تحریم‌های ایالات متحده بر صنعت تراشه‌سازی چین تأثیر چندانی نداشته‌اند

china.jpg

بنظر می‌رسد تاکنون تحریم‌های ایالات متحده علیه صادرات محصولات نیمه‌هادی به چین، تأثیر چندانی بر بازار تراشه‌سازی چین نگذاشته است.

با وجود تحریم‌های ایالات متحده در مورد صادرات تراشه‌های نیمه‌هادی به چین، اثرات آن بر صنعت تراشه‌سازی این کشور به حداقل رسیده است؛ چرا که شرکت‌های چینی هم‌اکنون انواع مختلف ریزپردازنده‌ها را برای بازار داخلی تولید می‌کنند.

ایالات متحده در تلاش برای ضربه‌زدن به صنعت نیمه‌هادی چین، به تدریج دسترسی شرکت‌های چینی به فناوری‌های پیشرفته تراشه‌سازی را محدود کرده است. این تحریم‌ها شرکت‌های آمریکایی همچون نویدیا و Advanced Micro Devices Inc را از صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین ممنوع می‌کند.

با این حال، نویدیا و سایر شرکت‌های فناوری بزرگ که با تحریم‌های سختگیرانه ایالات متحده روبرو شده‌اند، با تولید نسخه‌های سفارشی تراشه‌های خود برای بازار چین موفق شده‌اند از این محدودیت‌ها عبور کنند.

گیزموچاینا گزارش می‌دهد که تراشه‌های سفارشی نویدیا که به‌طور خاص برای بازار چین طراحی شده‌اند، به اندازه‌ی پیشرفته نیستند و احتمال دارد نسبت به نمونه‌های جدید ۱۰ تا ۳۰ درصد زمان بیشتری برای انجام پردازش‌های هوش مصنوعی نیاز داشته باشند. با وجود اینکه تیم سبز سرعت تراشه‌های خود را برای بازار چین کاهش داده است، اما دسترسی به این قطعات برای شرکت‌های چینی همچنان ارتقای درخورتوجهی محسوب می‌شود.

"نویدیا در حال حاضر تراشه های H800 خود را به برخی از بزرگترین شرکت های فناوری چینی از جمله علی بابا، Tencent و Baidu ارائه می‌کند."

مهم‌ترین تحریم‌های آمریکا علیه چین

"آمریکا دو نوع تحریم علیه صنعت نیمه‌هادی چین اعمال کرده است. اولین تحریم، محدودیت‌هایی درباره توانایی تراشه‌ها برای انجام محاسبات فوق‌دقیق با هدف جلوگیری از ایجاد ابررایانه‌های نظامی است. دومین تحریم، کاهش سرعت انتقال داده‌ها میان تراشه‌ها است که در عملکردهای مرتبط با هوش مصنوعی تأثیر منفی خواهد داشت. به عنوان مثال، فناوری‌هایی مانند ChatGPT برای مدل‌های بیش از حد گسترده ایجاد شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را بر روی یک تراشه قرار داد و بنابراین توزیع بار پردازشی بین هزاران تراشه در چنین پروژه‌هایی ضروری است."

Screenshot-2023-05-06-000933-1024x570.webp
-

"ایالات متحده در تلاش هستند برای جلوگیری از پیشرفت چین در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، توسعه موشک های بالستیک و فناوری های تراشه سازی پیشرفته، از جمله فرایندهای ۱۴ نانومتری و ۱۶ نانومتری، محدودیت‌هایی اعمال کنند. با این وجود، به نظر می‌رسد چین در حال حاضر در تولید تراشه‌های کوچک‌تر از ۱۴ نانومتری گام‌های مهمی برداشته است. به عنوان مثال، بزرگترین سازنده قراردادی تراشه در چین یعنی SMIC، ادعا می‌کند تراشه‌های ۷ نانومتری را با موفقیت تولید کرده است، با این حال، سوالاتی در مورد پایداری این پردازنده‌ها وجود دارد."

"صنعت نیمه‌هادی چین در حال حاضر در سطح کشورهایی مانند تایوان، هلند و ایالات متحده قرار ندارد، اما شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند."

"با در اختیار داشتن تقریباً یک سوم از فروش جهانی تراشه‌ها، چین در حال حاضر به عنوان بزرگترین بازار نیمه‌هادی جهان شناخته می‌شود. بخش قابل توجهی از فناوری چین در حال حاضر در اختیار صنعت نیمه‌هادی قرار دارد و تقریباً ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود."

"کید دنیل، مهندس نرم‌افزار شرکت استارتاپ Anyscale مستقر در سانفرانسیسکو، دو سال پیش پیش‌بینی کرده بود که مدل‌های هوش مصنوعی به رشد خود ادامه خواهند داد. اگر این روند ادامه پیدا کند، محدودیت‌های صادراتی کنونی تأثیر بسیار بیشتری بر صنعت نیمه‌هادی چین خواهند داشت. با این حال، محدودیت‌های ایالات متحده علیه چین، به طرز وحشتناکی فاجعه‌بار نیستند."

"علاوه بر این، فرایند ساخت تراشه شامل همگام‌سازی منابع متعدد و فناوری‌های پیچیده ازجمله شمش‌های سیلیکون خام، فلزات خاکی کمیاب و موارد دیگر است که هیچ کشور دیگری به راحتی به آن‌ها دسترسی ندارد. با این حال، چین از حدود سه‌دهه قبل توسعه مجموعه‌ی مهندسین تراشه‌ساز ماهر، فلزات خاکی کمیاب و تأمین‌کنندگان داخلی متعدد را آغاز کرده است. بنابراین، با وجود اینکه از پیشروان جهانی فناوری نیمه‌هادی عقب است، چین توانایی رقابت با بزرگان این حوزه را دارد و با غلبه بر محدودیت‌ها، در آینده می‌تواند با آن‌ها رقابت کند."

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: Gizmochina

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر