آذری جهرمی از تولید انبوه گوشی ایرانی با قیمت متوسط ۲.۵ میلیون تومان خبر داد

آذری جهرمی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از امضای تفاهم نامه‌ای خبر داده است که وامی معادل 200 میلیارد را در اختیار اپراتورها قرار بدهد تا بتوانند گوشی‌های ایرانی با متوسط قیمت 2.5 میلیون تومان را به دست مردم برسانند.

همانطور که در جریان هستید، قیمت گوشی هوشمند این روزها به شدت بالاست و همین موضوع باعث شده است که قدرت خرید گوشی هوشمند در کشور پایین بیاید و بیشتر کاربران به سراغ خرید گوشی‌های پایین رده و یا قدیمی‌تر بروند.

با وجود این مشکلات در حوزه گوشی موبایل، یک گوشی ایرانی در حال حاضر تولید شده است که به نظر می‌رسد اگر مورد حمایت قرار بگیرد، بتواند بازار خوبی را بدست آورده و طرفداران زیادی را جذب کند.

حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حالی که به این موضوع کاملا آگاهی دارد، در رابطه با این موضوع چنین توضیح داده است:

هم اکنون شاهدیم که به دلیل گرانی گوشی موبایل، قدرت خرید مردم پایین آمده و بسیاری از کاربران گوشی‌های شکسته و یا دست‌دوم استفاده می‌کنند و توانایی خرید گوشی نو را ندارند» وی همچنین موضوع بیکاری و ضرورت اشتغال را از دیگر مواردی عنوان کرد که سبب شده وزارت ارتباطات تصمیم به ایجاد سازوکاری برای تولید گوشی داخلی بگیرد. حالا آذری جهرمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مربوط به تولید و توسعه زیست‌بوم تلفن هوشمند داخلی حضور یافته و حالا از اختصاص وام 200 میلیارد تومانی برای اپراتورهای مخابراتی خبر داده است. به گفته آذری جهرمی این وام به این منظور در نظر گرفته شده است تا بتوان تلفن‌های هوشمند ایرانی را با قیمت مناسب و در تعداد انبوه تولید کرده و در اختیار مردم قرار داد.

-

تفاهم نامه چهارجانبه برای تولید گوشی ایرانی

این تفاهم نامه بین چهار مجموعه وزارت ارتباطات، پست بانک، همراه اول و ایرانسل به امضا رسیده است و به گفته وزیر ارتباطات، قرار است صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش 100 میلیارد تومان توسط پست بانک و به ارزش 100 میلیارد تومان توسط بانک مرکزی ایجاد شود تا در قالب وام در اختیار اپراتورها قرار بگیرد. اپراتورها هم با استفاده از این وام می‌توانند گوشی‌های تولید داخل را به‌صورت اقساطی در اختیار افراد قرار بدهند. در این فرایند، مسئولیت ثبت‌نام و رساندن گوشی به مصرف‌کننده توسط اپراتورها انجام می‌گیرد و ارزیابی توان بازپرداخت، توسط پست‌بانک انجام می‌شود.

حمایت از تولید ملی نه به قیمت افزایش نرخ گمرکی

یکی از روش‌هایی که همواره برای حمایت از تولیدات داخلی به کار گرفته می‌شود، افزایش نرخ گمرکی است اما این بار وزیر ارتباطات از تغییر نوع حمایت خبر داده است. به گفته آذری جهرمی قرار است نرخ واردات قطعات مربوط به تولید گوشی‌ها کاهش پیدا کند و به این ترتیب هزینه تولید گوشی هوشمند داخلی کاهش خواهد یافت. محمد جواد آذری جهرمی در این رابطه چنین توضیح داده است:

هم‌اکنون نرخ تعرفه واردات قطعات ۱۵ درصد است که مقرر شده وزارت صنعت این رقم را کاهش دهد. در همین حال تسهیلاتی نیز از طریق منطقه ویژه اقتصادی برای تولیدکنندگان در راستای ایجاد خط تولید در نظر گرفته شده است.

-

تولید سالانه 2 میلیون گوشی به قیمت 2.5 میلیون تومان

حالا برنامه ریزی وزیر ارتباطات به این گونه است که در نظر دارد خط تولید گوشی هوشمند بتواند در مدت 2 سال، به صورت سالانه 2 میلیون گوشی و با قیمت متوسط 2.5 میلیون تومان را تولید کند. آذری جهرمی در این خصوص چنین توضیح داده است:

بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم یک بازار ۵ هزار میلیاردی برای ۲ میلیون ایرانی با گوشی‌های ارزان‌قیمت ساخت داخل داشته باشیم. در این راستا فراخوان برای همکاری تولیدکنندگان اعلام می‌شود و تاکنون ۴ تولیدکننده در کشور شناسایی‌شده است.

-

البته آذری جهرمی به این موضوع اشاره کرده است که نباید از گوشی‌های موبایل ایرانی، در حال حاضر انتظار آخرین مدل‌های محصولات بین المللی را داشته باشیم. با این وجود وی توضیح داده است که برای تولید این محصول، استانداردهای سختگیرانه‌ای را برای تولید کنندگان در نظر گرفته است.

تجربه استفاده از یک گوشی ایرانی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، گوشی هوشمند شاهین 2 که بررسی آن را در فیسیت قرار داده‌ایم، یکی از مطرح‌ترین گوشی‌های ایرانی است. آذری جهرمی از این گوشی استفاده کرده است و اگرچه مستقیما نام آن را به کار نبرده است اما تجربه خود از استفاده از این گوشی را چنین توضیح داده است:

من یکی از مدل‌های گوشی تولید داخل را حدود ۲ ماه استفاده کردم و اگرچه کیفیت آن در حد متوسط است اما کمتر از محصولات بین‌المللی در این رده نیست.

-

گوشی-هوشمند-ایرانی-شاهین-2_1571221849
گوشی هوشمند ایرانی شاهین 2 -

اخبار مرتبط:

بررسی شاهین 2؛ گوشی هوشمند زیبا و به‌روز ایرانی

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر