گوگل کروم‌بوک چیست؟ چرا انقدر محبوب است؟

گوگل کروم‌بوک چیست؟ چرا انقدر محبوب است؟

به احتمال زیاد روی اینترنت به کلمه «کروم‌بوک» برخورده‌اید و این سوال برایتان پیش آمده که تفاوت آن با لپ‌تاپ‌های معمولی چیست. با فیسیت همراه باشید ما در این مقاله به شما می‌گوییم که کروم‌بوک چیست، چه مزایای و معیابی دارد و این که برای شما مناسب است یا خیر. 


کروم‎بوک چیست؟

به طور خلاصه کروم‎بوک لپ‎تاپ ارزان و سبکی است که سیستم عامل آن ChromeOS گوگل است. سیستم عامل بیشتر لپ‎تاپ‎ها ویندوز10 است و سیستم عامل لپ‌تاپ‌های اپل macOS است. ChromeOS یک سیستم عامل سبک است که به اندازه‎ی ویندوز10 یا macOS قابلیت‌های خیلی پیشرفته‎ای ندارد. دراصل وقتی که ChromeOS در سال 2011 منتشر شد آنقدر بدون امکانات بود که شما برای باز کردن اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل داک نیز به اینترنت نیاز داشتید. 

کروم بوک


این سیستم عامل از آن زمان پیشرفت زیادی داشته و حال شما می‌توانید روی آن اپلیکیشن‌های مختلف از جمله اپلیکیشن‌های اندروید را نصب کنید و بدون نیاز به اینترنت از آن‌ها استفاده کنید. اما هنوز هم نسبت به ویندوز10 و macOS محدود است. به همین دلیل کروم‌بوک برای بسیاری از کاربران مناسب‌تر است. از آنجایی که ChromeOS سیستم‌عاملی سبک است نیاز به اجزای قوی برای اجرای آن وجود ندارد، در نتیجه با سخت‌افزاری می‌تواند کار کند که ویندوز10 و macOS با آن به مشکل برخواهند خورد. در نتیجه کروم‌بوک بسیار ارزان‌تر از لپ‌تاپ‌های دیگر است. درضمن کروم‌بوک طول عمر باتری بسیار زیادی دارد و با یک بار شارژ کردن کل روز را دوام می‎آورد. 

chromebook


اولین کروم‎بوک در بهار سال 2011 توسط شرکت‌های سامسونگ و ایسر منتشر شد. درحالی که ما به این دستگاه‌ها کروم‎بوک گوگل می‎گوییم اما شرکت‌های بسیار بزرگی از جمله دل، اچ‎پی، ایسوس و همچنین سامسونگ و ایسر نیز کروم‎بوک تولید می‎کنند. البته گوگل هم کروم‎بوک خود را منتشر کرده است. درحالی که بیشتر کروم‎بوک‎ها جایگزینی ارزان قیمت برای لپ‎تاپ‎های ویندوز و مک هستند، کروم‎بوک‌‎هایی مانند گوگل پیکسل‎بوک دستگاه‎هایی پیشرفته هستند که نشان می‎دهند کروم‎بوک نیز می‎تواند مانند مک‎بوک یا لپ‎تاپ ویندوز دستگاهی بسیار زیبا و همچنین قوی باشد. 

 

کروم‎بوک چه نرم‎افزاری را اجرا می‎کند؟

از آنجایی که کروم‎بوک ChromeOS را اجرا می‎کند شما نمی‎توانید روی آن برنامه‎های ویندوز و مک را دانلود و اجرا کنید. درعوض شما می‎توانید از اپلیکیشن‎های کروم یا اپلیکیشن‎های آنلاین مثل گوگل داک را اجرا کنید که از طریق مرورگر کروم قابل اجرا هستند. با وجود اپلیکیشن‌های کروم خوب و استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین مثل گوگل داک دیگر نیازی نیست که خودتان را زیاد با نصب کردن اپلیکیشن اذیت کنید. بیشتر کروم‎بوک‎ها نیاز به هارد درایوهای کمی دارند که در نتیجه باعث می‎شود قیمت دستگاه بسیار پایین بیاید. 
کروم‎بوک‎ها همچنین اپلیکیشن‎های اندروید را اجرا می‎کنند که به کاربران کروم‎بوک این امکان را می‎دهد تا از هزاران اپلیکیشن روی گوگل پلی استور لذت ببرند. بیشتر اپلیکیشن‎های مدرن یک نسخه برای دستگاه‎های اندروید دارند؛ در نتیجه کروم‎بوک نرم‌افزارهای بسیار زیادی از جمله مایکروسافت آفیس، ویرایشگرهای تصویر و حتی بازی‎های زیادی را اجرا می‎کند. 
کروم‎بوک‎ همچنین می‎تواند اپلیکیشن‎های لینوکس را اجرا کند. روی این لپ‎تاپ‎ها می‎توان نرم‎افزارهایی را نصب کرد که برای سیستم عامل دسکتاپ متن باز لینوکس ساخته شده‌اند. درحالی که ChromeOS همیشه به عنوان یک سیستم عامل محدود شناخته شده بود اما تعداد نرم‌افزارهایی که می‎توانید روی کروم‎بوک نصب کنید واقعاً حیرت انگیز است. 
درضمن دستگاه‎های ChromeOS نسبت به ویندوز10 دربرابر ویروس و بدافزار کمتر در معرض خطر است. دستگاه‎‌های ویندوز10 به خاطر محبوبیتشان بیشتر مورد حمله قرار می‎گیرند. استفاده از سرویس‎های فضای ابری روی کروم‎بوک باعث می‌شود که دیگر نیازی به دانلود و نصب بسیاری از فایل‌ها را نداشته باشید. درضمن ChromeOS به صورت خودکار با پچ‌های امنیتی آپدیت می‎شود تا شما امن بمانید. 

 

کروم‎بوک و آموزش 

به دلیل قیمت پایین، طول عمر بالا و امنیت کروم‏بوک این لپ‎تاپ‎ها به گزینه‎ی مناسبی برای آموزش تبدیل شده‎اند. کروم‎بوک واقعاً لپ‎تاپ مناسبی برای دانش‎آموزان و دانش‎جویان است چرا که می‎توانند روی آن تقریباً هر نرم‌افزاری را از جمله ویرایشگر کلمه و برنامه‌‌های مخصوص ارائه را نصب کنند. استفاده از سرویس‎های فضای ابری مثل گوگل داک نیز امکان همکاری آنلاین را برای دانش‎آموزان و معلم‎ها فراهم می‎کنند. بسیاری از شرکت‌های سازنده کروم‎بوک‎هایی را به طور خاص برای دانش‎آموزان طراحی کرده‌اند که بدنه‌ای قوی دارند و خیلی خوب در شرایطی مثل قرار گرفتن در کوله‎پشتی در تمام روز دوام می‌آورند. 
درضمن مجوز تحصیلات کروم نیز به بسیاری از دانش‌آموزان در سراسر دنیا کروم‎بوک می‌دهد که از طرف یک مرکز قابل کنترل هستند و تنها اپلیکیشن‌های خاصی را می‎توان روی آن‌ها نصب کرد. علاوه بر آن والدین نیز می‌توانند کودکان خود را کنترل کنند تا نتوانند به محتوای آنلاین غیراخلاقی دسترسی داشته باشند. 
درنتیجه در جواب به سوال « گوگل کروم‎بوک چیست؟» باید بگوییم که لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت با طراحی ساده هستند که با انعطاف پذیری و قابلیت بسیار خوب خود شما را هیجان‌زده خواهند کرد. 

 

بیشتر بخوانید:

فروش 100 هزار دستگاه ردمی نوت 7 تنها در کمتر از 10 دقیقه

مایکروسافت: پشتیبانی امنیتی ویندوز7 سال دیگر به پایان خواهد رسید

چگونه Reserved Storage آپدیت ویندوز10 را برای شما ساده‌تر می‌کند؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر