تا سال 2022 منتظر اضافه شدن قابلیت رمزنگاری سرتاسری در فیسبوک و اینستاگرام نباشید

رمزنگاری سرتاسری.jpg

رمزنگاری سرتاسری یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های امنیتی است که در برخی پیام رسان‌ها همچون واتساپ در حال استفاده است اما فیسبوک توضیح داده است که تا سال 2022 منتظر ارائه‌ی این قابلیت در فیسبوک مسنجر و دایرکت اینستاگرام نباشیم.

رمزنگاری سرتاسری یا همان end-to-end-encryption یکی از ویژگی‌های کاربردی و مهم در پیام رسان‌هاست که چند سالی است در واتساپ، تلگرام و برخی دیگر از پیام رسان‌ها شاهد به کارگیری آن هستیم. به واسطه‌ی این قابلیت، تمامی محتوایی که بین دو کاربر رد و بدل می‌شود، به صورت رمزنگاری شده و امن، تنها در بین دو طرف ارتباط باقی می‌ماند. این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران با اطمینان بالا و با خیالی راحت بتوانند از پیام رسان‌ها استفاده کنند.

فیسبوک، کمپانی مادر واتساپ، از سال 2019 تا کنون در تلاش است تا این قابلیت و ویژگی امنیتی را به سرویس‌هایش اضافه کند، اما به نظر می‌رسد که این اتفاق به زودی رخ ندهد. درواقع در آخرین صحبت‌ها و جزئیاتی که فیسبوک از برنامه‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت سرویس‌هایش منتشر کرده است، توضیح داده است که تا قبل از سال 2022 منتظر اضافه شدن قابلیت رمزنگاری سرتاسری در سرویس‌های فیسبوک نباشیم.

اگرچه فیسبوک اعلام کرده است که رمزنگاری سرتاسری یک پروژه‌ی بلند مدت است اما این کمپانی انتظار دارد که تا پایان سال 2021 در زمینه‌ی رمزنگاری سرتاسری در فیسبوک و دایرکت اینستاگرام، بتواند به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کند. درواقع نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تا قبل از پایان سال 2022 در سرویس‌های فیسبوک، رمزنگاری سرتاسری به صورت صد در صد اعمال شود.

فیسبوک در ادامه توضیح داده است که این کمپانی قصد دارد قابلیت‌های امنیتی که قبلاً معرفی کرده بوده را همراه با رمزنگاری سرتاسری ارائه کند. از طرفی فیسبوک در نظر دارد که زیرساخت‌های واتساپ، فیسبوک و دایرکت اینستاگرام را با هم ادغام کند. از آنجایی که در حال حاضر واتساپ از قابلیت رمزنگاری سرتاسری بهره می‌برد، امیدواریم که در این ادغام، به جای پایین آوردن سطح امنیت واتساپ، فیسبوک مسنجر و دایرکت اینستاگرام شاهد اضافه شدن قابلیت رمزنگاری سرتاسری باشند.

سیاست فیسبوک به این گونه است که باید بین حریم خصوصی و امنیت یک تعادل ایجاد شود. درواقع فیسبوک معتقد است که اگرچه امنیت کاربران باید فراهم شود اما به دلیل اهمیت ایجاد یک محیط امن و آسیب‌های احتمالی که در دنیای واقعی وجود دارد، داده‌ها باید در دسترس نهادهای قانونی قرار بگیرند. البته فیسبوک چنین توضیح داده است که قرار نیست به تمام محتوای پیام‌ها دسترسی داشته باشد و صرفاً سیگنال‌های رفتاری، داده‌های ترافیک و گزارش‌های کاربران در این زمینه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط:

رمزنگاری end-to-end؛ روشی برای ارتباطات امن

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: mspoweruser


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر