جاوا اسکریپت هنوز بالاتر از پایتون محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیاست

Untitled-1.jpg

مدتی که زمان سپری می‌شود مراجع مختلف سعی می‌کنند تا زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی را براساس معیارهای گوناگون خود سطح‌بندی می‌کنند. در آخرین رده‌بندی که منتشر شده است، جاوا اسکریپت جایگاه محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی را به خودش اختصاص داده و در رده‌های دوم وسوم نام پایتون و جاوا دیده می‌شود.

براساس اطلاعات منتشر شده از شرکت تحلیلی RedMonk در دوره سه ماهه اول سال 2021 لیستی از رده‌بندی ۲۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب دنیا ارائه شده است، که تفاوت زیادی با لیست سه ماهه آخر سال 2020 ندارد. با این حال، «استفن اوگرَدی» تحلیل‌گر RedMonk یادآور شده که ۲۰ زبان برتر فعلی جابه‌جایی‌هایی داشته‌اند که حائز اهمیت است.

یک زبان برنامه نویسی که در سال‌های اخیر نام آن را زیاد شنیدیم، پایتون است که به شکل خارق‌العاده‌ای پیشرفت کرده است. این زبان برنامه‌نویسی در ماه‌های ابتدایی سال 2020 بود که جایگاه جاوا که در رتبه دوم بود را تصاحب کرد و تا الان از این جایگاه تکان نخورده. این تحلیلگر می‌گوید که جاوا فاصله بسیار کمی با پایتون داشت و در واقع فاصله آن با رده اول نسبت به فاصله‌اش با رده چهارم که PHP باشد کمتر بود.

اوگردی در ادامه صحبت‌هایش به نظرسنجی وبسایت گیت‌های اشاره دارد و می‌گوید که نیرویی خاص و متفاوت در جاوا اسکریپت دیده می‌شود و همین دلایل است که این زبان برنامه‌نویسی را دست‌نیافتنی می‌کند. شرکت RedMonk در مجموع رده‌بندی خود را بر اساس داده‌های گیت‌هاب و گفتگوهای توسعه‌دهندگان در سایت Stack Overflow تهیه کرده است. در رابطه با این رده‌بندی منتشر شده، شرکت RedMonk صحبت‌هایی دارد که می‌گوید این رده‌بندی نشان‌دهنده ترکیبی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در بخش کد و مباحث است.

اوگردی به زبان TypeScriptنیز اشاره داشته؛ این زیان برنامه نویسی محصول کمپانی مایکروسافت است و در این مدت یک پله صعود داشته به همین دلیل این تحلیلگر معتقد است که این زبان جایگاه خود را در میان ۱۰ زبان برتر دنیا تثبیت کرده است. از الان به بعد باید منتظر بود و دید که آیا «تایپ‌اسکریپت» می‌تواند به جایگاه ششم یا پنجم هم برسد یا نه.

bigstock-Real-Java-Script-Code-Developi-217215433.jpg
-

زبان دیگری که باید راجب آن صحبت کنیم محصول کمپانی موزیلا است و نام آن Rust است که توانسته یک پله صعور کند و خود را به رده نوزدهم برساند. ماه گذشته، موزیلا Rust را به بنیاد Rust واگذار کرد که در واقع سازمانی مستقل تحت حمایت آمازون، گوگل، مایکروسافت، موزیلا و هواوی است. بخش خدمات وب آمازون (AWS) زبان Rust را برای برنامه‌نویسی‌های زیرساختی زیر نظر دارد. موزیلا این زبان را به عنوان جایگزین مناسب‌تری برای کار با حافظه به جای C و ++C معرفی کرد.

در نهایت باید به زبان کمپانی گوگل توجه کنیم که توانسته خود را به جایگاه شانزدهم جدول بکشاند تا زبان Go را دو پله بالاتر از Kotlin که در رده هجدهم است، ببینیم. زبانی است که گوگل آن را برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی معرفی می‌کند. فهرست ۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ از دید RedMonk از قرار زیر است:

  1. JavaScript
  2. Python
  3. Java
  4. PHP
  5. C#
  6. C++
  7. CSS
  8. TypeScript
  9. Ruby
  10. C

    اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: zdnet

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر