سرف‌شارک: ایران دومین کشور دنیا از لحاظ محدودیت اینترنت در سال 2022 بود

internet.jpg

داده‌های وب‌سایت «سرف‌شارک» نشان می‌دهد 14 درصد از کل محدودیت‌های اینترنتی اعمال‌شده در سال 2022 به ایران اختصاص دارد و از این حیث پس از ایالت جامو و کشمیر، کشورمان در رتبه دوم قرار گرفته است.

«سرف‌شارک»، شرکت فعال در حوزه امنیت، گزارشی از وضعیت محدودیت‌های اینترنتی در سال 2022 منتشر ساخته. در این گزارش به آمارها و وب‌سایت‌های مختلفی همچون نت بلاکس استناد شده است. البته بخش‌های معدودی از این گزارش به‌نظر نادرست می‌آیند، اما کلیات آن صحیح است.

براساس این گزارش، در سال 2022 بیش از 4 میلیارد نفر در دنیا، محدودیت در اینترنت را تجربه کرده‌اند. ایران نیز با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در رتبه دوم جهان از نظر بیشترین تعداد این محدودیت‌ها در سال میلادی گذشته قرار گرفته است.

طی سال گذشته میلادی نوعی از محدودیت‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت اینترنتی در 32 کشور جهان حاکم بوده که 13 کشور از سال‌های قبل‌تر این محدودیت‌ها را اعمال کرده بودند.

st.jpg
-

متوسط زمان قطع یا اختلال اینترنت در سال 2022 حدود 33 ساعت گزارش شده است، شبکه‌های اجتماعی نیز به‌طور متوسط 114 روز فیلتر را تجربه کرده‌اند؛ یعنی یک‌سوم از کل سال! بد نیست بدانید قاره آسیا بیشترین سهم را در اعمال محدودیت‌های اینترنتی داشته است.

«فیسبوک» هم بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی با تیغ تیز فیلترینگ و محدودیت روبه‌رو شده است. براساس داده‌های سرف‌شارک، از سال 2015 تاکنون تقریباً نیمی از جمعیت جهان به شکلی متأثر از فیلتر فیسبوک بوده‌اند. اینستاگرام و تیک‌تاک نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فیلترینگ ایران بالاتر از افغانستان و روسیه

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد همسایه شرقی ایران تمایل بیشتری به اعمال محدودیت در اینترنت داشته باشد، اما کشور ما بالاتر از افغانستان و دومین کشور در دنیا از لحاظ وضع محدودیت‌های اینترنتی در سال 2022 است.

st3.jpg
-

آن‌طور که سرف‌شارک گزارش کرده است، ایالت جامو و کشمیر، ایران، هند، سودان، بورکینافاسو، زیمبابوه، پاکستان، روسیه، کوبا و سیرالئون ده کشور جهان از حیث تعداد محدودیت‌های اینترنتی در سال گذشته میلادی هستند.

ایران با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در سال گذشته میلادی و سهم 14.1 درصدی از کل محدودیت‌ها، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. براساس این گزارش، دولت ایران در سال گذشته دو شبکه اجتماعی را فیلتر، اینترنت چهار منطقه را قطع کرده و پنج قطع سراسری اینترنت را در کارنامه داشته است.

بیشترین محدودیت‌های طولانی‌مدت اینترنت

داده‌های سرف‌شارک نشان می‌دهند در سال 2022، اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران بیش از 2400 ساعت فیلتر شده‌اند (ادامه دارد) و قطع سراسری اینترنت نیز حدود 330 ساعت بوده است.

st4.jpg
-

در این گزارش با استناد به آمارهای نت بلاکس، محدودیت اسکایپ در ایران به مدت 2353 ساعت درج شده است که به‌نظر می‌رسد صحیح نیست. فیلتر اسکایپ، لینکدین و اپ استور کمتر از یک ماه زمان برد و اواخر مهرماه رفع فیلتر شدند.

گزارش سرف‌شارک از وضعیت اینترنت در ایران را نخستین‌بار روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر