گوگل می‌خواهد تا ۲۰۲۹ یک کامپیوتر کوانتومی مفید بسازد

Untitled-2.jpg

کمپانی گوگل اعلام کرده است که تا سال 2029 تصمیم دارد یک کامپیوتر کوناتومی بسیار مفید بسازد. این کمپانی بزرگ در افکار خود برنامه‌هایی دارد تا فناوری موردنظر برای حل طیف وسیعی از مشکلات بزرگ مانند تامین غذای انسان‌ها، تغییرات آب و هوایی و تولید داروهای بهتر را برطرف کند.

کمپانی گوگل اعلام کرده است که تا سال 2029 تصمیم دارد یک کامپیوتر کوناتومی بسیار مفید بسازد. این کمپانی بزرگ در افکار خود برنامه‌هایی دارد تا فناوری موردنظر برای حل طیف وسیعی از مشکلات بزرگ مانند تامین غذای انسان‌ها، تغییرات آب و هوایی و تولید داروهای بهتر را برطرف کند.

غول تکنولوژی آمریکایی برای عملی کردن تصمیم خود و توسعه این فناوری یک مرکز هوش مصنوعی کوانتومی در شهر سانتا باربارا افتتاح کرده است تا بتواند مرکز داده کوانتومی، آزمایشگاه‌های تحقیقات سخت‌افزاری و تجهیزات ساخت تراشه‌های کوانتومی را در یکجا داشته باشد؛ یعنی در یک مجموعه فعالیت کنند. وال استریت ژورنال، در گزارشی اعلام کرده که کمپانی گوگل می‌خواهد تا 10 سال آینده میلیاردها دلار صرف این پروژه کند و این فناوری را توسعه دهد.

تقریبا یک سال و نیم پیش بود که کمپانی گوگل خبر از دستیابی به برتری کوانتومی را اعلام کرد. برتری کوانتومی یعنی اینکه محاسبه‌هایی که غیر ممکن و بدون جواب است با یک کامپیوتر کوانتومی جواب‌ها مشخص می‌شود. گوگل در این رابطه ادعا کرد که برای محاسبه‌ای که سیستم مرسوم ۱۰ هزار سال باید برای آن وقت صرف می‌کرد، در عرض فقط ۲۰۰ ثانیه این کار توسط کوانتومی انجام شده است. اما برخی از رقبای این کمپانی این ادعا گوگل را زیر سوال برده‌اند. تقریبا در همان زمان بود که کمپانی IBM اعلام کرد که با یک ابرکامپیوتر می‌توان چنین محاسبه‌ای را در عرض ۲.۵ روز یا کمتر انجام داد.

پیشنهاد فیسیت: کامپیوتر کوانتومی چیست و چطور امنیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

quantum-computer-2.jpg
-

گوگل می‌گوید این بهبود قدرت پردازش می‌تواند برای شبیه‌سازی مولکول‌ها و در نتیجه‌ی شبیه‌سازی کل طبیعت مورد استفاده قرار بگیرد. توجه به این نکته مهم است که کامپیوتر کوانتومی قبل از ساخت و سرمایه‌گذاری کلی می‌توانند نمونه‌های اولیه زیادی را شبیه سازی کنند تا برای مواردی مانند تولید باتری‌های بهتر و داروهای هدفمند مورد استفاده قرار بگیرد. کمپانی گوگل تاکید می‌کند که کامپیوترهای کوانتومی برای بهبود هوش مصنوعی نیز نقش بسیار مهمی را ایفا خواهند کرد.

با توجه به اینکه سال گذشته میلادی گوگل مدعی به دستیابی برتری کوانتومی است، اما گفته که برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی کارآمد راه طولانی و بسیار زیادی در پیش است. کامپیوترهای کوانتومی فعلی از چیزی حدود 100 کیوبیت تشکیل شده‌اند، اما این کمپانی به دنبال کامپیوتری است که از 1 میلیون کیو بیت تشکیل شده باشد. گوگل می‌گوید ابتدا باید خطاهای کیوبیت‌ها را کاهش دهد تا بتواند تعداد بیشتری از آن‌ها را کنار یکدیگر قرار دهد.

گوگل به ادامه راه کامپیوترهای کوانتومی خوش‌بین است، اما بدون شک چالش‌هایی را در مسیر پیش‌روی خود می‌بیند. این شرکت در نهایت قصد دارد خدمات مربوط به پردازش کوانتومی را از طریق فضای ابری ارائه دهد.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: The Verge

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر