از سیستم‌عامل iOS 15 اپل چه انتظاراتی داریم؟

Untitled-1.jpg

هنوز مدت زمانی زیادی تا عرضه iOS 15 باقی مانده است، اما هر روز شاهد اخبار و شایعاتی هستیم که راجع به این سیستم‌عامل منتشر می‌شود و این طبیعی است چرا که در سال‌های گذشته شاهد این اتفاق بودیم که هر محصولی که می‌خواهد به بازار معرفی شود تا پیش از رونمایی شایعات زیادی درباره آن منتشر می‌شود. به همین دلیل در ادامه با فیسیت باشید تا به قابلیت‌های احتمالی و انتظاراتی که از IOS 15 داریم بیشتر آشنا شویم.

در رابطه با سیستم‌عامل اپل صحبت می‌کنیم، سیستم‌عاملی که یکی از دلایل فروش خوب آیفون است، چرا که هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ امکانات و کیفیت با یک سیستم‌عامل کاملا غنی سروکار داریم. اگر بخواهیم این سیستم‌عامل را با اندروید مقایسه کنیم باید اشاره کنیم که تا نسخه سیزدهم iOS می‌توانستیم بگوییم که اندروید در برخی از مسائل موفق‌تر است اما اپل این قابلیت‌های کلیدی را به iOS 14 آورد و این فاصله را به حداقل رسانید و اما الان می‌توانیم بگوییم که براساس پیش‌بینی‌ها، نسخه بعدی این سیستم‌عامل بسیار کامل خواهد بود.

با این حال ما نیز انتظار داریم که این سیستم‌عامل روز به روز بهتر شود اما نباید انتظار تغییرات آنچنانی را داشته باشیم. چرا که آن گونه که به نظر می‌رسد اپل هر چه در توان داشته برای بهبود سیستم‌عامل فعلی یعنی iOS 14 به کار گرفته است تا یکی از بهترین سیستم‌عامل‌ها را شاهد باشیم. اما واقعیت این است که هنوز هم فضا برای بهتر شدن این سیستم‌عامل وجود دارد.

Untitled-1-10.jpg
-

به همین دلیل می‌خواهیم در ادامه به مسائل و نکاتی بپردازیم که انتظار داریم در نسخه بعدی iOS شاهد آن باشیم. اما باید ببینیم چه تغییرات مهم دیگری را باید در بخش نرم‌افزاری گوشی‌های اپل شاهد خواهیم بود. البته در ابتدا باید به شایعات و اخباری که تا به الان منتشر شده است بپردازیم.

تاریخ انتشار iOS 15

اپل براساس رسوم قدیمی خودش در ماه سپتامبر از سیستم‌عامل جدید خودش رونمایی می‌کند. اما در سال‌های گذشته شاهد بودیم که این سیستم‌عامل به همراه آیفون‌های جدید معرفی می‌شود. اما امسال به دلیل شیوع اپیدمی کرونا تمامی این تاریخ‌ها به هم ریخت و با یک ماه تاخیر، در ماه اکتبر شاهد معرفی آیفون ۱۲ و برادران بزرگ‌ترش بودیم. با این حال iOS 14 در تاریخ همیشگی خودش یعنی در ماه سپتامبر امسال نیز رونمایی شد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که iOS 15 نیز به طور جد در ماه سپتامبر معرفی خواهد شد، اما روز دقیق آن هنوز مشخص نیست و نمی‌توانیم حدسی بزنیم.

این تاریخ‌هایی که اعلام کردیم برای نسخه‌ نهایی این سیتم‌عامل است یعنی نسخه رسمی که توسط شرکت عرضه می‌شود. اما نسخه اولیه این سیستم‌عامل پیشتر در ماه ژوئن و در طول کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل رونمایی می‌شود تا توسعه‌دهندگان با قابلیت‌ها و پتانسیل سیستم‌عامل جدید آشنا شوند و بتوانند برنامه‌های خود را با این سیستم‌ مطابقت و ارتقا دهند که این شرایط برای iPadOS 15 هم حکم فرماست.

البته کاربران دیگر می‌توانند در ماه جولای که مصادف می‌شود با مرداد ماه، به نسخه بتای iOS دسترسی داشته باشند. البته باید به این نکته توجه کرد که نسخه بتای هر سیستم‌عامل قطعا دارای کاستی‌ها و باگ‌های ریز و درشت احتمالی است که کاربر باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کند.

خبرها و شایعات اخیر پیرامون iOS 15

تا به الان اخبار چندان مهمی منتشر نشده جز یک خبر که آن هم به این موضوع اشاره داشت که iOS 15 فقط برای آیفون‌های 7 و بالاتر منتشر خواهد شد که در مقایسه با iOS 14 یعنی دستگاه‌هایی به مانند آیفون 6S، آیفون S6 پلاس و آیفون SE (نسخه‌ی اولیه) توسط سیستم‌عامل جدید پشتیبانی نخواهند شد که این نسخه نیز قابل انتظار بود چرا که زمانی که این دستگاه‌ها رونمایی شدند از IOS 9 پشتیبانی می‌کردند و سیاست پنج سال پشتیبانی اپل همچنان پابرجاست.

Untitled-2-6.jpg
-

البته باید به این موضوع دقت کنیم که این خبر هنوز در حد شایعه است و منبعی که ناشر این گزارش بوده سابقه درخشانی در افشای اطلاعات ندارد. ندارد اما با در نظر گرفتن شواهد و سیاستی که اپل در رابطه با بروزرسانی گوشی‌های خود دارد، به نظر می‌رسد ادعای این منبع، مورد انتظار و قابل باور است. به هر حال دیگر باید به فکر این بود که آیفون 6 کم کم از رده خارج خواهد شد و پشتیبانی دیگر دریافت نخواهد کرد.

از iOS 15 چه انتظاراتی داریم؟

در این بخش دیگر به شایعات و اخبار نمی‌پردازیم و بیشتر به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که انتظارشان را داریم، می‌پردازیم. همانطور که اشاره شد، iOS 14 سیستم‌عامل کامل و فوق‌العاده‌ای است که شاید اگر از کاربران اپل بپرسیم به چه قابلیت دیگری نیاز دارند نتوانند به راحتی به این پرسش پاسخ دهند. اما قطعا هنوز گزینه‌هایی است که برای بهتر شدن IOS 14 نیاز داریم.

اولین انتظاری که با انتشار این سیستم‌عامل داریم، مربوط به iOS نیست بلکه روی سخن با اپل است. کوپرتینویی‌ها از گوشی‌های خود تا مدت زمان زیادی در مقایسه با سایر رقبای خود، پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل واقعا نمی‌توان از این کمپانی گلایه داشت اما کاربران زیادی در سراسر جهان تمایل دارند این بروزرسانی‌ها بیشتر از ۵ سال دوام داشته باشد.

این یعنی دوست داریم گوشی‌های سری آیفون 6S و آیفون SE (نسخه‌ی اولیه) که در لیست توقف پشتیبانی اپل قرار دارند نیز بروزرسانی یاد شده را دریافت کنند. البته کمی بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ دهد اما بعد از مدت‌ها، یک سورپرایز در این بخش (مدت بروزرسانی) می‌تواند خبر بسیار خوبی برای کاربران و علاقه‌مندان به اپل باشد. هرچند اگر این اتفاق رخ ندهد، باز هم اعتراضی به اپل وارد نیست.

دستیار صوتی هوشمندتر

سیری، نامی که کاربران اپل زیاد آن را شنیده‌اند، دستیار صوتی که سال به سال و با هر به‌روزرسانی بهتر و بهتر می‌شود. سیری در حال حاضر یکی از دستیارهای صوتی بسیار قدرتمند و محبوب است اما اگر بخواهیم آن را با بهترین دستیار صوتی جهان یعنی گوگل اسیستنت مقایسه کنیم، فاصله‌ی نسبتا محسوسی به چشم می‌آید. به همین دلیل پیشرفت‌هایی را از سیری انتظار داریم تا درک بهتری از فرامین کاربران داشته باشد و پاسخ‌های درست و کاربردی به پرسش‌ها دهد. در واقع بهتر است بگوییم انتظار داریم سیری کمتر به جست‌و‌جو در اینترنت برای پاسخ به پرسش‌ها وابسته باشد و در عوض تعامل گفتاری بیشتری با کاربران داشته باشد.

Untitled-3-4.jpg
-

در بخشی دیگر نقشه اپل است که نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت خوبی داشته است. اما یکی از عیوب این بخش، نبود مسیریابی در حالت دوچرخه‌سواری است که باید در نسخه جدید درست شود. این قابلیت حتی می‌تواند هیجان‌انگیزتر شود زمانی که با نمایش پستی و بلندی‌های مسیر، به کاربر کمک کند تا بهترین مسیر ممکن را برای دوچرخه‌سواری انتخاب شود. قابلیتی که در این بخش باز دیده نمی‌شود " Guides" است که مناطق زیبا و جالبی را به کاربر پیشنهاد می‌کند.

به هر حال این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها در هر کشوری قابل دسترس نیست و برای مناطقی محدود وجود دارد. این در حالی است که اکنون در تمام نقاط جهان گوشی‌های آیفون یافت می‌شود و این نقشه برای کاربران و افراد زیادی کاربردی نیست و استفاده نخواهد شد. بنابراین انتظار داریم اپل در نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل خود، مناطق تحت پوشش این قابلیت‌ها را بیشتر توسعه دهد تا حداقل کاربران نیمی از مناطقی که آیفون‌ها در آن‌جا در دسترس قرار دارند، بتوانند از آن استفاده کنند.

اضافه شدن لیست علاقه‌مندی‌ها به اپ استور

دیگر کمبودی که به چشم می‌آید، در اپ استور است که لیست علاقه‌مندی یا همان Wish List را ندارد. با این قابلیت کاربران می‌توانند برنامه‌های دلخواه خودشان را ذخیره کنند و زمانی که خودشان بخواهند اقدام به نصب را انجام دهند. این قابلیت برای برنامه‌های پولی بسیار مناسب است، چرا که کاربر نمی‌خواهد برای این برنامه پولی پرداخت کند اما از طرفی دیگر نمی‌خواهد آن را به فراموشی بسپارد.

Untitled-4-4.jpg
-

به این موضوع توجه داشته باشید که این لیست قبلا در اپ استور وجود داشت اما هنوز مشخص نیست که چرا در سال‌ها پیش این قابلیت حذف شد. بنابراین یکی دیگر از انتظارات ما از iOS 15 این است که قابلیتی ساده نظیر لیست علاقه‌مندی‌ها را به اپ استور برگرداند.

این گونه که شما نیز در بالا خواندید، انتظاراتی که ما و کاربران از اپل داریم آنقدر زیاد و غیر ممکن نیستند نیست که اپل نتواند از پس آن برآید. البته می‌دانیم این شرکت قابلیت‌های جذابی را به سیستم‌عامل iOS 15 اضافه خواهد کرد اما فعلا خبر زیادی در این رابطه منتشر نشده است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: .techradar

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محمد

دوشنبه, 17 آذر 1399

من توقع دارم انتقال اطلاعات راحت تر باشه و مقداری از محدودیت ها کاسته بشه

پاسخ

ثبت نظر