شرکت AMD احتمالا از توسعه پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ منصرف شده است

Untitled-1.jpg

آن گونه که انتظار می‌رفت، پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ مبتنی بر معماری هسته +Zen 3 که نام آن Warhol گذاشته شده بود و قرار بود آینده پردازنده‌های این شرکت باشد، دیگر توسعه پیدا نخواهد کرد. اکنون به نظر می‌رسد که کمپانی AMD با حذف این سری، می‌خواهد تمام تلاش خود را برای پردازنده‌های «رافائل» با معماری Zen 4 بگذارد.

همین چند هفته پیش بود که نقشه راهی از آینده پردازنده‌های AMD ارائه شد و بیشتر صحبت‌ها در رابطه با پردازنده Warhol بود. در گذشته براساس اطلاعاتی که مطرح شده بود می‌دانستیم که این پردازنده‌ها با معماری +Zen 3 و مبتنی بر لیتوگرافی ۶ نانومتری بودند و بهبودهای مشابه +Zen 2 را تجربه می‌کردند، اما در گزارش‌های جدید نظرات دیگری مطرح شده است.

آن گونه که به نظر می‌رسد کمپانی AMD تصمیم گرفته تا به جای توسعه پردازنده‌ها برای دسکتاپ، تمام تمرکز خودش را برای توسعه پردازنده رافائل بگذارد که بر اساس معماری Zen 4 توسعه می‌یابد.

منبع موثقی به نام ExecutableFix که در حوزه فناوری کار می‌کند در توییتر پستی را منتشر کرده است که مدعی شده که پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ در جایی مشاهده نمی‌شوند و فقط در همان نقشه راه قدیمی این پردازنده خود نمایی می‌کند. با این حال پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ در چندین منبع به چشم خورده‌اند.

amd-ryzen-5000G-APUs.jpg
-

منبع دیگری نیز در کنار ExecutableFix این موضوع را اعلام کرده و مهر تاییدی بر آن زده و از توقف کامل پروژه رایزن 6000 خبر داده، اما او در ادامه گفته که نسل جدید و نسخه جدید پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ از راه می‌رسند. نام این پردازنده‌ها رایزن 5000XT خواهد بود که معمای Zen 3 و لیتوگرافی ۷ نانومتری توسعه پیدا می‌کنند.

به نظر می‌رسد که کمپانی AMD با دیدن اینکه بازار تقاضا بیشتری برای تراشه‌های ۷ نانومتری دارد، از توسعه پردازنده‌های Warhol منصرف شده باشد و بیشتر زمان خودش را برای توسعه نسل بعدی متمرکز کند. این تراشه‌ها بر اساس معماری Zen 4 و با معماری ۵ نانومتری توسعه پیدا می‌کنند.

احتمالا نسخه جدید پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ با فرکانس بالاتر از راه خواهند رسید و با این حال باید منتظر بهبود عملکرد این پردازنده باشیم چرا که دیگر به جای معماری Zen 3 از +Zen 3 استفاده خواهد شد. در نهایت شاید اطلاعات این دو منبع اشتباه باشد و AMD طبق نقشه راه قبلی به فعالیت خود ادامه دهد.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: wccftec

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر