همیشه این کمپانی رو به جلو حرکت کرده در حالی که خیلی ها در گذشته از رقابت در این بازار کنار رفتند .

پاسخ

ثبت نظر