وزیر نیرو اصلاحیه مقررات تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها را ابلاغ کرد

BTC-Mining-Farm.jpg

وزیر نیرو در اصلاحیه‌ای مربوط به مقررات تأمین برق مصرفی مراکز استخراج ارزهای دیجیتال، بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی را 16574 ریال تعیین کرد.

استخراج رمزارزها با توجه به افزایش ارزش آن‌ها، این روزها در سراسر دنیا مورد استقبال عده‌ی زیادی قرار گرفته است اما برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها بسیار زیاد است و در نظر گرفتن هزینه‌ی مصرفی عادی برای آن، درست نیست. از این رو در تاریخ سیزدهم مرداد ماه 98، مصوبه‌ی استفاده‌ی مراکز استخراج رمز ارزها از نیروی برق ارائه شد. حالا امروز رضا اردکانیان، وزیر نیرو، اصلاحیه‌ی جدید مربوط به این مصوبه را به شرکت‌های زیر مجموعه ابلاغ کرده است.

در این اصلاحیه نحوه‌ی تأمین برق مراکز استخراج رمزارزها به چهار شیوه بیان شده است که شامل موارد زیر است:

  • تأمین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر
  • تأمین برق از طریق سرمایه گذاری در بهینه سازی
  • تأمین برق با نصب و بهره برداری از مولدهای حرارتی
  • اتصال به شبکه و خرید انرژی برق از شرکت‌های برق

در این اصلاحیه تعرفه‌ی برق مصرفی مراکز استخراج ارزهای دیجیتال به ازای هر کیلووات ساعت، 16574 ریال تعیین شده است اما بیان شده است که به منظور مدیریت مصرف برق، در شرایط نوع 1 که اوج بحرانی است، استفاده از برق شبکه ممنوع است. ضمناً هزینه‌ی برق مصرفی، علاوه بر تعرفه‌ی بیان شده، شامل سایر هزینه‌ها از جمله آبونمان، تجاوز از قدرت، عوارض برق، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض هم خواهد شد. بخشی از این مصوبه که مربوط به تعرفه برق مصرفی است را عیناً در ادامه آورده‌ایم:

تعرفه برق مراکز استخراج‌ رمزارزها 3-1- بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها برابر با 16574 ریال تعیین می‌گردد. تبصره1: به‌منظور مدیریت مصرف برق، استفاده از انرژی برق شبکه برای استخراج رمزارزها در اوقات نوع یک (اوج بحرانی) ممنوع است. در اوقات نوع دو (محدودیت‌دار) بهای هر کیلووات‌ساعت انرژی برق با ضریب دو (2) و در اوقات نوع سه (عادی) با ضریب نیم (5/0) محاسبه و دریافت می‌شود. تبصره2: نرخ فوق براساس متوسط بهای صادراتی برق و نرخ تسعیر سامانه نیما، هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت توانیر اصلاح و به‌روزرسانی شده و گزارش آن برای وزارت نیرو ارسال می‌شود. 3-2- بهای برق دریافتی از سطوح ولتاژ ٤٠٠ و ٢٣٠ کیلوولت با 20 درصد تخفیف و از سطوح ولتاژ ١٣٢، ٦٦ و ٦٣ کیلوولت با 12 درصد تخفیف محاسبه و دریافت می‌گردد. 3-3- علاوه بر بهای انرژی، سایر هزینه‌ها (از قبیل آبونمان، تجاوز از قدرت، عوارض برق، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) حسب مورد و براساس ضوابط و مقررات مربوطه، محاسبه و دریافت خواهد شد. تبصره: قرارداد واگذاری انشعاب برق بر اساس قدرت نهایی مندرج در جواز تأسیس، که در پروانه بهره‌برداری تحت عنوان قدرت مورد استفاده برای استخراج رمزارز درج خواهد شد، منعقد می‌گردد. با این‌حال، مبنای محاسبه بهای برق تا تاریخ ارائه پروانه بهره‌برداری، قدرت مندرج در جواز تأسیس برای دوره ساخت می‌باشد. پس از آغاز بهره‌برداری و ارائه پروانه بهره‌برداری، بهای برق بر اساس قدرت نهایی مندرج در پروانه بهره‌برداری محاسبه و دریافت می‌شود. در صورت نیاز به راه‌اندازی آزمایشی و تجاوز از قدرت برق دوره احداث برای مدت محدود، با اعلام وزارت صمت در طول دوره مذکور مبنای محاسبه تجاوز از قدرت، قدرت نهایی انشعاب (قدرت مورد استفاده برای استخراج رمزارز) خواهد بود. 3-4- برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها كه بر اساس تائید مراجع ذیصلاح به استخرهای استخراج داخل کشور متصل می‌شوند علاوه بر تخفیف‌های ولتاژ اتصال، مشمول 15 درصد تخفیف می‌باشند. فهرست مراجع ذی صلاح متعاقباً توسط وزارت نیرو اعلام خواهد شد. 3-5- به منظور تضمین پرداخت بهای برق مصرفی مشترکین دارای قرارداد تأمین برق یا قرارداد پشتیبان، شرکت برق باید، متناسب با قدرت انشعاب یا بر اساس برآورد مابه‌التفاوت میزان مصرف و تولید مشترک، تضمین معتبر از مشترک دریافت نماید.

-

اخبار ایران:

وزیر ارتباطات: همکاری ایران و چین اینترنت را محدود نمی‌کند

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر