آشنایی با شبکه های اجتماعی مجازی (قسمت پایانی)

آشنایی با شبکه های اجتماعی مجازی (قسمت پایانی)

در دنياي امروز وجود ارتباط و تبادل افکار، نظريات، دانش و اطلاعات ازجمله نيازهاي انکارناپذیر انسان‌ها می‌باشد. حس روزافزون استفاده از شبکه اينترنت به واسطه همين نياز شکل گرفته است به طوری که جوامع بشری بدون دسترسي به فضاي اينترنت عملاً بامشکلات عديده ارتباطي و اطلاعاتي مواجه خواهند بود. در این بین شبکه‌های اجتماعی مجازی نقش به سازی را در معرفی کردن عقاید، نوع سلیقه و به اشتراک گذاری افکار افراد با یکدیگر ایفا کرده‌اند.

البته از آنجا که استفاده نامناسب از هر فناوری می‌تواند تأثیرات سوء بر تحولات اجتماعی و اخلاقی در بین جوامع مختلف ایجاد کند، پیشنهاد می‌کنیم پیش از عضویت در هر شبکه اجتماعی مجازی خط و مشی، شیوه به اشتراک گذاری اطلاعات و میزان امنیت حریم خصوصی آن را مطالعه کنید. ما در دو قسمت قبلی این مطلب، به بیان نوع شکل‌گیری و معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی حال حاضر پرداختیم و در همین راستا نیز در ادامه قصد داریم موفق‌ترین این شبکه‌ها را به شما کاربران فیسیت معرفی کنیم.

پیش از شروع این نکته را در نظر داشته باشید که بررسی و معرفی شبکه‌های اجتماعی به خصوص شبکه‌های اجتماعی داخلی به انتخاب نویسنده بوده و مطالب تکمیلی ازجمله بیان نقاط قوت و ضعف آن‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با وب‌سایت فیسیت ندارد. همچنین از آنجا که ممکن است برداشت ما از نوع مسیر حرکت و اهداف شبکه‌های اجتماعی ایرانی کمی متفاوت باشد، سعی شده اکثر توضیحات تکمیلی از قسمت درباره ما این سرویس‌ها استخراج شود.

دسته اول:

فیسبوک

اگر در دنیای امروز، مرزهای جغرافیایی دیگر معنایی ندارد، در فضای مجازی نیز نژاد، دین، آیین، رنگ پوست و ... هیچ اهمیتی ندارد؛ با این حال شاید بتوان بزرگ‌ترین اجتماع مجازی جهان را فیس‌بوک بدانیم چراکه تعداد کاربران آن اکنون از هر کشوری بیشتر است.ایده اصلی ایجاد فیس‌بوک در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مک‌کالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد است. شاید جالب باشد که بدانید فیس‌بوک در ابتدا قرار بود صرفاً نقش یک راه ارتباطی داخلی برای دانشجویان دانشگاه هاروارد را ایجاد کند، با این حال پس از افزوده‌ شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس‌بوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای 14 سال در سراسر دنیا قرار گرفت.

فیس‌بوک کامل‌ترین شبکه اجتماعی موجود است و کاربران پس از نام‌نویسی، امکان ایجاد صفحه شخصی با قابلیت شخصی سازی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان، فرستادن و دریافت پیام و دریافت آگاه‌سازی از تغییرات دوستان خود فراهم می‌شود. فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی مبتنی بر ارتباط میان افراد بوده، با این حال شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند صفحات تجاری در آن ایجاد نموده و محتوا سازی نمایند. طی سال‌های اخیر این شبکه اجتماعی به طور میانگین ۱.۸۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه داشته که با بهره‌گیری از همین پتانسیل توانسته از طریق تبلیغات درون شبکه‌ای درآمدی معادل ۱۰٫۲۱۷ میلیارد دلار را در سال گذشته میلادی کسب کند.

-عدم دسترسی از درون کشور

گوگل پلاس

شبکه اجتماعی گوگل پلاس در تابستان سال ۲۰۱۱ توسط گوگل ایجاد شد که به‌عنوان سریع‌ترین شبکه اجتماعی از نظر رشد در دنیای وب شناخته شد. در +Google، افراد گپ می‌زنند، عقاید را به اشتراک می‌گذارند، عکس‌ها و ویدیوها را پست می‌کنند، در تماس با هم هستند و اخبار شخصی را به اشتراک می‌گذارند، بازی می‌کنند، قرار ملاقات‌ها و گردهمایی‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند، در روز تولد و تعطیلات برای هم تبریک می‌فرستند، تکالیف و کسب و کار را با هم انجام می‌دهند، دوستان و اقوامی را که مدت‌ها ندیده‌اند یافته و با آن‌ها تماس می‌گیرند، کتاب‌ها را نقد و بررسی می‌کنند، رستوران‌ها را توصیه کرده و از آرمان‌های خیریه پشتیبانی می‌کنند. این لیست ادامه دارد و به دست آوردن و دادن اعتبار و پشتیبانی احساسی، مقدار زیادی آموزش غیررسمی و کشف علایق شخصی، آکادمیک و حرفه‌ای برای آینده را نیز دربر می‌گیرد.

قابلیت‌های کاربری گوگل پلاس بسیار شبیه فیس‌بوک می‌باشد اما دو مزیت نسبت به فیس‌بوک را داراست. گوگل پلاس شخصیتی رسمی‌تر از شبکه اجتماعی فیس‌بوک دارد و از طرفی محتوای درج شده در آن در فهرست موتورهای جستجو تأثیرگذار می‌باشد.

گوگل پلاس بر اساس سبک متریال گوگل طراحی شده و قابلیت‌هایی همچون حلقه‌ها، پاتوق‌ها، جرقه‌ها و تجمّع‌ها را نیز ارائه می‌کند. اگرچه گوگل پلاس در ۴ ماه ابتدایی راه اندازی توانست 90 میلیون کاربر را به سمت خود جذب کند، به این حال به دلیل عدم بروز نوآوری هیچگاه نتوانست به یک خطری جدی برای فیس‌بوک تبدیل شود.

+به کار گیری سبک طراحی خاص

-عدم دسترسی از درون کشور

کلوب

سايت اينترنتي کلوب دات کام در تاريخ يکم دی‌ماه ۱۳۸۳ بر پایه نيازهاي امروزی کاربران اينترنتی ايرانی راه اندازی شد. تا به عنوان دریچه‌ای براي ارتباط ايرانيان و فارسي زبانان جهان بتواند بستري جهت تبادل اطلاعات، نيازها، کالا و خدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قديمي و ... به وجود آورد. از ديگر اهداف سايت، معرفي امکانات و قابلیت‌های موجود و انطباق آن‌ها با مشکلات و نيازهاي مطرح ايرانيان می‌باشد تا از اين رهگذر با اقل هزينه ممکن خدمات و اطلاعات درخواستي در اختيار متقاضيان قرار گرفته و موجبات افزايش بهره‌وری و کارايي را در سطح اجتماع فراهم نمايد.

ایجاد رسانه شخصی، ویژه‌ تمام افراد مشتاق به شبکه‌های اجتماعی است. کسانی که به دنبال بستری امن و مطمئن برای به اشتراک گذاری محتواهای متنی و تصویری هستند. صفحات شخصی در کلوب همچنین امکان ایجاد شبکه‌های دوستی را به کاربران می‌دهد.

-دسترسی به برخی قابلیت‌ها، تنها با خرید اشتراک ویژه امکان پذیر است
-نداشتن اپلیکیشن موبایلی

فیس نما

فیس نما به عنوان بزرگ‌ترین و بروزترین شبکه اجتماعی داخلی در ایران، این امکان را برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و شخصیت‌ها فراهم آورده است تا در فیس نما، رسانه‌های تائید شده ایجاد نمایند. با داشتن رسانه تائید شده به فعالیت‌هایتان جنبه رسمی می‌بخشید و از ایجاد صفحات غیرواقعی به نام خودتان جلوگیری می‌نمایید. ایجاد رسانه رسمی، ویژه‌ شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی مطرح، شخصیت‌های محبوب سیاسی، ورزشی، فرهنگی، برندهای تجاری سرشناس و وب‌سایت‌های برتر کشور است. مزیت ایجاد یک رسانه رسمی، جذب مخاطبین جدید و ایجاد یک ارتباط تعاملی با آن‌ها و جلوگیری از ایجاد صفحات غیرواقعی منتسب به شما و  انتشار مطالب کذب می‌باشد.

-رابط کاربری بسیار ساده
-نداشتن اپلیکیشن موبایلی

توییتر

توییتر یک سرویس میکروبلاگینگ است. معنی این واژه به زبان ساده یعنی وبلاگ نویسی در ۱۴۰ حرف. شما می‌توانید خبر، دیدگاه یا اتفاقات پیرامون خود را در با جملات کوتاه به مخاطبان خود ارائه دهید و صدای خود را به کاربران دیگر برسانید.

برای خواندن توییت‌هایی که کاربران به صورت عمومی منتشر می‌کنند، نیاز به عضویت در توییتر نیست؛ اما برخی از کاربران توییتر، توییت‌های خود را به صورت خصوصی منتشر می‌کنند و دسترسی به آن‌ها تنها با عضویت در سایت و دنبال کردن آن کاربر میسر است. البته در صورتی که او با درخواست تقاضای دنبال کردنتان موافق باشد؛ اما شناسه‌های مربوط به خبرگزاری‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد مشهور و بسیاری دیگر از منابع خبری، معمولاً عمومی هستند و شما می‌توانید بدون عضویت در این سایت هم به محتوای منتشرشده دسترسی داشته باشید. شیوه فعالیت در فضای توییتر بسیار آسان بوده و کاربران صرفاً نیاز است پیش از عضویت رسمی در آن با چند اصطلاح مانند هشتک، فالوور، بازتوییت یا Retweet و برگزیده یا Favorite آشنا شوند.

-عدم دسترسی از درون کشور

لینکدین

لینکدین اصولاً یک شبکه اجتماعی برای افراد حرفه‌ای در همه تخصص‌های متنوع دنیا است. یک معلم، یک مهندس، یک نجار، یک برنامه‌نویس، یک محقق و خلاصه هر گروه و صنف کاری می‌تواند افراد مشابه خود را در این شبکه پیدا کند .جایی که اعضا با ارتباط به یکدیگر سعی در گسترش شبکه حرفه‌ای خود را دارند و با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود این فضای حرفه‌ای را بسط می‌دهند؛ بنابراین برای اولین مزیت باید گفت شما با صنعت، حرفه و همکارانتان در این حرفه در ارتباط خواهید بود.
 
دومین دستیابی شما در این شبکه اجتماعی شناخت آدم‌ها و دانشی است که شما را برای رسیدن به اهدافتان در کسب و کارتان کمک خواهد کرد. لینکدین پر از گروه‌های حرفه‌ای مختلف است که در خصوص موضوعات مختلف روز دنیا به بحث و تبادل نظر می‌پردازند، شما می‌توانید در این گروه‌ها عضو شوید و یا می‌توانید برای خود گروهی درست کنید و از افراد مختلف دعوت کنید در بحث‌های این گروه مشارکت داشته باشند.

افسران

افسران می‌تواند مرجع خبری افرادی باشد که علاقه‌مند به دنبال کردن اخبار روز در موضوعات مختلف هستند. همه در افسران به هم کمک می‌کنند تا بهترین اخبار روز توسط علاقه‌مندان به آن موضوعات دیده شود؛ این کار توسط اضافه کردن محتواهای گوناگون از وب‌سایت‌های متنوع موجود در فضای وب به شبکه افسران و امتیاز دادن و همچنین انتخاب تیتر دلخواه توسط هر کاربر میسر است.

 افراد فعال و مولد در فضای وب، می‌توانند بهره بیشتری از شبکه خبری اجتماعی افسران ببرند. افسران بستری برای توزیع بهتر، سریع‌تر و گسترده‌تر محتواهای تولید شده توسط این افراد است که طبیعتاً علاقه‌مند هستند مخاطبین بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر افسران می‌تواند مورد توجه کسانی قرار بگیرد که سعی دارند با دیدگاه‌ها و نظرات مردم بدون واسطه ارتباط داشته باشند.

+ برخورداری از اپلیکیشن موبایلی
-غالب بودن یک نوع تفکر خاص در محیط داخل شبکه

تبیان

شبکه اجتماعی تبیان محیطی سالم و امن برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، تولید محتوای سالم و ارتباط با دیگران است. همه افراد می‌توانند متناسب با نیازهای خود از امکانات متنوع شبکه استفاده نمایند. برای اشتراک محتوا با دوستان و همراهان خود در شبکه اجتماعی تبیان می‌توانید از قابلیت‌هایی نظیر اشتراک فیلم، صوت، تصویر، آلبوم و لینک استفاده نمایید. امکان طرح نظرسنجی در میان دوستان و همراهان از دیگر امکانات این سرویس می‌باشد. همچنین کاربران قادر خواهند بود تا مطالب خود را به صورت عمومی و یا محدود اشتراک دهند. با کمک بخش گفتگو ، کاربران می‌توانند با همراهان آنلاین خود، ارتباط برقرار نمایند. فهرست چت خود را خصوصی سازی کنند، با حالت مخفی یا مشغول در شبکه فعالیت نمایند. امکان ارسال پیام خصوصی برای کاربران و گفتگوی آفلاین، از دیگر امکانات شبکه است.

قابلیت منحصر به فرد شبکه اجتماعی تبیان که آن را از نمونه‌های داخلی متمایز می‌کند، امکان توسعه آن توسط شرکت‌ها و کاربران علاقه‌مند می‌باشد. برنامه‌های کاربردی که توسط توسعه دهندگان شخص سوم تولید می‌شود در بخش توسعه دهندگان شبکه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و به صورت یک بخش از شبکه برای کاربران در دسترس قرار خواهد گرفت. این امر باعث سرعت و سهولت در توسعه شبکه توسط کاربران شده است.

+ برخورداری از اپلیکیشن موبایلی
-طراحی بسیار ساده
- مراحل پیچیده عضویت

دسته دوم:

یوتیوب

سرویس به اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی یوتیوب در ماه مه ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد، به میلیاردها نفر امکان می‌دهد به کاوش، تماشا و به اشتراک گذاشتن ویدیوهایی که خودشان ایجاد کرده‌اند بپردازند. یوتیوب همچنین تالار گفتمانی ایجاد کرده تا افراد در سراسر جهان با هم ارتباط برقرار کنند، اطلاعاتشان را به دیگران منتقل کنند و الهام‌بخش دیگران باشند و به عنوان یک پلتفرم توزیع برای ایجادکنندگان محتوای اصلی و تبلیغ‌کنندگان بزرگ و کوچک عمل می‌کند.

بیشتر ویدئوهای این سرویس توسط افراد عادی و بعضی از ویدئوها توسط شرکت‌ها و رسانه‌هایی شناخته شده بارگذاری شوند. افراد ثبت نام نکرده می‌توانند ویدئوها را تماشا کنند، اما برای بارگذاری یک ویدئو حتما لازم است که یک اکانت ایجاد کنید.

پلتفرم یوتیوب برای سازندگانی مانند استودیوهای ویژه تولید در مکان‌های مختلف جهان طراحی شده که در آن صاحبان کانال می‌توانند محتوای خود را تولید، مهارت‌ها را یاد گرفته  با جامعه خلاق یوتیوب همکاری کنند. علاوه بر این شاید جالب باشد که بدانید افراد خلاق و ایده پرداز حتی می‌توانند از به اشتراک گذاری تولیدات خود در این شبکه اجتماعی،  درآمد کسب کنند.

+ پشتیبانی از ویدئوهای 360 درجه
+ امکان کسب درآمد از طریق ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده

-عدم دسترسی از درون کشور

ويمئو

ويمئو مشابه يوتيوب است با اين تفاوت که بيشتر جنبه هنري و علمي دارد تا خبري و مزيت آن به يوتيوب آپلود کردن فیلم‌ها با کيفيت بالاتر است. همچنین اسم ویمیو توسط جیک لادویک خلق شد که از تغییر در کلمه ویدیو (Video) و با قرار دادن کلمه "me" (به معنی "من") به عنوان ارجاعی به کاربر محور بودن سایت و همچنین واژهای از کلمه "movie" (به معنی "فیلم") به وجود آمده است.

-عدم دسترسی از درون کشور

آپارات

هدف از برپایی آپارات پاسخگویی به نیاز اشتراک گذاری ویدئو کاربران ایرانی در محیطی سالم می‌باشد. در آپارات شما نه تنها قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید بلکه می‌توانید با به وجود آوردن یک کانال ویدئو، دیگر کاربران را به صورت اختصاصی از ویدئوهای خود مطلع کنید.
+برخورداری از اپلیکیشن موبایلی

-برخورداری از امکانات حداقلی نسبت به سرویس‌های مشابه خارجی
-پیاده سازی تبلیغات بر روی ویدوئوها بدون در نظر گرفتن شخص  

جعبه

جعبه به عنوان سرویس اشتراک گذاری ویدیو با رویکردی متفاوت در خرداد ماه ۱۳۹۵ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نموده و هم‌اکنون با شروع همکاری با کلیک یاب به عنوان نمایش دهنده تبلیغات ویدئویی نیز ارائه خدمات خود را گسترش داده است.

از وجوه تمایز جعبه نسبت به سایر سرویس‌های اشتراک گذاری ویدیو می‌توان به درآمدزایی برای صاحبان کانال‌های ویدیویی به ازای نمایش ویدیو نام برد، به این معنی که شما می‌توانید در سایت جعبه برای خود یک کانال باز کنید و ویدیوهای خود را در آنجا در معرض دید عموم قرار دهید و از دیده شدن ویدیو شما چه در سایت جعبه و چه در هرکجای اینترنت کسب درآمد کنید. از دیگر امکانات جعبه می‌توان سرعت دانلود و پخش بالا، تغییر کیفیت خودکار با توجه به سرعت اینترنت کاربر، رابط کاربری راحت و سریع، محتوای به روز در تمامی زمینه‌ها و … را نام برد.

شما می‌توانید ویدئوهای مرتبط با هریک از گروه‌های زیر را در جعبه بیابید و یا حتی در هر گروه ویدیوهای خود را بارگذاری نمایید، به عنوان مثال در گروه‌های خبری ،فیلم و سریال ، ورزشی ، موسیقی و . . . می‌توانید ویدیو مورد نظرتان را جستجو و تماشا کنید.

+امکان کسب درآمد از نمایش ویدئو

-پیاده سازی تبلیغات بر روی ویدوئوها بدون در نظر گرفتن شخص  

میهن ویدئو

سامانه اشتراک گذاری ویدئو، میهن ویدئو به طور رسمی از تاریخ ۵ دی ماه سال ۱۳۹۳ شروع به کار کرده است.هدف اولیه این سرویس ایجاد یک محیط اشتراک ویدئو حرفه‌ای برای ایرانیان است.از دیگر ویژگی میهن ویدئو می‌توان به آپلود ویدئو از آدرس بدون کاهش حجم اینترنت، ایجاد کانال با قابلیت شخصی، داشتن سرورهای قدرتمند و پر سرعت، میزبانی قوی با ارائه سرویس‌ها در بستر شبکه پایدار و سریع hostdl.com و ارائه خدماتی متمایز و برجسته به تمامی کاربران است.
+امکان آپلود فایل از طریق لینک؛ بدون محدودیت حجمی

اینستاگرام

این روزها کمتر کسی از افراد علاقه‌مند به اخبار فناوری و حوزه آی‌تی یافت می‌شود که در اینستاگرام فعالیت نداشته باشد یا برای یک بار هم که شده به آن سر نزده باشد. اینستاگرام را می‌توان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو کلیپ‌های زیر یک دقیقه در جهان دانست که از سال ۲۰۱۲ و هم‌زمان خرید آن توسط فیس‌بوک، روند رو به رشد و با ثبات‌تری را تجربه می‌کند.

کاربران در اینستاگرام می‌توانند با پیروی از ضوابطی، تصاویر یا فیلم‌های کوتاه مدنظرشان را با اعمال افکت‌های دلخواه با سایرین به اشتراک گذارند. البته همان‌طور که انتظار می‌رود، امکان شخصی سازی افرادی که بتوانند تصاویر آن‌ها را مشاهده کنند هم وجود دارد. کاربران همچنین می‌توانند در اینستاگرام از طریق دایرکت با یکدیگر در ارتباط باشند. اینستاگرام همچنین به تازگی از قابلیت‌های جدید همچون استوری و استریم لحظه‌ای رونمایی کرده که به عقیده بسیاری از ویژگی‌های اسنپ‌چت الگو برداری شده‌اند.

فلیکر

فلیکر یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های اشتراک گذاری تصویر و ویدیو، خدمات وب و جوامع آنلاین است که زیر نظر کمپانی یاهو اداره می‌شود. فلکر نیز اگرچه از اینستاگرام قدیمی‌تر بوده و خدماتی مشابه به آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، با این حال به اندازه اینستاگرام مشهور نیست و بیشتر چهره‌های شناخته شده و دیزاینرها از آن استفاده می‌کنند.

 برای دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌های فلیکر، نیازی به باز کردن حساب کاربری نیست، اما برای اشتراک گذاری باید در فلیکر حساب کاربری باز کرد. کاربرانی که در فلیکر حساب کاربری باز کرده‌اند، می‌توانند تمامی عکس‌ها و فیلم‌های آپلود کرده خود را در یک صفحه تماشا کنند.فلیکر دو نوع حساب رایگان و حرفه‌ای ارائه می‌دهد. کاربرانی که حساب کاربری رایگان دارند، در هر ماه مجازند ۳۰۰ مگابایت تصویر و ویدئو به اشتراک بگذارند. این کاربران تنها اجازه اشتراک گذاری ۲۰۰ عکس را دارند. 

-عدم دسترسی از درون کشور
-دسترسی به برخی قابلیت‌ها، تنها با خرید اشتراک ویژه امکان پذیر است

 

لنزور

نسخه وطنی اینستاگرام را می‌توان لنزور دانست که توسط شرکت صبا ایده توسعه یافته است. شما می‌توانید در لنزور یك پروفایل اختصاصی داشته باشید  و تصاویر خود را چه متعلق به شما باشد و چه نباشد " البته با رعایت قانون كپی رایت " میان دوستانتان و بازدیدكنندگان به اشتراك بگذارید. 

نگار خانه ایرانی

نگارخانه ایرانی با هدف معرفی، توانمند سازی و ایجاد ارتباط هنرمندان و همچنین به اشتراک گذاری آثار هنری تولیدی توسط اعضا در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت خود را از تابستان ۱۳۸۶ آغاز نموده است. این سایت به عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در ایران، میزبانن بیش از ۳۰ عضو ثبت نام شده و حدود ۱۰۰ بازدیدکننده در ماه می‌باشد؛ همچنین تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر تولیدی توسط هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر درر موضوعات طراحی گرافیک، نقاشی، عکاسی، خوشنویسی، مجسمه سازی، هنرهای دیجیتال و ... در این سایت به اشتراک گذاشته شده است.

دسته سوم:

اسنپ چت

اسنپ چت را می‌توان نسخه اولیه و البته پیشرفته‌تر اینستاگرام دانست که البته فیس‌بوک قابلیت‌های بی‌شماری را از روی آن کپی برداری کرده است. اگر دو قسمت قبلی مطلب آشنایی با انواع شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در فیسیت را دنبال کرده باشید، بدون شک در جریان هستید که شبکه‌های اجتماعی موبایلی به آن دسته از برنامه‌ها گفته می‌شود که دسترسی به آن‌ها صرفاً از طریق اپلیکیشن موبایلی امکان پذیر است.

بر این اساس اگرچه تعداد کاربران اسنپ چت میلیون‌ها نفر برآورد می‌شود، با این حال این شبکه اجتماعی صرفاً برنامه خود را برای دو پلتفرم اندروید و  iOS توسعه داده است. با استفاده از این برنامه، کاربران می‌توانند عکس گرفته یا ویدئو ضبط کنند و سپس به آن‌ها متون یا نقاشی اضافه و آن‌ها را به فهرستی از دریافت کنندگان مشخص شده ارسال کنند. این تصاویر و ویدئوها اصطلاحاً "Snaps" نامیده می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز اسنپ چت، امکان ارسال پست‌های زمان‌دار است. به زبان ساده‌تر فرد قادر خواهد بود یک زمان‌بندی در بازه زمانی ۱ دقیقه تا ۱ ساعته را تعیین کند و پس از آن پست یا تصویر ارسال شده وی به طور خودکار حفظ خواهد شد.

-عدم دسترسی از درون کشور

تلگرام

شاید بتوان پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان موبایلی کشور را تلگرام دانست. این پیام‌رسان هم‌اکنون قابلیت‌هایی همچون امکان ارسال پیام، فایل‌های صوتی و تصویری بدون محدودیت حجمی، امکان ارسال موقعیت جغرافیایی، امکان تشکیل گروه‌های کوچک یا سوپر گروه‌ها، امکان ایجاد کانال‌ها و ارسال پیام‌های مدت را به کاربران ارائه می‌دهد؛ با این حال به زودی نیز قصد دارد امکان برقراری تماس‌های صوتی را هم لیست فوق اضافه کند.در سوی دیگر تلگرام دارای یک پلتفرم اختصاصی بوده که به توسعه دهندگان شخص ثالث نیز امکان ایجاد بات‌ها و حتی بازی‌های مختلف بر روی آن را میدهد.

اسکایپ

اسکایپ یک شبکه ارتباطات تلفنی کاربر به کاربر است. اسکایپ برخی خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد برخی از این خدمات رایگان عبارت‌اند از تماس با شماره‌های رایگان، تماس با دیگر کاربران اسکایپ، تماس گروهی به وسیله صوت، تصویر، نوشته با دیگر کاربران اسکایپ است. این پیام‌رسان پرمخاطب از سال ۲۰۱۱ به لیست زیر مجموعه سرویس‌های مایکروسافت افزوده شد و دسترسی به آن توسط تمامی پلتفرم‌های رایج در بازار امکان پذیر است.

+کیفیت صدا و تصویر فوق العاده

-مصرف بالای پهنای باند

واتس اپ

واتس اپ نیز یکی دیگر پیام‌رسان‌های موبایلی محبوب در سطح جهانی بوده که قابلیت‌هایی همچون امکان ایجاد گروه‌ها، ارسال پیام، برقراری تماس صوتی و تصویری و حتی استفاده از نسخه تحت وب را ارائه می‌کند.

رمزگذاری اطلاعات
داشتن قابلیت تماس صوتی و تصویری

به روز رسانی دیرهنگام

آی‌ گپ

پیام‌رسان گپ؛ دنیایی از اطلاعات کاربردی، خدمات مفید، بازی و سرگرمی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در پیام‌رسان گپ می‌توانید محتوا یا موضوع موردنظر خود را انتخاب کرده و لذت دسترسی سریع و آسان به اطلاعات دلخواه را تجربه کنید. در بازی‌های آنلاین گپ با دوستان خود رقابت کنید و آن‌ها را به چالش بکشید.

پیام‌رسان گپ؛ با ارائه پلتفرم‌های مختلفی همچون اندروید، iOS و نسخه تحت وب این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که همیشه و در هرلحظه پیام‌رسان گپ را در اختیار داشته باشید. در این پیام‌رسان می‌توانید به‌صورت دونفره و یا گروهی با دوستان خود چت کنید و از سرعت بالا، سهولت دسترسی و رابط کاربری جذاب گپ لذت ببرید. در پیام‌رسان گپ؛ به راحتی می‌توانید از مدرن‌ترین روش‌های رمزنگاری برای درخواست رمز عبور هنگام ورود به پیام‌رسان گپ استفاده کنید و از عدم دسترسی دیگران به اطلاعات و مکاتبات خود مطمئن گردید.

رمزگذاری داده‌های منتقل شده میان کاربران
کپی پرداری ظاهری از تلگرام

ساینا

شما می‌توانید با سایر کاربران ساینا که این نرم‌افزار را بر روی گوشی خود نصب نموده‌اند، به صورت رایگان تماس بگیرید، پیام بفرستید، چت کنید، عکس، فیلم و پیام صوتی ارسال نمایید. برچسب‌های جذابی برای بیان احساسات و اشتراک لحظات قشنگ شما در نرم‌افزار قرار داده شده است. لازم به ذکر است که این برنامه توسط اپراتور همراه اول توسعه یافته و بر روی سرورهای این شرکت میزبانی می‌شود.

بیسفون

‌بیسفون یک برنامه ارتباطی برای گوشی‌های هوشمند شماست. استفاده از بیسفون ساده بوده و طراحی آن با تأکید بر استفاده روزانه بهینه شده است. در بیسفون شما می‌توانید با دوستان و آشنایان خود از پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای، موقعیت مکانی، گروه‌ها و تماس‌های اینترنتی به صورت کاملاً رایگان، نامحدود و با کیفیت بالا لذت ببرید.

داشتن استیکرهای جذاب

عدم تبلیغات کافی
کیفیت صدای نه چندان مطلب

از آنجا که روز به روز بر تعداد اپلیکیشن های پیام رسان و شبکه های اجتماعی افزوده میشود، ممکن است در لیست فوق ما سرویس خوبی را از قلم انداخته باشیم.همچنین تارنمای پیوندها بدون شک میتواند فهرستی از بهترین شبکه های اجتماعی و تالارهای گفتگوی فارسی زبان را به دلیل گستردگی فضای فارسی زبان معرفی کند.در نهایت اگر هنوز هم فکر میکنید که شبکه اجتماعی یا سرویسی به قدری خوب است که میتوانیم در لیست فوق جای دهیم، آن را با ما در قسمت دیدگاه‌ها در میان بگذارید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر