مینگ چی کو: اپل تقریباً 5 میلیارد دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌نماید

qualcom.jpg

سعی‌های اپل در شهر کوپرتینو برای پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی ممکن است به هزینه‌های بیشتری نسبت به انتظارات ابتدایی منجر شود. دلیل این مسئله آن است که اپل احتمالاً در طول دو سال بیش از پنج میلیارد دلار را در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند.

در یک گزارش منتشر شده روز یکشنبه، اعلام شده است که اپل تعهد کرده است که سالانه حدود یک میلیارد دلار را برای تلاش‌های مرتبط با هوش مصنوعی خرج کند. مینگ چی کو، یک تحلیل‌گر در TF Securities، در یک پست منتشر شده در روز دوشنبه تصریح کرده است که ممکن است این مبلغ بیشتر از مقدار اعلامی باشد.

نظرسنجی کو نشان می‌دهد که اپل قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سرور هوش مصنوعی خریداری کند و احتمالاً تا سال ۲۰۲۴ بین ۱۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ سرور را تهیه کند. این اعداد به ترتیب نشان‌دهنده ۱.۳٪ و ۵٪ از کل سرورهای هوش مصنوعی در جهان در این دوره‌ها هستند.

کو باور دارد که منطقی است فرض کنیم اپل در انتخاب سرورهای هوش مصنوعی از مشخصات HGX H100 8-GPU Nvidia استفاده خواهد کرد، که احتمالاً محبوب‌ترین مشخصات در سال خواهد بود. تا اواخر سال ۲۰۲۴، احتمالاً اپل به سمت تراشه B100 مهاجرت خواهد کرد.

با در نظر گرفتن قیمت تقریبی ۲۵۰٬۰۰۰ دلار برای هر سرور HGX H100 8-GPU، تخمین می‌رود که اپل تا سال ۲۰۲۳ حدود ۶۲۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۴ حدود ۴.۷۵ میلیارد دلار را در سرورهای هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این مقدار در طی دو سال به حدود ۵.۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

هزینه کمتر در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۴ ناشی از کمبود تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا و تأخیر در ثبت سفارش‌های اپل نسبت به مشتریان بزرگتر است.

1694107114303-960x540.jpeg

اگرچه به نظر می‌آید که این هزینه بسیار بالا است، اما کو باور دارد که اپل هنوز به نسبت به سایر شرکت‌ها عقب مانده است. به عنوان مثال، گفته می‌شود که متا در سال ۲۰۲۴ حدود ۴۰۰۰۰ واحد سرور هوش مصنوعی خریداری خواهد کرد، در حالی که مایکروسافت بین ۸۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ واحد را در همان سال برنامه‌ریزی کرده است.

این امر ممکن است برای اپل با تعداد محدود سفارشات خود مشکلی ایجاد نکند، زیرا کو باور دارد که مقایسه اپل با مایکروسافت منطقی نیست. این به دلیل فرض که اپل خدماتی مانند میزبانی پروژه‌های هوش مصنوعی در ابر را ارائه نمی‌دهد.

علاوه بر این، مینگ چی کو برجسته می‌کند که اپل احتمالاً ترجیح می‌دهد که مدل‌های زبان بزرگ خود را بر روی سرورهای هوش مصنوعیی که خودش تهیه و نصب کرده است آموزش دهد تا از نقاط قوت امنیت، حریم خصوصی، و انعطاف‌پذیری در این رویکرد بهره‌برداری کند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: forums.appleinsider.

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر