کاهش تراکنش‌های بانکی در پی اجباری‌ شدن رمز دوم پویا

رمز دوم پویا

طرح رمز دوم یکبار مصرف یا همان رمز دوم پویا حالا به صورت اجباری در آمده است و اجباری شدن آن باعث شده است تا تراکنش‌های مالی کاربران با USSD کاهش یابد.

رمز دوم پویا از دی ماه 98 بود که کم کم اجرایی شد. این طرح درواقع به این منظور روی کار آمد تا در حد امکان از حمله به حساب‌های بانکی و فیشینگ جلوگیری کند. طرح رمز دوم پویا اگرچه از دی ماه به اجرا درآمد، اما واقعیت این بود که به دلیل عدم استقبال کاربران، تا بهمن ماه به تعویق افتاد. حتی گفته می‌شد که برای راحتی کاربران، تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان به رمز دوم پویا نیازی ندارند.

پیشنهاد فیسیت: تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان احتمالا به رمز دوم یکبار مصرف نیاز ندارند

حالا باید بگوییم که رمز دوم پویا دو رو دارد، یک روی موفق که افزایش امنیت حساب‌های بانکی کاربران است و یک روز ناموفق که کاهش حجم تراکنش‌های بانکی است.

درواقع به گزارش ایسنا، رئیس پلیس فتا ایلام گزارش کرده است که بررسی پرونده‌های تشکیل شده در پلیش فتا نشان می‌دهد که خوشبختانه پس از فعال سازی رمز دوم پویا، آمار کلاه برداری و فیشینگ روند کاهشی پیدا کرده است.

با این وجود، قسمت بد ماجرا اینجاست که اجرای طرح رمز دوم پویا باعث شده است تا میزان فروش شارژ و پرداخت قبوض از طریق کدهای دستوری یا همان USSD، به شدت کاهش پیدا کند. این شرایط در حالی است که بنا به اعلام بانک مرکزی، در تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان در طول یک روز، امکان استفاده از رمز دوم ایستا وجود دارد تا کاربران به راحتی بتوانند از طریق کدهای دستوری، کارهایی مانند پرداخت قبوض و خرید شارژ را انجام دهند.

حالا به گزارش پیوست، نبودن یک رویه مشخص از سمت بانک‌ها برای اجرای همزمان رمز دوم ایستا و رمز دوم پویا، باعث شده است تا استفاده از کدهای دستوری یا همان USSD برای کاربران مشکل شود. این روند به حدی بوده است که مدیرعامل شرکت ستاره اول، شرکتی که خدمات USSD را ارائه می‌کند، توضیح داده است که درآمد این شرکت به میزان فروش دو سال پیش آن برگشته است:

در پی این اختلال‌ها عملا پس از پیاده‌سازی رمز پویا ستاره اول به عنوان شرکتی که بیشترین سهم از تراکنش‌های مبتنی بر کدهای دستوری را دارد با کاهش درآمد مواجه شده و درآمدهای این شرکت طی روزهای گذشته به اندازه دو سال پیش خود بازگشته است.

-

تجربه شما در استفاده از رمز دوم پویا چیست؟ به نظر شما این طرح چه مشکلاتی دارد؟ آیا شما هم برای تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان با رمز دوم ایستا، دچار مشکل شده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.




3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

سعید

شنبه, 26 بهمن 1398

من از دی ماه استفاده میکردم مشکل خاصی نداشتم جز اینکه عملیات پرداخت طولانی‌تر شده، ولی اگر اختیاری بود بهتر میشد، چون من بخاطر حفظ امنیت یک کارت مخصوصا خرید اینترنتی دارم که هر مبلغی نیاز باشه بصورت روزانه یا هفتگی شارژ میکنم و حساب اصلی من به هیچ کارتی متصل نیست که مورد سواستفاده قرار بگیره، پس نیازی به رمز دوم پویا برای تامین امنیت حساب خودم ندارم!

پاسخ

مهدی

یک‌شنبه, 27 بهمن 1398

من که فعلا با این رمز پویا بدجوری به مشکل خوردم چون بعد از وارد کردن رمز و زدن دکمه پرداخت فقط این پیام میاد : کارت شما از طرف بانک صادر کننده محدود است از کارت دیگری استفاده کنید . تا قبل از این رمز پویا داشتیم زندگیمونو میکردیم.

پاسخ

سعادتی

دوشنبه, 28 بهمن 1398

من رمز دوم پویای بانک ملت را قبلاً از طریق سیستم پیامکی فعال کردم. متأسفانه در هفته گذشته این سیستم روز جمعه بین ساعت 5:30 الی 8 صبح هیچ پیامکی برای من ارسال نکرد و من درحال انجام انتخاب واحد برای دانشگاه بودم که این موضوع نشون میده در ساعاتی از شبانه روز تراکنش برای رمز دوم پویا حداقل از طریق پیامک، غیرفعال است!!!

پاسخ

ثبت نظر