وزیر ارتباطات: همکاری ایران و چین اینترنت را محدود نمی‌کند

سند همکاری ایران و چین.jpg

به دنبال امضای سند جامع همکاری 25 ساله ایران و چین، عده‌ای بابت محدودسازی دسترسی به اینترنت نگرانی داشتند اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این موضوع و نگرانی را کاملاً رد کرده است.

در تاریخ 7 فروردین ماه سند جامع همکاری 25 ساله‌ی ایران و چین به امضا رسید تا نقشه‌ی ‌راهِ همکاری‌های راهبردی در بین این دو کشور باشد. بخشی از این سند جامع همکاری به مسائل مربوط به حوزه‌ی فناوری اطلاعات مربوط است و همکاری‌هایی مانند توسعه موتور جستجو، پیام رسان، گوشی و... است. حالا با امضای این سند همکاری ایران و چین، عده‌ای بابت محدودسازی دسترسی به اینترنت در ایران نگرانی دارند. در این خصوص اما چند روز پیش، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی گفتگویی را با وزیر امور خارجه در کلاب هاوس ترتیب داد که وزیر ارتباطات در این گفتگو، نگرانی بابت محدودسازی دسترسی به اینترنت را رد کرده و حتی آن را باعث رشد این حوزه هم می‌داند. آذری جهرمی در این خصوص چنین توضیح داده است:

در تفاهم‌نامه چنین چیزی وجود ندارد. همکاری با چین به‌هیچ‌وجه تأثیری بر محدودسازی حوزه ارتباطات نمی‌گذارد و باعث رشد هم می‌شود؛ چراکه از اعمال تحریم‌های ظالمانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری و نقش بازدارنده تحریم‌ها را ایفا می‌کند و می‌تواند باب توسعه فعالیت‌های را باز کند. البته تفاهم بین ایران و چین هنوز سند و محور است و زمانی‌که تبدیل به قرارداد شود، جنبه الزام‌آور پیدا می‌کند و درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. درحال‌حاضر، صرفاً دو طرف بیانیه‌ای داده‌اند که در عرصه ارتباطات و حوزه فضایی به همکاری علاقه‌مندند.

-

محمد جواد آذری جهرمی به این موضوع اشاره کرده است که چین در زمینه‌ی تکنولوژی در سراسر دنیا سرآمد است و از قبل هم ایران و چین همکاری‌های تجاری در حوزه‌ی فناوری اطلاعات داشته‌اند و همکاری در این حوزه، بیشترین همکاری بین ایران و چین بوده است. وزیر ارتباطات همچنین به این مسئله تحریم‌ها اشاره کرده است، به گفته‌ی او زمانی که زمانی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها بود، در حالی که شرکت‌های اروپایی به محدودسازی ارتباطات خود با ایران پرداختند، چین و کمپانی‌های این کشور نه تنها ارتباط خود با ایران را حفظ کردند، بلکه از ایران پشتیبانی هم داشتند. محمد جواد آذری جهرمی معتقد است که همکاری ایران و چین می‌تواند با ایجاد قدرت تعامل بیشتر، از اعمال تحریم‌های یک طرفه از سمت آمریکا جلوگیری کند.

از سوی دیگر وزیر ارتباطات این موضوع را گوشزد کرده است که چین کشور مهمی در دنیای ارتباطات کنونی است و در این خصوص درباره‌ی چین توضیح داده است:

در گذشته تمامی وابستگی‌ها در حوزه فناوری‌های نیمه‌هادی به آمریکا بود؛ اما اکنون چین به سطحی از تکنولوژی رسیده که تمام قطعات مورد نیاز در حوزه تکنولوژی را خودش تولید می‌کند و از محصولات شرکت‌های آمریکایی بی‌نیاز شده است. دعوای بسیار بزرگی در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ شکل گرفت که به حوزه نسل پنجم ارتباطات 5G مربوط بود. جنجال دیگر نیز حضور چینی‌ها در بازارهای جهانی بود که استقلال آن‌ها عملاً حکمرانی آمریکا در عرصه ارتباطات را از بین برد و شرکت‌های چینی در یافتن بازارهای جدید و اداره بازار خودشان توانمند شدند.

-

در آخرین بخش آذری جهرمی اشاره کرده است که بخشی از این سند همکاری ایران و چین به حوزه فضایی برمی‌گردد. اگرچه مدتی پیش شاهد تحریم یک جانبه‌ی پژوهشگاه فضایی و هوافضا بودیم اما با وجود همکاری اخیر، از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران جلوگیری خواهد شد.

اخبار ایران:

ایرانسل با تمدید 5 ساله‌ی قرارداد خود، افزایش 10 درصدی مالیات خود را به تعویق انداخت

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ایرانی

دوشنبه, 16 فروردین 1400

خدا کنه از این قرار داد فقط سرکوب و فیلترینگ و ... نصیب نشه و حداقل دسترسی به گوشی ارزان چینی با کیفیت هم نسیب بشه

پاسخ

بمولا

دوشنبه, 16 فروردین 1400

حاتمان هامین طور خواهاد بووود
آب قطعه!

پاسخ

حسین

دوشنبه, 16 فروردین 1400

انسانهای با غیرت و وطن دوست
غصه خاک وطن رو میخورن اونوقت شما به فکر کند شدن اینترنت هستید!!
واقعا متاسفم برای هموطنانم..

پاسخ

حمید

دوشنبه, 16 فروردین 1400

چین با کسب رتبه اول در کنترل اینترنت و فیلترینگ و سرکوب عقاید، میشه گفت حکم فلفل روی زخم را دارد!

پاسخ

ثبت نظر