AMD همچنان در حال از دست دادن سهم خود از بازار پردازنده‌های X86 است

hujkhuli.JPG

اینتل و AMD انتظار دارند فروش پردازنده‌ها در اواخر سال جاری افزایش یابد.

صنعت سخت‌افزار در ماه‌های اخیر با چالش‌هایی روبرو بوده که اصلی‌ترین عامل آن شرایط تورمی اقتصادی جهانی و تقاضای پایین برای محصولات الکترونیکی مصرفی است. گروه‌هایی که به تلفن‌های هوشمند یا رایانه‌ها نیاز دارند، بیش از پیش به محصولات دست‌دوم متوجه می‌شوند، در حالی که محصولات جدید در فروشگاه‌ها بی‌مشتری می‌مانند. همچنین هزینه‌های فناوری اطلاعات واحدهای سازمانی در ماه‌های گذشته کاهش داشته است.

در مورد فروش پردازنده، رکود بازار به حدی رسیده که اینتل اخیراً بیشترین زیان سه‌ماهه خود را در تاریخ عملکرد خود ثبت کرد. AMD در دو سال گذشته قسمتی زیادی از سهم بازار اینتل را به خود اختصاص داده و نسبت به تیم آبی عملکرد بهتری از خود نشان داد. با این وجود، در ماه‌های اخیر شاهد کاهش فروش پردازنده‌های AMD، بخصوص مدل‌های Zen 4 بوده‌ایم.

با این حال، تحلیلگران مرکوری ریسرچ و کانترپوینت اعتقاد دارند که از نیمه دوم سال جاری، بازار به تدریج بهبود می‌یابد. دلیل کاهش عرضه پردازنده‌های AMD، حفظ قیمت بالای پردازنده‌ها برای مدت زمان بیشتر بوده است، چرا که سهم AMD در بازار پردازنده‌های رومیزی 19.2 درصد و در بازار چیپ‌های لپ‌تاپی تنها 16.2 درصد است.

شرکت‌هایی چون مرکوری ریسرچ اطلاعات خود را بر پایه داده‌های تأمین‌کنندگان تهیه کرده‌اند که این نشان‌دهنده عملکرد دقیق فروشگاه‌های خرده‌فروشی نیست. این وضعیت همچنین برای پردازنده‌های سرور نیز معتبر است، که در آن داده‌ها نشان می‌دهند AMD همچنان در حال از دست دادن سهم بازار خود به اینتل است. در واقع سهم این شرکت از 11.6 درصد در سه‌ماهه اول 2022 به 18 درصد در سه‌ماهه اول 2023 افزایش یافته است.

intel-amd-645e3fcea32dd7bdc5f77a1e.webp
-

گزارش تحلیلگری به نام سروان کوندوجالا، که بر اساس داده‌های مالی اینتل و AMD تهیه شده است، تصویری مشابه به داده‌های کانترپوینت و مرکوری ریسرچ را بیان می‌کند. وقتی موضوع سهم درآمد مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد که تیم آبی در حال بازپس‌گیری سهمی است که در سال‌های گذشته از دست داده بود.

براساس گزارش تک‌اسپات، اینتل و AMD با یک تهدید رو به افزایش از طرف ARM و Risc-V مواجه هستند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2027، چیپ‌های بر پایه ARM یک چهارم بازار لپ‌تاپ را اشغال کنند. از سوی دیگر، شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت، گوگل، آمازون و فیسبوک همگی در حال توسعه پردازنده‌های سفارشی بر پایه ARM برای مراکز داده خود هستند. درهمین حال شرکت‌هایی مثل Tencent و علی‌بابا برای کمک به چین در توسعه‌ی تراشه‌های داخلی و کاهش نیاز به محصولات x86 و ARM و همچنین کاهش اثرات تحریم‌های ایالات‌متحده اعلام آمادگی کرده‌اند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: techspot

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر