معرفی 7 ویژگی و قابلیت مخفی لمس سه بعدی (3D Touch) آیفون

معرفی 7 ویژگی و قابلیت مخفی لمس سه بعدی (3D Touch) آیفون

تکنولوژی لمس سه بعدی (3D Touch) اپل که برای اولین بار به همراه آیفون 6 اس معرفی شد، در ابتدا نتوانست توجه زیادی به سمت خود جلب کند. پشتیبانی تنها تعداد اندکی از اپلیکیشن‌های اختصاصی اپل از این تکنولوژی جدید و محدودیت عملکردی آن که باعث می‌شد تا در صفحه اصلی گوشی تقریباً هیچ استفاده‌ای نداشته باشد، از عواملی بودند که موجب شدند لمس سه بعدی چندان مورد استقبال کاربران قرار نگیرد.

اما حالا بعد از گذشت یک سال از معرفی این تکنولوژی، لمس سه بعدی راه خود را به بسیاری از اپلیکیشن‌های شخص ثالث آی او اس باز کرده و به علاوه نقش بسیار پر رنگی نیز در رابط کاربری آی او اس 10 ایفا می‌کند. البته هنوز هم تمام قابلیت‌های این تکنولوژی هیجان انگیز و کاربردی، شناخته نشده است و به زمان بیشتری نیاز دارد تا کاربران با تمام کارکردهای آن به خوبی آشنا شوند.

از همین رو ما نیز در مطلب پیش رو به سراغ برخی ویژگی‌های کمتر شناخته شده لمس سه بعدی رفته‌ایم تا شما نیز با آگاهی از این قابلیت‌ها، استفاده بهتر و کامل‌تری از آن داشته باشید. البته ما در اینجا تنها به کارکرد این تکنولوژی در محیط سیستم عامل آی او اس خواهیم پرداخت، زیرا تعداد اپلیکیشن‌های پشتیبانی کننده از لمس سه بعدی زیاد بوده و معرفی تمامی کارکردهای آن در اینگونه برنامه‌ها به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.
قابلیت‌های جذاب لمس سه بعدی در گوشی‌های آیفون
1. مشاهده گزینه‌های مربوط به دانلود

مشاهده گزینه‌های مربوط به دانلودآیا می‌دانستید وقتی در گوشی آیفون خود در حال دانلود از طریق چندین اپلیکیشن مختلف هستید، می‌توانید آن‌ها را اولویت بندی کنید؟ برای اینکار کافیست تا بر روی اپلیکیشن مورد نظر فشار داده و در منوی ظاهر شده اولویت آن را مشخص کرده، دانلود را موقتاً متوقف نمایید و یا اینکه به کلی انجام دانلود را لغو کنید. البته اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، پیش از معرفی لمس سه بعدی نیز، متوقف کردن و لغو دانلود اپلیکیشن، با لمس آن و یا لمس و نگه داشتن انگشت بر روی آن، امکان پذیر بود.
2. مدیریت اعلان‌های اپلیکیشن‌های داخل یک پوشه

مدیریت اعلان‌های اپلیکیشن‌های داخل یک پوشهاگر یک پوشه در محیط آی او اس ایجاد کرده و یک یا چند برنامه مدیریت ایمیل و یا پیام رسان را داخل آن قرار داده باشید، به محض دریافت یک اعلان جدید توسط یکی از آن‌ها، یک علامت قرمز رنگ در بالای پوشه ظاهر خواهد شد. اگر می‌خواهید بدون باز کردن پوشه از اپلیکیشنی که اعلان را ارسال کرده مطلع شوید، کافیست تا بر روی آن فشار دهید تا منویی ظاهر شده و اطلاعات مورد نظر شما را نشان دهد.
3. آواتارها در iMessage، علاقه‌مندی‌ها، تماس های اخیر

آواتارها در iMessage، علاقه‌مندی‌ها، تماس های اخیرشما می‌توانید در پیام رسان iMessage، منوی علاقه‌مندی‌ها (Favorites) و یا منوی تماس‌های اخیر خود نیز از لمس سه بعدی استفاده کرده و نتایج آن را مشاهده کنید. در این بخش‌ها با فشار دادن آواتار و یا نام مخاطب مورد نظر خود، منویی ظاهر خواهد شد که شامل گزینه‌های مختلفی برای برقراری ارتباط با آن شخص خواهد بود. از جمله این راه‌های ارتباطی می‌توان به شماره تلفن، ایمیل، برنامه‌های پیام رسان و هر چیزی که قبلاً در جزئیات مربوط به این مخاطب وارد کرده‌اید، اشاره نمود.
4. پاک کردن تمامی اعلان‌ها

پاک کردن تمامی اعلان‌هاهمان طور که می‌دانید اعلان‌های آیفون در قالب گروه‌های مختلف دسته بندی می‌شوند و می‌توانید با لمس علامت ضربدر در گوشه سمت راست بالای هر گروه، اعلان‌های مربوط به آن را حذف نمایید. ولی آیا می‌دانستید که با استفاده از لمس سه بعدی و فشار دادن همین علامت ضربدر گزینه دیگری نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد و بدین وسیله می‌توانید کل اعلان‌ها را به صورت یکجا حذف نمایید؟
5. جابجا شدن بین اپلیکیشن‌ها به راحتی هر چه تمام‌تر

جابجا شدن بین اپلیکیشن‌ها به راحتی هر چه تمام‌تردوبار فشار دادن متوالی دکمه هوم آیفون، تعویض کننده اپلیکیشن را فراخوانی کرده و در واقع عملکردی مشابه با فشار دادن کلیدهای Alt+Tab در ویندوز دارد. اما بد نیست بدانید که با استفاده از تکنولوژی لمس سه بعدی و فشار دادن منتهی الیه سمت چپ صفحه نمایش، به راحتی می‌توانید اقدام به فراخوانی این بخش و تعویض اپلیکیشن فعال نمایید. نحوه این کار بدین صورت است که اگر منتهی الیه سمت چپ صفحه نمایش را فشار داده و کمی به سمت داخل بکشید، صفحه تعویض اپلیکیشن ظاهر خواهد شد. اما اگر زیاد به سمت راست بکشید، مستقیماً وارد آخرین اپلیکیشن اجرا شده خواهید شد.
6. کاربرد لمس سه بعدی در صفحه کلید لمسی

کاربرد لمس سه بعدی در صفحه کلید لمسیدر تبلت‌های آیپد، می‌توان تجربه‌ای مشابه با استفاده از موس را شبیه سازی نمود که این کار با لمس صفحه کلید ظاهر شده در صفحه، با دو انگشت به صورت همزمان انجام شده و در واقع شکل قرارگیری انگشتان نیز مانند حالتی است که موس را در دست گرفته‌اید. با استفاده از این قابلیت می‌توان نشانگر را به راحتی در لابلای متن جابجا کرده و اقدام به انتخاب بخشی از آن به منظور کپی کردن و یا … نمود. اما در گوشی‌های آیفون چه؟ آیا می‌توان از چنین قابلیتی بهره‌مند شد؟ خوشبختانه به لطف تکنولوژی لمس سه بعدی می‌توانید با فشار دادن انگشت خود بر روی صفحه کلید لمسی آیفون، کنترل نشانگر را به راحتی در دست بگیرید. با اینکه استفاده صحیح و مناسب از این قابلیت به کمی تمرین و ممارست نیاز دارد، اما بعد از عادت کردن به کنترل نشانگر مذکور، کار کردن با متون بسیار راحت‌تر از قبل خواهد شد.
7. اقدامات مختلف در مرکز کنترل

اقدامات مختلف در مرکز کنترلاز لمس سه بعدی آیفون حتی می‌توان بر روی آیکون‌های کوچک پایین مرکز کنترل نیز استفاده کرد. فشار دادن آیکون مربوط به چراغ قوه باعث خواهد شد تا امکان انتخاب میزان روشنایی آن مهیا شود. فشار دادن بر روی آیکون تایمر نیز امکان تنظیم سریع یک تایمر را فراهم می‌کند. در مورد ماشین حساب نیز فشار دادن آیکون آن، آخرین نتیجه محاسبات را کپی کرده و به حافظه موقت انتقال می‌دهد. در نهایت فشار دادن آیکون دوربین امکان دسترسی مستقیم به دوربین سلفی، ضبط ویدیو و یا حالت اسلوموشن را فراهم خواهد کرد.

 

منبع خبر: digiro

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر