در iOS 14 دیگر جایی برای جاسوسی گوگل، لینکدین و ردیت نمی‌ماند

Untitled-1.jpg

کاربران گوشی‌های آیفون خبر از دسترسی و جاسوسی برنامه‌های متعددی از جمله لینکدین، ردیت، گوگل‌نیوز، تیک‌‌تاک و بسیاری دیگر می‌دهند. که این اپلیکیشن‌ها با دسترسی به کلیپ‌بورد اطلاعات و حتی رمزهای کاربران را رصد می‌کنند.

قبل از رونمایی از iOS 14 اپل در خبری از قابلیتی صحبت کرد که هر زمان که سیستم‌عامل متوجه شود که یک نفر سومی از کلیپ‌بورد یا همان حافظه کوتاه مدت استفاده می‌کند و به آن دسترسی دارد نوتیفیکیشنی برای کاربر ارسال می‌کند و صاحب دستگاه را از این اتفاق هوشیار می‌سازد. همان طور که شما می‌دانید کلیپ‌بورد یک حافظه کوتاه مدت برای گوشی شماست که اطلاعات مهمی مانند متن یا عکس و حتی رمزهای بانکی شما را نگه‌داری می‌کند.

کاربرانی که توانستند از روز اول نسخه بتا iOS 14 را روی سیستم خود نصب کنند در نوتیفیکیشن‌هایی متوجه شدند که برنامه‌هایی مانند تیک‌تاک و حتی پیش‌بینی آب‌وهوا نیز اطلاعات کلیپ‌بورد را در اختیار دارند. حالا به گزارش برخی از استفاده کنندگان این سیستم‌عامل برنامه‌هایی جدید مانند ردیت و لینکدین نیز به اطلاعات کاربران دسترسی دارند.

یکی از مهندسان طراحی سیستم‌عامل اپل در این رابطه چنین می‌گوید که نرم‌افزارهای یاد شده به محض شروع کار خود به تمام اطلاعات شما دسترسی دارند و به صورت مداوم این کار خود را انجام می‌‌دهند.

LinkedIn-Reddit-Google-News-and-other-apps-caught-spying-on-iPhone-users-clipboards.jpg
-

شرکت لینکدین مدعی شده که چنین کاری را انجام نخواهد داد و این جمله خود را بیان کرده است «ما محتوای کلیپ بورد را کپی یا منتقل نمی‌کنیم.بلکه این اشتباه به وجود آمده را رفع خواهیم کرد» شرکت‌های دیگری مانند تیک‌تاک و ردیت نیز واکنش اینچنینی داشته‌اند و این اتفاق را یک باگ دانسته‌اند.

ردیت در خبری اعلام کرد که نسخه جدید به زودی ارائه می‌شود و این مشکل را نخواهد داشت. شرکت تیک‌تاک نیز در بحثی مفصل گفته است که دسترسی به این اطلاعات برای وجود سیستمی است که تشخیص آنتی اسپم دهد و برای سیستم تشخیص کلاه‌برداری به کار رفته است که تصمیم گرفته‌ شده تا در آپدیت بعدی این مشکل را رفع شود.

مهندسان اپل می‌گویند برنامه‌ها و حتی بازی‌های زیادی به کلیپ بورد شما دسترسی دارند مثلا: گوگل‌نیوز، پترئون ، فیلیپس‌سانیکر ، کال آو دیوتی و فروت نینجا. در نتیجه مشکل اصلی این است که همه این برنامه‌ها بدون دریافت مجوز به این اطلاعات دسترسی دارند و به راحتی می‌توانند اطلاعات و رمزهای شما را به دست بیاورند و حتی برخی از برنامه‌های فیشینگ نیز می‌توانند هرکاری که می‌توانند انجام دهند.

به همین دلیل برخی اپلیکیشن‌ها مدتی است که بر سر زبان‌ها افتاده‌اند چراکه هر 90 ثانیه یک بار اطلاعات درون کلیپ‌بورد شما را پاکسازی می‌کنند، به عنوان مثال اپلیکیشن Password 1 این کار را برای شما انجام می‌دهد. حتی اپلیکیشن‌های دیگری با روندی متفاوت از کاربر می‌خواهند تا مجوزی برای دسترسی به اطلاعات صادر کند و تمامی اطلاعات را به نحوی مراقبت می‌کند.

باید متنظر نسخه نهایی iOS 14 بود تا بتوانیم لیستی از اپلیکیشن‌های که به کلیپ‌بورد دسترسی دارند شناسایی کنیم که بدون شک تعداد آن‌ها کم نخواهد بود.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: phonearena

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر